fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

השדה הסולארי הפרטי הגדול בישראל יוקם בגלבוע

מנוף כלכלי אדיר לישובי התענך: אושרה לפרסום התכנית להקמת מתקן פוטו-ולטאי * יישום מלא למסמך המדיניות פורץ הדרך שנחקק בגלבוע
צילום המחשה--דוד מוניוקס
צילום המחשה--דוד מוניוקס

כשנה וחצי לאחר פרסום ההסדרה החדשה של רשות החשמל בתחום החשמל הסולארי, אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות, בראשות זאב בילסקי, לפרסם את התכנית המקצה 2640 דונם בחבל התענך, לצורך הקמת שדה סולארי, אשר יפיק חשמל בהספק של 250 מגה-וואט. זוהי כמות הגדולה פי חמישה מהשדה הסולארי הפרטי הגדול בארץ כיום (תחנת הכוח אשלים, היא בהספק דומה וממלכתית). שדה הסולארי הפרטי הגדול בישראל, שיוקם בגלבוע, יהווה מנוף כלכלי חסר תקדים עבור כל מושבי חבל התענך, אשר באדמתם יוקם הפרויקט.

צילום המחשה--דוד מוניוקס
צילום המחשה–דוד מוניוקס

התכנית, תת"ל 96, תועבר להערות הציבור, וע"פ המתוכנן תקבל תוקף כבר במהלך הרבעון הראשון של שנת 2019. עלויות ההקמה מוערכות במאות מיליוני ש' (חלק אף גורסים שמעל לחצי מיליארד שקל), כאשר אגודות המושבים צפויים לקבל כחצי מיליון ש', מידי שנה, ובמשך 22 שנות הפרויקט! הכספים שיתקבלו יושקעו בחיזוק היישובים, הקהילות והחינוך הבלתי פורמלי בהם, וישקפו בכך את חזון הקהילה החזקה של מוא"ז הגלבוע. ע"פ המתוכנן יוקם שדה מרכזי בגודל של כ-1800 דונם, ממזרח לגוש יישובי חבר, ועוד 3 מתחמים שיחוברו במערכת חשמל תת-קרקעית, כנדבך נוסף בהקפדה על שמירת הסביבה בגלבוע.

עובד נור, ראש מוא"ז הגלבוע: "אין בלתי אפשרי כשעושים את הדברים נכון, ומי שחי במרחב הכפרי צריך לבחור האם הוא רק מגיב לאיומים-והזדמנויות, או שהוא מנהל את זה. אנחנו בוחרים לנהל את התהליכים. קשה להפריז בחשיבות ההחלטה המהווה בשורה דרמטית לישובים. הובלנו מהלך תקדימי של בנית מסמך מדיניות לבחינת מיזמי האנרגיה, ונרתמנו למשימה בתנאים שהוחלט עליהם בשת"פ עם משרד החקלאות, ותוך שיתוף התושבים מקודם הפרויקט למען הישובים, החקלאות והסביבה. זהו הפרויקט היחיד המאפשר שימור הקרקעות החקלאיות והשבתן לחקלאות בתום הפרויקט, תוך יצירת מנוף כלכלי חשוב לישובים".

 

"המועצה ליוותה את הפרויקט בצורה יוצאת מן הכלל", מספרת עדנה פרדו, ראש צוות תכנון הפרויקט, תושבת מגן שאול. "כל גורמי המועצה, בהובלת ראש המועצה והמנכ"לית, הגיעו לסיורים והשתתפו בכל הדיונים החשובים, כולל הישיבה המכרעת בות"ל. גם מעורבותו של רמי אלהרר (לשעבר סגן ראש המועצה), ראויה לציון, והובילה לכך שהפרויקט מקודם בקצב שיא. אנו בסה"כ 10 חודשים מישיבת ההתנעה וכבר נמצאים בשלב מתקדם, אשר יוביל לכל כי התחנה תחל לפעול כבר במהלך הרבעון הראשון של שנת 2020! זוהי בהחלט תכנית אשר מגלמת מקבץ ערכים והחלטות נדיר: גם מנוף כלכלי משמעותי לישובים, גם פרויקט משותף ליישובי התענך, וגם השתתפות מהותית ביעדי הממשלה לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת".

על הקמת הפרויקט אמונה חברת מנורה מבטחים אנרגיה, אשר פועלת בשותפות עם חברת- Canadian Solar  אחת החברות הגדולות והמובילות בעולם בתחום השדות הסולאריים, ובסיוע תנועת המושבים, וכאמור האגודות החקלאיות של מושבי חבל התענך. את הפרויקט מלווים, מתחילתו, יועצים בכירים המעניקים מענה מקיף לכל ההיבטים הסביבתיים.

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות