fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פרח לניצול

במסגרת פרויקט צה"לי מיוחד, חיילים מבקרים את ניצולי השואה ברחבי הארץ
החיילים מכבדים את ניצולי השואה (צילום עצמי)
החיילים מכבדים את ניצולי השואה (צילום עצמי)

לכבוד ציון יום הזיכרון לשואה, חיילים וקצינים מבסיס רמת דוד לוקחים חלק בפרויקט הצה"לי- "פרח לניצול", במסגרתו חיילי צה"ל מבקרים את ניצולי השואה בערים השונות בארץ.

זהו פרויקט הוקרה לניצולי השואה בישראל המאורגן במשותף על ידי הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל, חיל החינוך והנוער בצה"ל ובית לוחמי הגטאות השואה והמרד. מטרת הפרויקט היא להעניק אוזן קשבת לכל ניצולי השואה בישראל. בבסיס רמת דוד ליוותה את הפרויקט באדיקות מש"קית החינוך בכנף 1 של חיל האוויר, סמל אורי שלמו מרמת ישי. אורי מאוד מחוברת לפרויקט ומספרת עליו בהתרגשות.

מכבדים את הניצולים (צילום דובר צהל)
מכבדים את הניצולים (צילום דובר צהל)

סמל אורי שלמו, מצטיינת נשיא ומש"קית החינוך בבסיס רמת דוד, מרחיבה על הפרויקט המיוחד: "זה פרויקט שמתקיים בכל מני בסיסים בצה"ל מטעם מחלקת קצין חינוך ראשי ,בתי האבות ומוסדות קשישים  עם הבסיסים הצבאיים. בפרויקט גם מחלקים תעודות הוקרה לניצולים אשר ניתן בפורמט אחיד של כלל הצבא. במהלך המפגש עם הניצולים והחיילים, אנחנו מקיימים טקס עבורם בו מקריאים יזכור לנופלים ומוקירים כבוד עבור הניצולים. אנחנו עושים את כל זה על מנת לקרב בין חיל האוויר והצבא, להראות את החשיבות ולשמר את הזיכרון לדורות הבאים. אחרי הטקס כל חייל או מפקד יושב עם ניצול ומדבר איתו, הקשרים שנוצרים הם מדהימים".

הפרויקט אינו חדש. במהלך השנים נפגשו החיילים עם ניצולי שואה על מנת לשמר את הקשר לניצולים: "זה לא שנה ראשונה שלנו עם הפרויקט והמשכנו גם השנה כמובן. ראינו את זה כפרויקט מאוד חשוב וזו כבר מסורת עבורנו. כל שנה להעצים גם את החיילים וגם את הניצולים על מנת להעביר את הסיפורים הלאה. המפגשים קורים בבתי האבות והתמיכה באותן מוסדות היא ענקית. תמיד מקבלים אותנו בברכה".

"החיילים מאוד מתרגשים וממשיכים לשתף פעולה. תמיד כמות החיילים שרוצים להשתתף היא מעל ומעבר. זה כיף לראות שכל כך אכפת להם. גם למדתי במהלך הפרויקט שחיילים תמיד ירצו להירתם ולהתנדב. כמו שאמרתי הכמות של החיילים שהשתתפו בפרויקט הייתה עצומה. הופתעתי נורא לראות כמה הניצולים אוהבים את הדור הצעיר ורואים בנו כדור ההמשך, זה מאוד מרגש. זכור לי מקרה מאחד המפגשים  שסבא של אחד החיילים היה ניצול שואה והוא העניק לו את תעודת ההוקרה בעצמו.  החייל התעקש וביקש לבוא במיוחד לבית האבות ולהעניק לו את התעודה, המקרים האלה הם מה שעושים לי את השירות בעצם".

סבתה של אורי היא ניצולת שואה בעצמה כך שהקשר שלה לפרויקט ניכר: "ממש רציתי ללוות את הפרויקט הזה. סבתא שלי היא ניצולת שואה ככה שנושא השואה תמיד דיבר אליי הייתי גם במסע לפולין, למדתי המון מהמסע  ואני תמיד מתעניינת לשמוע סיפורי ניצולים וברגע שהמפקדת שלי הציעה את הפרויקט, ישר קפצתי עליו".

היא מסכמת: "יום השואה הוא תמיד יום שחשוב לי, אבל לדעתי צריך לעשות עוד פרויקטים כאלה, לא רק ביום השואה. הדור של הניצולים הולך וקטן אז כל פעם שיש לנו את ההזדמנות, אנחנו מבקרים וזה העיקר עבורי".

סגן תמר חנוך קצינת החינוך בבסיס רמת דוד מנצרת עלית אחת ממלוות הפרויקט מוסיפה ומספרת על חשיבותו: "המטרה היא לחזק את הקשר בינינו לבין ניצולי השואה. זו שנה שנייה שאני מתעסקת עם הפרויקט וכל פעם הסיפורים הם מדהימים. כל פעם מחדש זה מדהים אותי ומעורר השראה לשמוע מה שהחיילים מספרים לי. כיום לא יוצא לצעירים לשבת עם מבוגרים וזה מדהים בעיני שצה"ל דואג להמשיך עם הפרויקט המדהים הזה".

היא ממשיכה ומספרת על משמעות יום השואה עבורה: "יום השואה עבורי, זו הייתה תקופה קשה וזכורה. אומנם סבים שלי לא הייתה בשואה אבל אתה מדמיין את האנשים שכן חוו את הזוועות ואומר לעצמך שלא היית רוצה שזה יקרה בחיים. יש לי חוויה מביקור בבית אבות. קראו לאחת הניצולות  ובהתחלה היא לא רצתה כל כך לדבר, היא פרצה בבכי ובדמעות בזמן שסיפרה את סיפורה מהתקופה וזה היה רגע מדהים שאני בטוחה שאף אחד מהחיילים לא ישכח".

היא מסכמת:  "הבסיס שלנו, כנף 1- רמת דוד נבנתה בדיוק בתקופה של הבריטים הרבה ניצולים שירתו בו לאחר השואה. אפילו אחד הניצולים היה חייל במילואים פה ואנחנו שומרים איתם את הקשר עד היום כי זה מה שחשוב באמת".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות