fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"מדע בידיוני" בניתוח ראשון מסוגו בעולם, במרכז הרפואי לגליל

במרכז הרפואי לגליל בנהריה התקיים ניתוח ראשון מסוגו בעולם, במהלכו בוצע שיחזור שבר ברצפת ארובת העין באמצעות טכנולוגיית תלת-מימד ו"מציאות רבודה".
ניתוח ראשון מסוגו בעולם במציאות מדומה במרכז הרפואי לגליל | צילום: רועי בלחנס

ניתוח ראשון מסוגו בעולם לשיחזור ארובת העין, בוצע ע"י המרכז לניתוחי פה, פנים, לסתות ורפואת הפה במרכז הרפואי לגליל, בהובלתו של פרופ' סאמר סרוג'י ובשיתוף עם רופאים ממחלקת עיניים והמרכז הרפואי שיבא תל השומר.

הניתוח בוצע בצעיר בן 31 שנחבל בפניו באורח קשה וסבל משבר ברצפת ארובת העין השמאלית, עובדה שגרמה לו לתופעות של ראייה כפולה ולפגם באסתטיקה ובסימטריה של העיניים.

עוד לפני הניתוח תוכננה ע"י ד"ר אדיב זועבי וצוות רופאי מחלקת פה ולסת, פלטה מיוחדת עפ"י הדמיית CT של החולה, המשחזרת באופן מדויק את הצורה של רצפת ארובת העין, באמצעות שימוש בתוכנות ייחודיות לבניית מודל תלת-מימד של גולגולת החולה.

הפלטה הודפסה במדפסת תלת מימד מטיטניום לשימוש רפואי והוכנה לצורך החדרתה בארובת העין. למיקום מדויק של הפלטה מתחת לעינו של החולה, השתמשו הרופאים בטכנולוגיית מציאות רבודה חדשנית, במסגרתה מרכיב אחד המנתחים משקפי מציאות מדומה של חברת מייקרוסופט כפי שמרכיבים שחקני , המחוברים באופן אלחוטי לתוכנת המחשב המכילה את המודלים של החולה, הן של הגולגולת והן של תיכנון הפלטה.

תוך כדי הכנסת הפלטה המתוכננת והמודפסת לארובת העין של החולה, מיקם המנתח שחבש את משקפי המציאות המדומה את הפלטה בחפיפה עם המודל שהוקרן באופן מדויק על ראשו של המנותח.

בצורה זו יכלו הרופאים לראות באמצעות המשקפיים המיוחדים, את הפלטה והתיכנון מראש והאם מתקיימת חפיפה הולמת ובכך הבטיחו הרופאים תוצאה קלינית מדויקת וטובה ביותר, כפי שניתן היה לראות בבדיקת CT של המטופל שנערכה לאחר הניתוח.

בתום הניתוח המוצלח שנמשך כשעה וחצי בלבד, הועבר הצעיר לאישפוז במחלקה וכעבור ימים ספורים שוחרר לביתו.

פרט לפרופ' סרוג'י השתתפו בניתוח ד"ר פארס קבלאן, רופא בכיר ממחלקת פה ולסת, ורופאי העיניים ד"ר יניר כסיף וד"ר רלי עובדיה.

יצוין כי בשנה האחרונה נוצר שיתוף פעולה בין מעבדת התלת-מימד של המרכז הרפואי לגליל מהמתקדמות בעולם ובין ד"ר דינה אורקין וד"ר שי טיימן מהמרכז הרפואי שיבא תל השומר, לקידום שימוש בטכנולוגיות תלת-מימד ויישומן.

כחלק משיתוף פעולה זה הועברה טכנולוגיית ה"מציאות הרבודה" משיבא לנהריה, תוך חיבורה לטכנולוגיות הקיימות במרכז הרפואי.

פרופ' סרוג'י: "הטכנולוגיה החדשנית של שימוש במדפסת תלת-מימד ובמציאות רבודה, הביאה לביצוע מדויק במיוחד ותרמה לקיצור משמעותי של משך הניתוח.

הוסיף פרופ' סרוג'י: "טכנולוגיה זו תתרום בעתיד לשיפור התוצאות הקליניות והפחתה משמעותית בהדמיות חוזרות או בניתוחים חוזרים, זו גאווה גדולה לעמוד בקדמת הטכנולוגיה העולמית ולהוביל בה".

מנהל המרכז הרפואי, פרופ' מסעד ברהום: "העתיד כבר כאן, במרכז הרפואי לגליל קיימות מחלקות ברמה בינלאומית והמרכז לניתוחי פה, פנים, לסתות ורפואת הפה, הוא אחד מהם".

מוסיף ואומר פרופ' ברהום: "אני מבקש לברך את פרופ' סרוג'י וצוות הרופאים של המחלקה על ניתוח ראשון מסוגו, שממלא את כולנו גאווה ומבקש להודות למנהל המרכז הרפואי שיבא תל השומר, פרופ' יצחק קרייס ולצוותו על שיתוף הפעולה".

 

לעדכונים נוספים בצפון 1 חדשות נהריה לחצו כאן* לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות