fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מדיבורים למעשים: עיריית קרית מוצקין מכינה את תביעתה נגד המשרד להגנת הסביבה

חיים צורי. צילום: דורון גולן
חיים צורי. צילום: דורון גולן

עיריית קרית מוצקין הודיעה השבוע באופן רשמי כי תגיש עתירה מנהלית תקדימית נגד המשרד להגנת הסביבה וגורמים נוספים בשל מטרדי הריח המתמשכים בצפון העיר. ביום רביעי השבוע נפגש ראש העירייה, חיים צורי, עם עו"ד חיים פרוכטר שמטפל בתביעה, היועץ המשפטי של העירייה עו"ד בן ציון מלכה, סגן ראש העיר יוסי מרקוביץ' ונציג התושבים בשכונת נווה גנים, אבי ברמן.

עו"ד פרוכטר וצוות משרדו מסרו כי הם נמצאים בעיצומה של הכנת התביעה אשר תוגש בקרוב. לדברי עו"ד פרוכטר, על מנת שהתביעה תהיה יעילה צוות משרדו עוסק בריכוז חומרים ונתונים נוספים שיהוו בסיס משפטי איתן לתביעה. ביום שני השבוע התקיימה ישיבת דירקטוריון של מפעל קומפוסט 2000 ובמהלכה הציע צורי לסגור את המפעל בגלל מטרדי הריח המתמשכים.

בחודש דצמבר קיים צורי דיון מיוחד עם אנשי המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים חיפה בנושא מפגעי הריח בצפון מוצקין, וזאת בעקבות סקר ריחות שערכה חברת "גלית לאיכות הסביבה" בהזמנת העירייה על מנת לאפיין את הריח ומקורותיו.  בדו"ח של החברה נכתב כי נמצאו שני מקורות עיקריים למפגעי הריח: שריפת אשפה פיראטית בתחומי המועצה המקומית אעבלין ומפעל קומפוסט 2000. במהלך אותו דיון דרש צורי מאנשי המשרד לבצע פעולות אכיפה באזורים שאותם ציין הצוות, ואף איים כי ינקוט פעולה משפטית נגד המשרד להגנת הסביבה ונגד הגורמים המזהמים אם הנושא לא יטופל.

בחודש שעבר שלחה העירייה מכתב התרעה  למשרד להגנת הסביבה לפני נקיטת הליכים משפטיים והמשרד להגנת הסביבה מסר: "המשרד להגנת הסביבה פועל לבדיקת תלונות התושבים וצמצום מטרדי הריח באזור. כחלק מפעילותו לאיתור מקורות הריח , המשרד מוציא  סיורי שטח על בסיס יומי  ובמקרים של תלונות על מטרדי ריח מוציא גם סיורים בשעות היום והלילה בכל אזור המפרץ ובכלל זה בקרית מוצקין.  בנוסף, המשטרה הירוקה מקיימת סיורים בשטחים הפתוחים על מנת לעקוב אחר מפגעים מפיזור זבל ומפגעי פסולת, שיש פוטנציאל לשריפתם.  בכל הנוגע לטיפול בשני המקורות שאוזכרו בפנייתה של עיריית קריית מוצקין: שריפות פסולת בתחומי המועצה המקומית אעבלין: המשרד מוביל תכנית נרחבת להסדרת משק הפסולת ביישובים הערביים, תכנית "סביבה שווה", אשר במסגרתה הוכנה תכנית אב לטיפול בפסולת ברשות. לטובת זאת המשרד מממן תשתיות פנים יישוביות ופתרון קצה אזורי. כמו כן יוכשרו פקחים מהיישובים לאכיפת מפגעים. זוהי תכנית מקיפה, המטפלת בגורמי המפגעים ונותנת מענה המתאים לרשויות. המועצה המקומית אעבלין נמצאת עתה בעיצומו של תהליך הסדרה כולל של משק הפסולת בהתאם לתוכנית סביבה שווה כמפורט לעיל.
משרדנו מלווה את המועצה המקומית בהליך ההסדרה ואנו משוכנעים כי הטמעת התוכנית תביא לשינוי מהותי ותשפר את מערך הטיפול בפסולת.
קומפוסט המפרץ והגליל המערבי בע"מ: במסגרת סמכויותיו, הגיש משרדנו כתב אישום פלילי כנגד חב' קומפוסט המפרץ והגליל המערבי בע"מ ונושאי משרה בה. בד בבד עם הגשת כתב האישום, הוגשה בקשה לצו שיפוטי ביחס להמשך פעילות התחנה. בהוראת בית המשפט, פעילות תחנת המעבר צומצמה והותנתה בתנאים. ביום 26.6.2014 הורשעה החברה בדין ונגזר דינה . פסק הדין שניתן בעניינם של הנאשמים קבע כי המגבלות סביב צמצום פעילות התחנה ימשיכו להיות בתוקף.
בסיורי פיקוח שנערכו ע"י נציגים ממשרדנו בתאריכים נמצא כי התחנה מנוהלת בניגוד להוראות הצו שפורט לעיל. בין היתר נמצא כי מערומי פסולת הצטברו בתחומי התחנה ולא פנו כנדרש בסוף יום העבודה.
לאור הממצאים המתוארים לעיל, פנינו לחב' קומפוסט המפרץ והגליל המערבי בע"מ בדרישה לפנות את מערומי הפסולת לאתרים מאושרים. לצד זאת, הודענו לבית המשפט על הפרת הצו. בהמשך, ביום 29.1.2017, נערך סיור נוסף ונמצא כי מערומי הפסולת פונו. הובהר כי אין לאפשר שהות של פסולת בתחום התחנה בסוף יום העבודה. במהלך הסיורים היומיים שמבצעים נציגי המשרד, נבדקת עמידת האתר בתנאים שהתנה בית המשפט להמשך פעולתו. המשרד ימשיך להפעיל את סמכויות האכיפה שלו כנגד קומפוסט המפרץ והגליל המערבי ככל שיידרש לכך".

בימים הקרובים תוצב תחנת ניטור אוויר זמנית בשכונת נווה גנים ובעוד כמה שבועות תוצב תחנת ניטור אוויר קבועה מעל בית הספר בגין בשכונה. ביום חמישי שעבר נפגשו אנשי צוות "סביבתית" עם צורי, דורית זיס, מנהלת מחוז צפון במשרד להגנת הסביבה ונציגי שכונת נווה גנים. באותה הפגישה הודיע צורי כי בכוונתו להגיש את העתירה תוך עשרה ימים, מה שמותיר לו ימים בודדים כדי למלא את הבטחתו לתושבים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות