fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אין בז"ן, אין סרטן"

מפגינים ליד בית המשפט העליון | צילום: מגמה ירוקה
מפגינים ליד בית המשפט העליון | צילום: מגמה ירוקה

עשרות פעילי מגמה ירוקה מפגינים כעת בסמוך לבית המשפט העליון בירושלים, דקות לפני שיחל דיון בבג"ץ שהוגש לעצירת הרחבת בז"ן.

עשרות הפעילים הירוקים הגיעו למתחם בית המשפט העליון והפגינו בקריאות כמו: "אין בז"ן, אין סרטן", "אין רווחים על חשבון הילדים" ועוד סיסמאות.

פעילי מגמה ירוקה הצטרף לשורה של עותרים לבג"ץ נגד תוכנית ההרחבה של בז"ן.. את המתנגדים לתוכנית ההרחבה ייצגו עורכי דין מטעם ארגון אדם, טבע ודין, שיטענו גם בשם ארגוני הסביבה מגמה ירוקה והקואליציה לבריאות הציבור. בנוסף יטענו נציגי עיריית חיפה בשם הרשויות באזור.
בחודש אוקטובר 2012 הופקדה לראשונה, בוועדת התכנון המחוזית, תוכנית ההרחבה הראשונה למתחם בז"ן. אף שיוזמי התוכנית מכנים אותה הסדרה, ניתוחה מלמד על בקשה להרחבת המתחם פי שלוש. חודשים ספורים לאחר ההפקדה נפתח המאבק הציבורי,  כשלמעלה מ-1,500 תושבים הגישו את התנגדותם לתוכנית.

למרות שבין השנים 2012 – 2014 בז"ן הוסיפה לחרוג בכמויות המזהמים שפלטה לאוויר, יותר מכפי שהותר לה לפי החוק ולמרות ההתנגדויות, לא נעשה שינוי מהותי בתוכנית למעט הוספת מנגנוני פיקוח ובקרה. המתנגדים ערערו לוועדה הארצית במרס 2015, עם התעניינות ציבורית רבה והשתתפות פעילה של תושבים גם בתוך האולם וגם מחוצה לו. כחודשיים אחר כך, כתב מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו מכתב רשמי למנהל התכנון, בו הציג עלייה דרמטית בתחלואה בסרטן בנפת חיפה בעשור שחלף.

ביולי 2016 החליטה ועדת הערר לקבל חלקית את ההתנגדויות ולצמצם את הרחבת בזן ל-20 אחוזים בלבד, אך מחאת הציבור לא שככה ויותר מאלף תושבים יצאו להפגין בחוף הכרמל וקראו לשר הממונה משה כחלון להתערב. במקביל החלו הפגנות ומשמרות מחאה מול בית השר כחלון בחיפה.

בנובמבר 2016 הסתמן שינוי ראשון, כשהמשנה ליועצמ"ש קבע החלטה ההיסטורית שאפשרה את פתיחתו המחודשת של הדיון במועצה הארצית לתכנון ובניה. בדיון המחודש במועצה הארצית נפסק, כי בז"ן תורחב בחמישה אחוזים בלבד. זמן קצר אחר כך, פרסמה בז"ן את תוכניתה להקים במתחם שלושה מתקני יצור חדשים.

השלב הבא היה בספטמבר 2017, כששמונה רשויות מקומיות במפרץ חיפה החלו לשתף פעולה ועתרו יחד לבית המשפט המחוזי נגד פסיקת המועצה הארצית. ארגוני הסביבה היו שותפים לעתירה, אך בית המשפט המחוזי דחה את העתירה והוגש ערעור לבג"ץ.

הדיון המחודש מתקיים היום בבית המשפט העליון בירושלים. בארגון מגמה ירוקה מאמינים כי רק המשך המאבק הציבורי הנחוש יוביל לביטולה המוחלט.

מנכ"ל מגמה ירוקה מור גלבוע אמר: "לא יעלה על הדעת שבישראל 2019 בתי הזיקוק בחיפה יקבלו צ'ק פתוח מהמדינה להרחיב את הזיהום והתחלואה במטרופולין חיפה כאשר על השולחן מונחות תכניות אופרטיביות שמדברות על סגירת המתחם. כמי שמובילים את המאבק נגד הרחבת בתי זיקוק, ראינו כיצד המאבק הנחוש של תושבות ותושבי המטרופולין הצליח לצמצם את ההרחבה, אך עדיין מדובר במחדל שחייבים לעצור. בתי הזיקוק בחיפה הם המפעל המזהם ביותר בארץ וזוהי השעה להוציא את נגע זיהום האוויר והתחלואה מלב מטרופולין חיפה, המאכלס קרוב למיליון בני אדם הנפגעים יום-יום מבתי הזיקוק. אנחנו קוראים לכל המפלגות בישראל לפעול למען תושבי המפרץ ולדרוש את סגירת בתי הזיקוק ולאמץ חזון כלכלי וסביבתי יותר למפרץ חיפה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות