fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ארוכה הדרך אל האושר

מרק מעפולה, עולה מבריה"מ לשעבר ובחירת ליבו דורין - צברית מקיבוץ מרחביה יכנסו תחת החופה * מרק המתין זמן רב לבירור יהדותו באמצעות אגף שורשים בארגון רבני צוהר, לאחר שהרבנות לא הכירה ביהדותו * ביום ראשון הקרוב הם יעמדו תחת החופה
ביום ראשון זה קורה. מרק וקורין (צילום עצמי)
ביום ראשון זה קורה. מרק וקורין (צילום עצמי)

הדרך לחתונה של מרק אויסגולד (28) מעפולה עם בחירת לבו דורין (27) בן דוד ממרחביה לא הייתה סוגה בשושנים. מרק עלה לישראל ב-1991 בהיותו בן עשרה חודשים, התגייס כלוחם ומפקד בחטיבת הנח"ל ורכש תואר בכלכלה וכשביקש להירשם לנישואין ברבנות התאכזב לשמוע שעליו להוכיח את יהדותו.

ביום ראשון זה קורה. מרק וקורין (צילום עצמי)
ביום ראשון זה קורה. מרק וקורין (צילום עצמי)

כשפנה למשרדי הרבנות בעיר חיפה, "שם אמרו לי שיש בעיה וחסרים לי מסמכים שמוכיחים שאני יהודי. עניתי להם 'מה זאת אומרת חסרים לי מסמכים? סבתא שלי עברה את תלאות מלחמת העולם השניה, הורי נרדפו ברוסיה הקומוניסטית בשל יהדותם, אני שירתי בצבא וכל זה עדיין לא מספיק כדי להיות יהודי?'".

"אוטומטית פנינו לצוהר כי ידענו שהרבנות יכולה לעשות בעיות. בכל מקרה נאמר לנו כי בגלל שההורים התחתנו בברית המועצות אצטרך להוכיח את יהדותי בבית הדין הרבני".

מרק הופתע מכך שמפקפקים ביהדותו, "הסבא והסבתא שלי אכלו מצות בחשאי וסיכנו את חייהם כדי לשמור על הגחלת ברוסיה של סטלין, סבא שלי שהיה מהנדס בכיר בסוכנות החלל הרוסית, ספג השפלות והתנכלויות בשל יהדותו למרות מעמדו הרם ותפקידו הרגיש. המשפחה שלי סבלה מאנטישמיות והיום אחרי שעליתי לישראל, למדינה שלי, אז אומרים לי שאני לא יהודי? אלו תחושות שקשה לי לתאר. במהלך החיים שלי כאן ידעתי שיש בירוקרטיה אבל לא האמנתי שיום אחד יפקפקו ביהדותי".

-מה הסבירו לך ברבנות?

"אמרו לי שיש תהליכים והפנו אותי לאגף שורשים בארגון רבני צהר – הפועל לבירור יהדות".

משם הוא יצא למסע מרגש ומטלטל עם אגף שורשים, "במשך חודשים ארוכים הפכנו את הארכיונים ומצאנו את המסמכים המעידים שמשפחתי יהודייה".

באיזשהו שלב כבר כמעט נשבר  ואותת  לרבנות שאם לא יקבל מהם אישורים ישקול להינשא במסגרות אחרות.

"הבעיה הייתה שבזמנו סבא שלי עלה שנתיים אחרינו וסבא שליח כאמור עבד כמהנדס בסוכנות החלל הרוסית וגם אחרי נפילת בריה"מ לא אישרו לו לצאת בגלל עמדתו הבכירה וחשיפתו למידע סודי ורגיש. סבי הזמין טס לטיול ברומניה ומשם ברח לישראל. הוא יצא בחיפזון ותעודת הלידה של סבתא שלי נשארה ברוסיה שם היא רשומה כיהודייה", הוא משחזר "שורשים הצליחו באמצעים שונים להניח את ידם על מסמכי הפינוי של סבתא שלי ומשפחתה מתקופת מלחמת העולם השנייה. הייתה בעיה נוספת, נולדתי שבע שנים אחרי שההורים שלי נישאו וברבנות חשדו שאני מאומץ בגלל הזמן הארוך יחסית בין חתונתם של הורי ללידתי וגם את זה דרשו ממני להוכיח. נדהמתי כשאמא שלי השיגה את צמיד הלידה שלי וזו הייתה עוד הוכחה שצירפנו למסמכים"

את דורין הכיר מרק באחת המסיבות בעמק. דורין צברית תושבת מרחביה שבעמק, שירתה  כתצפיתנית בגבול הצפון וגם זכתה במצטיינת הנשיא. השניים המתינו בקוצר רוח לרגע המאושר בחייהם ובראשון הקרוב צפוי מרק לעמוד תחת החופה עם בחירת ליבו ולהתחתן כדת משה וישראל.

"רק לפני חודש וחצי הגיע האישור וביום ראשון אנחנו כבר נהיה בע"ה תחת החופה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות