fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נמאס להם לשתוק

מורים ותלמידים לנהיגה מכל הגליל המערבי יצאו השבוע להפגין במחאה על שביתת הטסטים שנמשכת כבר חמישה שבועות, בתקווה שקולם יישמע
קוראים לשר כץ להתעורר. המורים והתלמידים בהפגנה (צילום: אדריאן הרבשטיין)
קוראים לשר כץ להתעורר. המורים והתלמידים בהפגנה (צילום: אדריאן הרבשטיין)

 

 

ביום ראשון השבוע בשעות הצהריים קיימו מורים לנהיגה ותלמידיהם מכל הגליל המערבי, הפגנת מחאה בצומת נהריה. המורים והתלמידים החליטו להשמיע את קולם לאחר שבמשך חמישה שבועות לא מתקיימים טסטים לנהיגה בשל שביתת הבוחנים שמוחים על רצון שר התחבורה, ישראל כץ, להפריט את הטסטים, להעבירם לזכיין פרטי ולהפוך את הבוחנים, בעצם, לעובדי קבלן. להפגנה הגיעו עשרות אנשים שעמדו עם שלטים ומשרוקיות ומחו על השביתה הבלתי נגמרת.

חשוב לציין כי המורים והתלמידים הם לא חלק מהסכסוך ולא תופסים בו צד, אך הם הנפגעים, כמעט המרכזיים, מהשביתה הזו, שיש סיכוי שתימשך עוד זמן רב, לפחות עד אחרי הפסח וגם אז, אף אחד לא רואה את האור בקצה המנהרה. תלמידי נהיגה מנהריה, מעלות והסביבה ממתינים לטסטים חודשים רבים וחלקם אף התגייסו או חוששים שהם יתגייסו ללא רישיון. התלמיד, איתי, מנהריה, מספר: "בין הטסט הראשון לשני המתנתי שלושה וחצי חודשים ובין הטסט השני לשלישי אני ממתין כבר חודשיים וחצי. התחלתי ללמוד נהיגה ביולי שנה שעברה וביולי הקרוב אני מתגייס ואין לדעת אם יהיה לי רישיון עד אז".

התלמידה, גילי, ממעלות, מוסיפה: "אני לפני טסט ואני פשוט בהמתנה. גם ככה קשה לאמא שלי לממן את זה ובגלל שזה מתעכב אני צריכה לעשות יותר שיעורים וזה לוקח הרבה יותר זמן, וגם הגיוס שלי ביולי ואני לא יודעת אם יהיה לי רישיון או אם אספיק ליהנות ממנו לפני  הצבא".

קוראים לשר כץ להתעורר. המורים והתלמידים בהפגנה (צילום: אדריאן הרבשטיין)
קוראים לשר כץ להתעורר. המורים והתלמידים בהפגנה
(צילום: אדריאן הרבשטיין)

חנה אדלר, מורה לנהיגה מכפר ורדים המלמדת בכל האזור וממארגני ההפגנה, הסבירה ל"צפון~1": שביתת הבוחנים הולכת ומכווצת לנו את אפשרויות העבודה. הפגיעה בתלמידים היא בלתי נסבלת וכך גם הפגיעה בפרנסה שלנו, שהיא פגיעה בכל המשפחות שלנו. אנחנו לפני חג, והרבה מורים בבתים כי כשאין טסטים אין שיעורים. ההפגנה היא כדי לפעול, להשמיע את קולנו ולקרוא לצדדים לשבת לשולחן המשא ומתן ולפתור את הבעיה. אנחנו מרגישים שקופים. אנחנו לא נחשבים בשום פרמטר של שיקול. למה לא מצאו חלופות לפני ההודעה על ההחלטה? מה יעשו תלמידים שצריכים לממן את השיעורים וחלקם מתגייס בקרוב?. למה לא מוצאים פתרונות?".

שחר אברהם, מורה לנהיגה מנהריה, שותף בבית הספר הישגים, מספר: "כתוצאה מהשביתה יותר מ~4000 מורים נפגעים אנושות. התלמידים לא יודעים מתי ייגשו לטסטים והם הפסיקו להגיע לשיעורים. גם כשיחזרו מהשביתה יהיה בלגן. יותר מ~30 אלף מבחנים התבטלו, הרבה חבר'ה התגייסו בלי רישיונות, אנשים שצריכים רישיון בשביל העבודה לא יכולים להוציא, נשים לפני הריון לא מספיקות להוציא ואנחנו לא מתפרנסים. להתפרנס זו לא מילה גסה. אנחנו צד נפגע עיקרי ולא יודעים אם נפוצה. לא קיימת התדיינות. השר רוצה לפריט והבוחנים במלחמה על פרנסתם, ובאמצע אלפי משפחות, מורים ותלמידים".

דובר ההפגנה, ניר שפר, מנהריה: "תמיד היו בעיות עם הטסטים והן החמירו בשנים האחרונות. תלמידים נאלצים לחכות חודשים והדבר פוגע בהם, בהוריהם, ובנו, המורים. אנחנו לא נוקטים עמדה אבל דורשים שיפתרו את הבעיה. הגישה שבכל סכסוך פוגעים בחלשים יותר, היא לא מקובלת ואנחנו מקווים שישמעו את קולנו ושמשהו יזוז".

גם התלמידים לא נשארים אדישים למצב, ומועצת התלמידים הארצית הודיעה שבסיום חופשת הפסח, ב~1 במאי, הם מתכוונים להשבית את הלימודים בבתי הספר העל יסודיים בכל הארץ בגלל עיצומי הבוחנים וגם בגלל עיצומי ארגון המורים שרוצים לבטל פעילויות חוץ. הם מסרו: "המחאה היא תוצר ישיר של מדיניות כושלת בה נוקטים ועדי העובדים ומשרדי הממשלה שמקיימים את מאבקיהם, חשובים ככל שיהיו, על גבם של תלמידי ישראל. לנוער נמאס לשתוק. מיד אחרי חופשת הפסח נצא ליום מחאה ארצי בקריאה לשינוי המדיניות".

במקביל, ביום ראשון, בשעה 08:30, יצאה מסמי עופר צעדה של מורי נהיגה מהצפון שעשתה מסע של ארבעה ימים והגיעה ביום רביעי להפגין מול משרד ראש הממשלה.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה קיצר את ההליך המרכזי להוצאתם של מבחני הנהיגה לזכיינים פרטיים, ושום השבתות או איומים אחרים, לא ישפיעו על תוכניותינו לשפר את השירות לציבור ולקצר את זמני ההמתנה למבחנים באופן משמעותי. 100 טסטרים לוקחים אלפי צעירים וחיילי צה"ל כבני ערובה ומנסים למנוע את שיפור השירות רק כדי לשמור על המונופול. משרד התחבורה פועל בדרכים שונות במטרה לצמצם את הנזק שגורמים בוחני הנהיגה לתלמידים ולמורים, ובין השאר כבר קיצר בחצי את ההליך המכרזי של המבחנים".

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות