fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה גורם לזיהומים הכרוניים לאחרונה בחופי חוף הכרמל?

חוף דור (צילום: נירית שפאץ)
חוף דור (צילום: נירית שפאץ)

זיהומים בחופי חוף הכרמל – עתלית, נחשולים, הבונים, דור, הקשתות ועוד – הם לא דבר בלתי-מוכר, וגם בקיץ שעבר ובמהלך החורף הודיע משרד הבריאות מספר פעמים כי התגלה זיהום מים בחוף זה או אחר בסביבה על רקע מה שמוגדר בדיעבד, בדרך כלל, כ"רכיבים צואתיים שהתגלו במים", והזהיר את התושבים שלא ייכנסו לים בחוף למשך יומיים או שלושה, עד שהגיעו תוצאות בדיקות המעידות על כך שהזיהום חלף.

במהלך החודשים האחרונים אי אפשר לפספס את העלייה  שחלה בתדירות אירועי הזיהום האלה. נראה כי הם מתרחשים לעתים קרובות יותר ויותר, וביתר שאת במיוחד בשבועות האחרונים, דווקא בעונת הרחצה. בשבוע שעבר הוזהר הציבור למשך יומיים מפני זיהום בחוף דור ובחוף הקשתות (האקוודוקט) בשל זיהום שהתגלה בבדיקות המים.

בשבועות האחרונים בולטת נוכחותן של אוניות המניחות בים צנרת כעבודות תשתית לקראת פרויקט קידוח הגז "לוייתן" סמוך לחוף דור, ולכן הביעו חלק מהתושבים חשש כי הסמיכות לזיהום אינה מקרית, וכי יש – כך הם חוששים – קשר בין פעילות האוניות לבין הזיהום, אף שקידוח הגז עצמו עוד לא החל.

ראש מועצת חוף הכרמל, כרמל סלע, הסביר את הזיהומים בדרך שונה: תחנות שאיבה מוזנחות ולא תקינות באזור, שכתוצאה מתפקודן הלקוי מתרחשת, לדבריו, הזרמה תדירה של מי שפכים לים.

כרמל סלע (צילום: אבי ברומברג)
כרמל סלע (צילום: אבי ברומברג)

נפשו של סלע נקעה מזיהומי החופים הבלתי פוסקים וההידרדרות באיכות המים בחופים הנמצאים בשטח המועצה שהוא עומד בראשה, ולקראת סוף השבוע שעבר, לאחר אירוע הזיהום האחרון, הוא פנה במכתב לשר להגנת הסביבה ולשר הפנים, ובו כתב: "בשבועות האחרונים אנו עדים למספר רב של אירועי הזרמת שפכים לים התיכון דרך נחל חדרה, נחל תנינים ונחל דליה. אירועים אלה גורמים לזיהום חמור בנחלים ובים ולסגירת חופי הרחצה המוכרזים של המועצה האזורית חוף הכרמל, לימים ארוכים.

"הפגיעה בסביבה ובתושבים היא בלתי נסבלת ופוגעת גם בפרנסת האזור ובפרט בחוף דור נחשולים שבו יש שני בתי מלון הסובלים מביטולי הזמנות בהיקף חסר תקדים. לצערנו קריסת תחנות שאיבה בעיריית חדרה, מועצה מקומית ג'סר א זרקא ומועצה מקומית פרדיס אינן דבר חדש ואינן מדווחות לנו בזמן אמת ואנו מגלים על כך רק בשעת דגימת מי הים מחופי הרחצה המוכרזים. הזמן שחולף מאיתור הקריסה ועד איתור הזיהום אינו מנוצל לחסימת הזרימה ולא ננקטות כל פעולות לאיגום השפכים או שאיבתם ולמניעת ההזרמה לים.  אני מבקש את התערבותכם המיידית בתיקון התחנות שקרסו ובמערכות הביוב בכללותן, במתן הנחיות לעדכון המועצה בזמן אמת על כל תקלה ולמניעה של הזרמת השפכים לים ולתחזוקה נאותה של מערכות הביוב כדי למנוע הישנות התופעה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד מודע לבעיית זרימות הביוב המביאה לכך שיש הכרח לסגור חופים במקומות שונים בארץ. המשרד להגנת הסביבה פועל וימשיך לפעול כדי למזער מפגעים אלה, ובמידת הצורך גם להביא את האחראים לדין פלילי. המשרד להגנת הסביבה מבצע במשך שנים אכיפה בנושא גלישות הביוב אל נחל התנינים, לרבות מתן קנסות, התראות שימועים וכן דין פלילי המתנהל בבית המשפט השלום בחדרה. בנוסף משרדנו פנה לסיוע דחוף למנהל רשות המים אשר נענה והורה לבצע תכנון דחוף וביצוע תיקונים במערכת הולכת הביוב של ג'יסר א-זרקא, דבר שעשוי להפחית משמעותית את דליפות הביוב לנחל תנינים ולים. באשר לנחל דליה, לא קיימות ראיות לכך שהזיהום מגיע אל הים. מקור המפגע הוא באירועים של גלישת ביוב מתחנת השאיבה המשותפת לפרדיס וזיכרון, אשר התשתית שלהן ותפעולה לוקים בחסר. משרדנו פעל באכיפה מנהלית מול הרשויות המקומיות. בנוסף, בנושא זה צפוי שיפור בעקבות מאחר ורשות המים הקצתה תקציב לשדרוג התחנה והעבודות צפויות להתחיל בימים הקרובים. עם זאת כדי להגיע לתפעול תקין של התחנה, ישנה חשיבות לצירוף פרדיס לתאגיד מים וביוב, והמשרד מנסה לקדם את הנושא מול רשות המים. לעניין נחל חדרה, הנושא נמצא בחקירה, ובהתאם לממצאים המשרד יפעל באכיפה כנגד המזהמים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות