fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ניר קריס תפס בשבוע שעבר שטפון במדבר יהודה

מוכן לצוד שטפון. ניר קריס

 

ניר קריס, איש הייטק מבית חרות, מודה שיש לו שריטה בימי החורף כאשר הוא מחכה לענני הגשם שינועו בכיוון דרום. יש לו מכ"מ אינטרנטי, ציוד מוכן ובהישמע האות הוא עולה על הג'יפ לצפות ולרדוף אחרי השיטפונות הגדולים בנחלים. הוא מודע לסכנות ולרגע לא מזלזל בהן, אבל "רודף שיטפון שתופס שיטפון מרגיש אושר בדרגה גבוהה. יש בזה ריגוש ואתגר"

הי הג'יפ אל המדבר. ניר קריס
הי הג'יפ אל המדבר. ניר קריס

שיטפון במדבר הוא תופעה מרשימה אך גם מסוכנת ולעיתים הוא מוגדר כאסון טבע. באפריל בשנה שעברה היינו עדים לאסון בו טבעו עשרה צעירים בשיטפון בנחל צפית. טיול בנחל בעת שיטפון בלתי צפוי הוא בחזקת סכנת חיים. טיול בנחל במדבר יהודה או במדבר בנגב יכול להיות מטעה בעיקר בעונות המעבר. אתה הולך בנחל יבש, ללא צמחים. השקט במדבר והשמיים הבהירים ללא עננים יכולים להטעות.

 

ניר קריס רודף שיטפונות  תפס בשבוע שעבר שטפון רציני במדבר:   "המטייל יכול למצוא את עצמו מופתע כאשר לפתע נשמע רעש בלתי רגיל המגיע מחלקו העליון של הנחל, שם באגן הניקוז שלו מתרחשת סערה אותה אי אפשר לראות בחלקו התחתון של הנחל. זוהי תופעה מסוכנת בעיקר במדבר יהודה, בנחלים כמו ערוגות צאלים ומשמר, שבהם מקור המים בנחלים הוא בהרי ירושלים והרי חברון. השיטפון הוא כל כך חזק שהוא הורס כבישים וגשרים, משאיות שמנסות את מזלן נסחפות ולא פעם קורה אסון כשמישהו נסחף וטובע. שיטפון הוא אכן תופעת טבע סוערת שעלולה לסכן את מי שלא מכיר ומזלזל בסכנות שטמונות בה".

דבורי וניר והילדים.
דבורי וניר והילדים.

קריס, בן 44, איש הייטק מבית חרות, נשוי ואב לשלושה, מודה שיש לו שריטה בימי חורף גשומים או בעונות מעבר, אז הוא מחכה למצב של ענני גשם בשלים, הנמצאים בדרכם לנגב או למדבר יהודה.

"אני יודע להבחין בענני גשם שיבשילו, יגיעו ויורידו גשם באגני ניקוז שונים וכך יגרמו לשיטפונות. כשזה קורה אני מכין את הג'יפ, ממלא דלק, מעמיס אוכל, בגדים חמים וציוד נדרש, שם שעון מעורר ועולה מוקדם בבוקר על הג'יפ כדי לנסוע שעתיים, תוך צפייה להגיע ולראות את הגל הראשון שזו חוויה אדירה. בעת שיטפון במדבר הזרימה של הנחלים היא חזקה. השיטפון במדבר בא באופן מפתיע וללא כל אזהרה. הגשם, שירד במרחק רב, נאסף וזורם בזכות כוח המשיכה בנחל וסוחף עמו אבנים וצמחים והרבה חול. אלה נחלים שב-99 אחוז מימות השנה יבשים כמו נחל צין, נחל משמר, צאלים ועוד".

מכ"מ הגשם הוא כלי אינטרנטי חשוב ודי מדויק המשרת את צייד השיטפונות. הציידים המנוסים יוכלו לזהות בעזרתו את הגשם, עוצמתו ומיקומו ויכולים אף לחשב כמעט במדויק לאן תגיע הזרימה ומתי. אחרי עדכון אחד עם השני, החברים יוצאים לדרך בחושך ומגיעים למקום הידוע כנקודת תצפית טובה ובטוחה ומחכים.

מחכה לענני הגשם. ניר קריס
מחכה לענני הגשם. ניר קריס

"היום כדי לצאת לתפוס שיטפון לא צריך להתקשר לבית ספר שדה מצפה רמון. שבוע מראש מקבלים תחזית מזג אוויר שנותנת כיוון. אם צפויה מערכת חורפית אני נכנס לפעולה, מזיז פגישות בעבודה ומתאם עם חברים. יומיים שלושה לפני אני נכנס לשרות המטאורולוגי, מצפה שיהיה כתוב 'חשש לשיטפונות', בודק את מכ"מ הגשם, נכנס לקבוצת הפייסבוק של רודפי השיטפונות וביחד, באמצעות מודלים, אנחנו מנסים לנחש. רק בזמן אמת, בבוקר, מסתכלים שוב על מכ"מ הגשם ויוצאים לדרך. ברוב ימי החורף יורד מעט מאד גשם בנגב ודווקא בעונות המעבר כשמשטר הרוחות לא יציב יש יותר שיטפונות. במדבר יהודה המצב שונה כי עננים נתקעים בהרי ירושלים ולא מגיעים אל עבר מדבר יהודה וים המלח. כשהעננים מצליחים לעבור את ההר יש שיטפונות. לכל נחל יש אגן ניקוז וכרודף שיטפונות אני מחפש איזה נחלים יש באזור המועד לגשם ואיפה אגן הניקוז של הנחלים. במדבר יהודה אגני הניקוז הם קטנים והשיטפונות קצרים. ידוע שהגשם הראשון כנראה לא יגיע לנחל כי המים מתבזבזים בדרך. אם יש גשם יום אחרי יום יש סיכוי טוב לשיטפון כי האדמה בנגב לא סופגת".

המשטרה לא חוסמת לכם את הדרכים?

"זה נכון ולכן רצוי להתכונן למצב תנועה של 24 שעות גם בגלל השיטפון וגם בגלל חסימת הכבישים. מכינים אוכל ובגדים חמים, גזיה, מטען סלולרי, רצועות גרירה ומיכל דלק מלא. אנחנו תמיד נכנסים לשטח שלושה כלי רכב ואף פעם לא לבד ותמיד יש בינינו מישהו שהוא מנוסה. אנחנו לא חוצים נחלים זורמים כי אף פעם אי אפשר להעריך את עומק המים. גם אנשים שאין להם ג'יפים מגיעים לתפוס שיטפונות. הם עומדים בדרכים ועוצרים טרמפים".

איפה אתם רואים את השיטפונות או מחכים להם?

"יש נקודות תצפית מסודרות כמו הגשר מעל נחל אוג, מפל עין מעריף בעין עבדת העליון, מרפסת נחל צין ועוד".

שעות של צפייה

קריס נולד במושב אביחיל למשפחה של ותיקים. הוא שרת בגבעתי ובבית ספר למ"כים. למד מדעי המחשב בטכניון ועובד בחברת אאוטברין באזור התעשייה פולג. רעייתו, דבורי, הייתה שחיינית מקצועית, בעיקר בסגנון פרפר, למדה בוינגייט והיום היא מורה לשחייה ועובדת עם הגיל הרך. כל המשפחה אוהבת לטייל עם חברים, בעיקר בטיולי ג'יפים במדבר.

מה מושך אותך בשיטפונות?

"אני מתרגש לא רק משיטפון. גם שלג במכתש רמון מוציא אותי מהבית עם הילדים. רודף שיטפון שתופס שיטפון מרגיש אושר בדרגה גבוהה. זה מאד יפה לראות תופעות טבע עוצמתיות, יש בזה ריגוש ואתגר. זה משהו שקשה לתפוס אותו וזה מאתגר. כשאנחנו מגיעים למקום אנחנו מסוגלים לעמוד ולחכות שעות. אין לנו אלא לעמוד לצפות ולהתרגש מכמות המים, מהרעש והעוצמה, לצלם ולהרגיש שהרווחנו יום טיול מוצלח. זו סביבת טבע אחרת ואנחנו כבר מנצלים אותה לטיול. לפעמים אני מכניס את הילדים בלילה כשהם ישנים עדיין וסוחב אותם איתי".

היו לך רגעים מסוכנים?

"אנחנו חבורה מאד זהירה ולא זכור לי מצב מסוכן. אף פעם לא התהפכתי, אני כן שקעתי והתחפרתי אבל לא ברמה מסכנת. ישנו בחניון לילה באוהלים ובלילה התחיל מבול ונחל צניפים זרם בצורה מטורפת. המים חיבלו בכל סימוני הדרכים שהיו במקום ואנחנו נאלצנו לצאת בלי סימונים ולחפש את הדרך בעצמנו. זה היה משהו שלא תוכנן. אנחנו אנשים בעלי משפחות ושומרים אחד על השני. אנחנו מצטיידים במכשירי קשר פשוטים למקרים שאין קליטה סלולרית ותמיד נמצאים בנסיעה בקשר עין. אחד החברים בקבוצה שלנו, שחר זר, הוא האנציקלופדיה שלנו למדבר. כשקרה לפני שנה האסון בנחל צפית היינו כמה דקות משם וראינו את המסוקים והאמבולנסים והבנו שמשהו רע קרה".

הצליח לו. תפס שטפון. ניר קריס
הצליח לו. תפס שטפון. ניר קריס

הצלחות קטנות גדולות

ניר קריס הוא ארץ ישראל היפה. לא רק אוהב את הארץ ומטייל בה, הוא גם מתנדב עם נוער וצעירים. כעובד חברת אאוטברין הוא מתנדב במתן שעורי עזר במתמטיקה ופיזיקה לתלמידי תיכון בני העדה האתיופית בנתניה, ובנוסף, הוא חונך נוער בסיכון בניווט ספורטיבי: "אנחנו מוציאים ילדים בכיתות ז' לשטח עם מפות, מניחים דגלים בשטח והילדים צריכים ללכת בעזרת המפה ולאתר את הדגלים. ההתנדבות נעשית במסגרת ארגון 'אל קו הגובה' שם אני חבר דירקטוריון. בסוף השנה עושים להם ניווטים מיוחדים כמו ניווט אופניים, ניווט בגן חיות וניווט הסיכום הוא בג'יפים יחד עם מסייעת 4X4 כשהילדים מנווטים את נהגי הג'יפים בעזרת מפות".

יש לך שלושה ילדים, אתה עובד מהבוקר עד הערב ויש לך גם את התחביבים שלך, אז למה אתה מתנדב?

"כי אני חושב שאם הצלחתי להוציא נער אחד ממסלול של פשע למסלול נורמטיבי הצלחתי. 12 שנים אני מתנדב ואני רואה גם הצלחות, כמו למשל נער שלנו שהפך לקצין בצה"ל כשרוב הנערים לא מתגייסים בכלל. נער אחר קיבל מדליה בספורט. כל אלה הן הצלחות קטנות אבל גדולות".

 

10 קטנות עם ניר קריס:

  1. דמות להשראה: זיו שילון.
  2. ההחלטה הכי ספונטנית שעשית: התפטרתי מהעבודה כי הפלו אותי לרעה מאחר ועשיתי הרבה מילואים. למרות שזה היה בתקופה שהייתי מאוד קצר בכסף.
  3. משהו שלא יודעים עליך: למדתי החלקה על הקרח.
  4. לאן היית רוצה לנסוע עכשיו? פיליפינים או ניו זילנד.
  5. המקום האהוב עליך לנופש בארץ: שדה בוקר.
  6. ליד מי היית רוצה לשבת בטיסה? מרדכי אנילביץ'.
  7. מה הדבר הראשון שאתה עושה בבוקר? מסתכל בסמארטפון: ווטסאפ ופייסבוק.
  8. מה רצו ההורים שלך שתעשה כשתהיה גדול: אבי היה איש קבע. מאמין שהיה רוצה שאהיה קצין, אבל המערכת הצבאית אכזבה אותי. הייתי לוחם אבל לא קצין.
  9. מה לא תאכל אף פעם? חזיר. למרות שאני חילוני אני מאמין שצריך לשמור על המסורת, אחרת אין סיבה לגור בארץ. יכולתי להגר לארה״ב אם רציתי.
  10. מתי אתה הכי רגוע? בזמן איכות עם אהובתי והילדים.

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות