fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

משרד הבריאות הורה למנהל המרכז רפואי לגיל בנהריה להשהות לאלתר את כוונתו לפטר עובדים

157 עובדי מנהל ומשק במרכז הרפואי לגליל בנהריה בסכנת פיטורים בעקבות משבר הבריאות החמור וגרעון ענק של 40 מיליון שקלים. הצפי. במשרד הבריאות טוענים כי ניסו לבנות תכנית הבראה, אך דווקא מנהל המרכז החליט להוביל מהלך של פיטורי העובדים, מה שהכעיס מאוד את משרד הבריאות
המרכז הרפואי לגליל (צילום רוני אלברט)
המרכז הרפואי לגליל (צילום רוני אלברט)

 

משבר חמור במרכז הרפואי לגליל צפוי להוציא את עובדי המרכז אל הכבישים במחאה על 157 מהם, הנמצאים בסכנת פיטורין. העובדים הנמצאים בסכנה מועסקים על ידי תאגיד הבריאות 'קרן מחקרים', הנמצאת כרגע בקריסה כלכלית וממומנת מתורמים, מרפאות חוץ ועוד.

השבוע התקיימה אסיפת מחאה, במהלכה כונסו העובדים בחצר בית החולים על ידי ראש הועד איציק בוזגלו. מאבק העובדים מגובה ונתמך על ידי יו"ר ההסתדרות במרחב גליל אשר שמואלי ויו"ר נעמ"ת עופרה כהן אלקיים. באסיפה השתתפו 300 מעובדי המנהל והמשק שעברו לעבוד במתכונת שבת. 

 בחודש מרס נחתם הסכם קיבוצי היסטורי, בו הפכו  57 עובדי קרן מחקרים לעובדי מדינה. להסכם היו שותפים המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק ויו"ר ההסתדרות הכללית אבי ניסקורן. הטקס התקיים בחגיגה גדולה ותקשורתית ובמהלכו הודיעו כי, צפויים להיקלט בעסקה ישירה עובדי ניקיון וכוח עזר, קלינאיות תקשורת, עובדות סוציאליות, פיזיותרפיסטים ועובדים נוספים. הצפי היה כי בזכות המעבר להעסקה ישירה וקליטת העובדים לשירות המדינה, העובדים ייהנו מזכויות ומהטבות שונות המעוגנות בהסכמים קיבוציים, תוך הסדרת הביטחון התעסוקתי שלהם.

ההסכם היה כחלק מיישום ההסכם לצמצום תופעת עובדי הקבלן, כפי שנחתם בין ניסנקורן לשר האוצר משה כחלון ביולי 2015. תכנית ניסנקורן_כחלון כללה מתווה רב שנתי למעבר להעסקה ישירה של עובדים במיקור חוץ וכתף אל כתף לשירות המדינה והרשויות המקומיות ולשיפור תנאי השכר של העובדים ברף הכנסה נמוך. בין המרכזים הרפואיים בהם כבר חל המעבר להעסקה ישירה נמצאים בתי החולים רמב"ם, איכילוב, שיבא תל-השומר, שער מנשה, אסף הרופא, הלל יפה, ברזילי, זיו, וולפסון ופדה-פוריה ועוד. למרות זאת, משרד הבריאות טרם העביר להעסקה ישירה, מהלך שהיה צפוי להיעשות עד חודש יולי, אך על אף ההסכם החתום לא נעשה דבר. 

המרכז הרפואי לגליל (צילום רוני אלברט)
המרכז הרפואי לגליל (צילום רוני אלברט)

 בשבוע שעבר קרא מנהל בית החולים ד"ר מסעד ברהום ליו"ר הועד בוזגלו ועדכן אותו על מהלכיו כדי למנוע את קריסת קרן המחקרים. "אני מכהן כיו"ר ועד עובדי המשק והמנהל במשך 30 שנה", אמר בוזגלו השבוע, "ובכל שנותיי לא נתקלתי במשבר חמור כזה, שבו נתונים לסכנת פיטורים עובדים פרא-רפואיים שמחזקים את בית החולים כמו מזכירות, עובדי מטבח, ניקיון, מכבסה, ועוד. בימים אלה אנחנו עובדים במתכונת שבת עד להודעה חדשה. אנחנו לא מוכנים לשמוע על פיטורים של אף עובד ונצא למאבק ממושך. במקום שמשרד הבריאות יוסיף תקנים, כעת רוצים להקפיא תקנים".

לדברי בוזגלו, למרות ההסכם, הנהלת המרכז הרפואי לא העבירה את תשלומי הקייטנות לעובדים כפי שהתחייבה. "50 עובדי מדינה שציפו וחיכו שנים להיות במעמד עובדי מדינה נשארו תלויים באוויר ועוד יש כוונה לפטר את כל עובדי הקרן מחקרים. אני צועק מכל הכיוונים שיטפלו בבית החולים בנהריה, שלחתי מכתבים לממשלה, זה כמו לזרוק אבן לים. כל בית החולים עומד על העובדים הללו. בלעדיהם לא ניתן להפעיל חדרי ניתוח ולא מחלקות אשפוז. מי יחלק אוכל? אני אפילו לא נכנס לטיפול בפצועים הסורים, אותי מעניין שלא יהיו פיטוריםאני מאד כועס שאני קורא עיתונים ובית החולים לניאדו החרדי מקבל תקציב של 360 מיליון שקלים ואנחנו עם גרעון של 40 מיליון שקלים לא מקבלים אגורה. ד"ר ברהום דואג והוא צריך לדאוג, כי הוא חייב להצטמצם ובקרן יש חור עמוק. בנוסף מקפיאים תקנים, כלומר כל מי שעוזב או מתפטר, לא מתקבל עובד במקומו. העובדים דואגים מאד והם מוחים כי הם איבדו אמון במערכת. כולם  אנשי הגליל ומפרנסים משפחות".

 שמואלי מסר בתגובה: "הודעתי באסיפה הכללית שעובדים יכנסו למתכונת שבת. בית החולים חייב לקיים את ההסכם שנחתם ולא נחריף את צעדנו, נצא להפגנות ונגיע לבית הדין לעבודה. אנחנו באמת לא מבינים את השיהוי בהעברת עובדים אלו למעמד עובדי מדינה, שיכול היה להקל על התקציב של קרן מחקרים כבר מזמן ולאזן. בכל מקרה אנחנו לא ניתן שיפטרו אף עובד, להפך, חסר כוח אדם וצריך להשלים את התקינה. משרד הבריאות חתום על הסכם קיבוצי חתום ויישמו אותו. מבחינת ההנהלה כל העובדים בסכנה".

כהן- אלקיים מסרה בתגובה: "60 אחוזים מעובדות קרן המחקרים באגף המשק הן נשים קשות יום, מפרנסות שעובדות בשכר עלוב, בניקיון ובמטבח ולא ניתן למהלך חד צדדי כזה לקרות. נעמ"ת תעמוד מול ההנהלה בנושא השתלמויות, ימי חופשה וקייטנות. המטרה הייתה לעזור לעובדות, אבל גם את ההטבות המעטות והקטנות הורידו, כמו קייטנות וצמצום שי לחג ב~100 שקלים. אין מילה אחרת חוץ מחוצפה".

מהמרכז הרפואי לגליל נמסר בתגובה: "אנו מבקשים להבהיר כי עד לרגע זה לא פוטרו עובדים ולא נקבע מועד לשימוע. אנו פועלים בהנחיית משרד הבריאות להתכנסות סביב התקציב שנקבע למרכז הרפואי. אנו ממשיכים לתת בכל עת מענה לקהילה אותה אנו משרתים, תוך מאמץ להימנע מפגיעה בשירותים הניתנים למטופלים״.

במשרד הבריאות שלחה ראש חטיבת המרכזים הממשלתיים הרפואיים ד"ר אורלי ויינשטיין, מכתב למנהל בית החולים ד"ר ברהום, ממנו עולה, כי משרד הבריאות מנסה לסייע במשבר הכלכלי באמצעות סיוע בתוכנית עבודה וזאת לאחר שהתגלו בביקורת כשלים מהותיים בניהול. בשביל לסייע לבית החולים רתמו גם את סמנכ"ל בית החולים אכילוב.  במכתב מצוין שברהום השיב כי לדעתו צריך לצמצם ניתוחים דחופים, יש לסגור את חדר המיון בשעה 23:00 בלילה ולדחות ניתוחים פרטיים. הצעות אלו אינם עולות בקנה מידה עם מערכת הבריאות בישראל ולאור העובדה הזו, הציע משרד הבריאות בדיקה מקיפה, ממנה עלו כשלים בבניית התקציב השנתי.

על אף תכנית ההתכנסות, דיוון ד"ר ברהום למשרד הבריאות, כי בכוונתו לפטר עובדי התאגיד, דבר שלדעת משרד הבריאות הוא מהלך קיצוני ואינו נכלל בתוכנית התייעלות ולא נעשה בהתייעצות. ד"ר ויינשטיין הורתה לברהום להשהות לאלתר כל מהלך עד להצגת תכנית כוללת ומבוססת".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ד"ר ברהום החליט, ללא התייעצות עמנו, להוביל מהלך של פיטורי עובדי התאגיד, על אף שהוצעה לו תכנית התכנסות והבראה. אנו רואים זאת החומרה רבה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות