fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מדד החופים; פורסמו החופים הנקיים ביותר בארץ

חוף דור (צילום: נירית שפאץ)
חוף דור (צילום: נירית שפאץ)

המשרד להגנת הסביבה פרסם את מדד "חוף נקי" עם פתיחת עונת הרחצה מהנתונים  עולה כי באזורנו, חוף ג'סר א-זרקא וחוף הבונים שבשטח מועצת חוף הכרמל מוגדרים כשניים מהחופים הנקיים ביותר בארץ.

לפי מדד הניקיון שהשתמש בו המשרד, שבו מוענקים לחופים ציונים החל מ"נקי מאוד", "נקי", "בינוני" ו"מלוכלך" בשלוש בדיקות שנערכו במועדי בדיקה במרץ ובאפריל, רוב החופים האחרים בשטחי חוף הכרמל; חוף דור, חוף מעיין צבי, מעגן מיכאל, חוף האקוודוקט, וכן חוף שדות ים, זכו בדרך כלל בציון 'נקי', בחוף נווה ים היה המצב בשתיים מתוך שלוש הבדיקות "בינוני", ואילו בחוף עתלית עלה בבדיקות מדד הניקיון כי מצב הניקיון בחוף הוא בינוני עד מלוכלך.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי עונת הרחצה 2018 נפתחת עם שיפור משמעותי בהשוואה לתקופה המקבילה. ממדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה לתאריכים 15 באפריל 2018 עד ה-2 במאי 2018 עולה, כי 74.24% מהחופים שנבדקו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת 65% בתקופה המקבילה אשתקד. מתחילת שנת 2018, 66% מהחופים נמצאו נקיים לפחות 70% מהזמן.

נקי בסך הכול. חוף דור (צילום: נירית שפאץ)
נקי בסך הכול. חוף דור (צילום: נירית שפאץ)

הרשות החופית המלוכלכת ביותר היא גן רווה, ואילו הרשויות החופיות הנקיות ביותר במדד הן חדרה, אשדוד, תל אביב-יפו, בת ים, חוף השרון, הרצליה, עמק חפר, ג'סר א-זרקא ומטה אשר.

האחריות לניקיון החופים הנבדקים היא בידי הרשויות המקומיות. החופים הנקיים ביותר בישראל הם  ראש הנקרה, בצת, אכזיב, שבי ציון, חצרות יסף, בוסתן הגליל, עכו דרום, הבונים, ג'סר א-זרקא, חדרה דייגים, אולגה, בית ינאי, צפון נתניה, נחל פולג דרום, גדר תע"ש- סידני עלי, הרצליה דרום, הצוק, תל ברוך, בת ים, גן לאומי פלמחים, אשדוד דרום, מפרץ השמש אילת. החוף המלוכלך ביותר בישראל על פי המדד הוא חולות פלמחים – גן רווה.

תוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה פועלת משנת 2005 במטרה לשמור על חופי הים הלא מוכרזים נקיים במהלך כל השנה. מדד חוף נקי הוא כלי המשמש להערכה אחידה ואובייקטיבית של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים, בים התיכון ובמפרץ אילת. עם פתיחת עונת הרחצה, המשרד להגנת הסביבה קורא לנופשים, למטיילים ולחוגגים לאסוף אחריהם את שאריות הפסולת והכלים החד-פעמיים, ולהימנע מזיהום ומלכלוך חופי ישראל. תופעת הפסולת בים ובחופים מהווה בעיה גלובלית ופוגעת בחופי העולם כולו – וגם בישראל. לפי הערכות שונות, מי שנה מושלכים לימים ולאוקיינוסים כ-8 מיליון טונות של פסולת פלסטיק, בישראל נמצא שעד 90% מהפסולת הימית היא פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה.

סביר. חוף האקוודוקט (צילום: אבי ברומברג)
סביר. חוף האקוודוקט (צילום: אבי ברומברג)

מקור לפחות 60% מהפסולת בים ובחופים בישראל הוא במקורות יבשתיים: ציבור לא אחראי המבלה בחופים ומשאיר אחריו לכלוך כגון בקבוקי שתייה, כלים חד פעמיים, קשיות שתייה, שקיות ניילון, בדלי סיגריות, שאריות מזון ועוד. פסולת נוספת מצטברת בחופים משפכי נחלים או מפלט ים, שכולל במקרים רבים פסולות שנשטפו מחופים אחרים ונסחפו בזרמי הים, לעתים למרחקים ארוכים. הפסולת בים ובחופים מהווה מפגע בריאותי ובטיחותי לציבור ולבעלי חיים ימיים וחופים, ואף מפגע אסתטי. שקיות ניילון וחלקי פלסטיק צפים במים או מצטברים בקרקעית הים, ופוגעים ביצורים ימיים שונים (לדוגמה על ידי היכרכות סביב סנפירים, כיסוי פיזי של בעלי חיים צמודי קרקעית, חנק או חסימות מעיים של בעלי חיים הטועים לחשוב שמדובר במזון).

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות