fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אוטונומיה על גלגלים – קווים לדמותו של הרכב האוטונומי

כבישי העולם נראים היום אחרת מאשר בעבר ויש בהם הכול מכל: רכב חשמלי ורכב היברידי, רכבי מיני אטרקטיביים לצד רכבים של 7 מקומות, ועכשיו הדיבור החם הוא גם על רכב אוטונומי. בכתבה הבאה נדון במושג רכב אוטונומי, ומה הופך אותו לכזה, וכן נסביר על מושג מעניין הקרוי דרגות האוטונומיה של הרכב.
אוטונומיה על גלגלים | צילום: pixabay
אוטונומיה על גלגלים | צילום: pixabay

שאלה של הגדרה

באופן מפתיע, פיתוח רכב אוטונומי הוא לא רק אתגר טכנולוגי אלא גם בעיה הגדרתית: מאיזה שלב ניתן לקרוא לו אוטונומי? בעוד שבקטגוריות רכב אחרות הדיכוטומיה ברורה למדי (למשל רכב חשמלי ייקרא אוטונומי אך ורק אם הוא מונע על ידי חשמל), בגזרה האוטונומית הגבולות עשויים להיות יותר חמקמקים. ברור לכולנו שרכב אשר מונע באופן רובוטי ללא מגע יד אדם הוא אכן אוטונומי, אבל מה בדבר רכב עם כלי חיזוי ומערכות התראה אוטומטיות? האם הוא לא זכאי להכרה כרכב אוטונומי במידת מה? במיוחד לשם כך, התכנסה בשנת 2014 החברה הבינלאומית להנדסה אוטונומית וניסחה מסמך המגדיר מהן דרגות האוטונומיה של רכבים שונים.

מתקדמים בסולם הדרגות

כמו עניינים רבים אחרים, גם אוטונומיה מוטורית נכנסת לתוך ספקטרום, אשר הוא מעט יותר מורכב מכן או לא. כיום מקובל סולם דרגות הנע מ-0 עד 5 לשם קביעת האוטונומיה, כאשר 5 מציין את הדרגה האוטונומית ביותר.

דרגה 0 היא הרמה הנמוכה ביותר המציינת היעדר מוחלט של אוטונומיה – כל מכוניות העבר משתייכות כמובן לקטגוריה זו וכן חלק נכבד מהדגמים הנמצאים כיום על הכבישים. דרגות 1 ו-2 מתייחסות לרמה נמוכה של אוטונומיה – למשל, בקרת שיוט המופעלת ברכב, כלי עזר לחניה, מערכות בטיחות למכונית אשר מסייעים בחיזוי ובהתראה של סכנות שונות. דרגה 2 קצת יותר מתקדמת ומציגה אפשרויות אוטונומיות גם בענייני תאוצה ובלימה אך עדיין מחייבת נוכחות של נהג עירני מאחורי ההגה. כדאי לדעת שמדובר בדרגות הנפוצות ביותר הקיימות כיום בשוק.

דרגות 3 ומעלה מציינות כבר מידה גבוהה מאוד של אוטונומיות, מהסוג שמפנטזים עליו בסרטים עתידניים. בדרגות אלו מעורבות הנהג בנעשה ברכב ובכביש הולכת ונחלשת בהדרגה עד כדי לא קיימת. מעניין לדעת שכבר קיימים דגמים שונים בפיתוח אשר משתייכים לדרגות אלו, אולם תנועתן עדיין מוגבלת מאוד, בעיקר עקב חוסר ברגולציה מתאימה.

העתיד כבר כאן

אם בעבר דיברו על כך שהעתיד שייך לרכבים חשמליים, היום הוא כבר שייך בוודאות (כמה שאפשר לומר וודאות על מושג כמו עתיד) לרכבים האוטונומיים. יצרני הרכב המובילים בעולם מפנים משאבים גדולים ואיכותיים לפיתוח של מכוניות, אשר ייסעו בכבישים ללא מעורבות של יד אנושית. חלק מהתחזיות האופטימיות מדברות על ייצור המוני של רכבים אלו עוד שנים ספורות בלבד. כמו שאומרים בתוכניות הריאליטי, בהחלט יש למה לחכות!      

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות