fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לראשונה: תוקם קהילה טרנסג'נדרית בצפון

עמית צוק מנהריה, אשת תקשורת, טרנסג'נדרית ופעילה למען קידום נראות ותדמית חיובית לחברי הקהילה הטרנסג'נדרס נשואה לגלית כמעט 20 שנים, ורק לאחרונה היה לה האומץ לספר לגלית שהיא טרנסג'נדרית. היציאה מהארון עבור מרצה בכירה ומנהלת קמפיינים פוליטיים אינה פשוטה ואיננה מובנת מאליה. מאז, מתמודדת עמית מדי יום עם שאלות חטטניות, המציפות בורות חברתית, סטיגמות קשות על הקהילה הגאה בכלל ועל קהילת הטרנסג'נדרס בפרט. צוק יוצאת בסדרה של הרצאות יחד עם רעייתה גלית שכותבת כעת את ספר הילדים הטרנסי הראשון בישראל
אהבה ללא גבולות. גלית ועמית צוק (צילום: סלפי)
אהבה ללא גבולות. גלית ועמית צוק (צילום: סלפי)

למרות שתל אביב היא העיר הצבעונית המוצהרת הגאה בישראל, מתקיימת סצנה שלמה של קהילה גאה, שרק הולכת וצוברת תאוצה מחוץ לממלכה הצבעונית שנחתמה ברחובות תל אביב. ככל שחולפות השנים, הפתיחות כלפי חברי הקהילה הגאה הולכת וגדלה, תודעתם של האנשים נפתחה ועניין הזוגיות "האחרת" נכנסה כנורמה חברתית ובהתאמה לתמורות החברתיות, הולך וגדל הביקוש לחיי חברה וקיום אירועים גאים גם בפריפריה.

עמית צוק מנהריה, טרנסג'נדרית ופעילה למען קידום נראות ותדמית חיובית לחברי הקהילה הלהט"בית בצפון עם דגש על פעילות לקהילת הטרנסג'נדרס מצביעה על עובדות מדאיגות: "למרות הפתיחות הגדולה באזור המרכז לקבלת  והכלת חברי הקהילה הגאה, המצב רחוק מלהיות משביע רצון בפריפריה בכלל ובאזור הצפון בפרט. גם אם הטרנסג'נדרים עצמם מבינים שהפריפריה היא לא המקום האידאלי עבורם והם עוברים להתגורר בעיר הגדולה, בני משפחתם לא עוברים איתם ונשארים להתמודד עם הכאוס הגדול של חייהם ללא כל תמיכה וסיוע".

צוק היא מנכ"לית idesign4u ומנהלת הזרוע הטכנולוגית בחברת 'רימונים'. בנוסף, עמית היא מנתחת מערכות מידע, מפתחת מסדי נתונים, Websupermaster וראש תחום מגמת קידום אתרים במכללת ג'ון ברייס ומדיאטק. מעבירה הרצאות בר מרתקות ומאירות עיניים על החיים בישראל כטרנסג'נדרית ועל זוגיות עם אישה סטרייטית.

עמית נשואה לגלית כמעט 20 שנים, נישואין מאושרים ביותר, ורק לאחרונה היה לה האומץ לספר לגלית שהיא טרנסג'נדרית. היציאה מהארון עבור מרצה בכירה ומנהלת קמפיינים פוליטיים אינה פשוטה ואיננה מובנת מאליה. מאז, מתמודדת עמית מדי יום עם שאלות חטטניות, המציפות בורות חברתית, סטיגמות קשות על הקהילה הגאה בכלל ועל קהילת הטרנסג'נדרס בפרט. בהרצאה מדברת עמית בגילוי לב נדיר על הסוגיות הקשות והרגישות ביותר של חייה כטרסג'נדרית היה בפריפריה, דרך תקופת החיים במחתרת ובזהות כפולה. עמית תספר על תהליך יציאתה מהארון, ההסברים לילדים, החשש מאיבוד המשפחה והניכור החברתי דרך שאלות אינטימיות על אהבה אחרת.

צוק: "עמותות וגופים רבים הפועלים לקידום חברי הקהילה הטרנסית מרכזים את פעילותם בעיקר באזור המרכז, כך שתושבי הפריפריה בכלל ותושבי הפריפריה הצפונית בפרט נותרים ללא מענה מקומי לצורכיהם. לא כל בני המשפחה של חברי הקהילה הגאה מוכנים לנסוע למדינת תל אביב כדי למצוא פתרונות למצוקתם. מעבר להוצאות הרבות הכרוכות בנסיעות למרכז הארץ, מדובר בזמן יקר, ימים שלמים מחוץ לבית ולעיתים אף תשלום למטפלות עבור אחים קטנים יותר. מה גם, שלא תמיד ידם של בני המשפחה משגת מבחינה כלכלית והאופציה העומדת בפניהם היא לא אחרת מאשר להדחיק את הכאב או לאבד את עצמם לדעת".

ההרצאות של עמית יתקיימו בפאב הפיטריה מושב דן, מחר (שלישי) 15.12.15, בשעה 19:00 | פאב הפרה במושב שבי ציון ביום שלישי, 22.12.12, בשעה 20:00, עלות כניסה 20 שקלים. מספר המקומות מוגבל, נא להזמין כרטיסים מראש.

עמית צוק (צילום גלית צוק)
עמית צוק (צילום: גלית צוק)

הסטיגמה קשה

הסטיגמות החברתיות על  חברי הקהילה הגאה הן קשות מאד. לרוב אנשים הטרוסקסואלים "סטרייטים" נחשפים לחברי הקהילה הגאה בקונוטציות שליליות  וחשוב לצוק להסביר שלא כל הטרנסג'נדריות עובדות בזנות ולא כל ההומואים הם נשאי איידס. בימים אלה מוקמת עמותת גאווה ישראלית, העמותה שמה לעצמה למטרה פעילויות רבות למען קידום קהילת הלהט"ב בכלל וקהילת הטרנסג'נדרס בפרט בפריפריה הצפונית.

צוק מסבירה כי טרנסג'נדרס צעירים בעיקר, עוזבים את הבית לטובת "מדינת תל אביב" ומנסים להשתלב בעיר ללא הפסקה. הם עושים כמיטב יכולתם לעמוד בציפיות ובסכומי העתק שנדרשים מהם כדי לכלכל את עצמם ואת שהותם שם, אך לא מעט פעמים, לאחר מספר חודשים, הם נאלצים לחזור לפריפריה, לחזור הביתה. לחזור הביתה לאחר שטעמו את טעם העיר הגדולה זו לא משימה פשוטה, לעיתים הם חווים תיסכולים מעצמם, על כך שלא עמדו בציפיות העצמיות שלהם או בציפיותיהם של חבריהם לעיר הגדולה.

"כיום, יש התעוררות וצרכים העולים מן השטח, שלא היו קיימים בעבר", מסבירה צוק, "מקבלי ההחלטות בצפון צריכים לדעת שחברי הקהילה הגאה המנהלים חיים גאים בפריפריה ולא במדינת תל אביב הם אנשים הרבה יותר אמיצים. אנחנו לוקחים אחריות על עצמנו ולא מגיעים ממקום של קורבן. הרבה יותר קל לעבור ל'מדינת תל אביב' מאשר לבנות בצפון כמעט מאפס קהילה עצמאית, גאה וחזקה. עד עתה, לא עלתה בקשה להקמת בית גאה בצפון, לכן ראשי הערים טרם נחשפו לנושא ולא נתנו על כך את הדעת. המסר שיועבר למקבלי ההחלטות ולתושבי הצפון הוא שגם כאן, גם אם לא עלינו קיימת קהילה גאה – זה בסדר. אנחנו כאן כדי לערוך פעילות הסברה רחבה ולהביא גם פנים חיוביות יותר של הקהילה.

אהבה ללא גבולות. גלית ועמית צוק (צילום: סלפי)
אהבה ללא גבולות. גלית ועמית צוק (צילום: סלפי)

בין המטרות של הקהילה עם תהליך יציאה מהארון לבני משפחה טרנסג'נדרים במטרה להקים קהילה של חברי קהילה גאה, שיודעת לעמוד על זכויותיה ולדבר בעד העצמה. פעילויות הסברה בכל הגילאים, החל מגילאי גן ילדים, דרך נוער וכלה באוכלוסייה הבוגרת יותר בנושא הקהילה הטרנסית והלהט"בית בישראל. הקמת צוות שיפעל מול כנסת ישראל למען זכויות אדם בסיסיות שכיום לא ניתנות לחברי הקהילה הגאה, כגון: לקיחת תרומות דם, שינוי מגדרי בתעודות זהות ללא קשר להליך ניתוחי זה או אחר, קידום נישואין חד מיניים והקמת משפחות גאות "חוקיות" בישראל. 

צוק: "עמותת גאווה ישראלית שמה לה למטרה להילחם בסטיגמה החברתית הקשה של "הטרנסים בשולי החברה" באמצעות מפגש ישיר. אנו מאמינים כי הניכור והזרות יופחתו על ידי היכרות אישית.  אחד הפרויקטים שלנו הינו פרויקט "שגרירים", בהם נציגינו יגיעו כשגרירים אל קהילות, חברות, בתי ספר ומוסדות אקדמאים בכדי שיוכלו להכיר מעט אותנו, המתמודדים עם תהליך יציאתנו מהארון עם דגש על השינוי החיצוני והתאמת הגוף לנפש, מתוך משברי חיים לא פשוטים אנו מאמינים כי אנו מסוגלים לעזור זה לזה בעת משבר וכי מתוך המשבר צברנו ידע ייחודי שיכול לעזור לנו ולאחרים. אנו מאמינים כי לכל אדם ישנה זכות לחלום ולהתקדם, כי גם לאחר משבר עודנו אנשים שיש להם הרבה מעבר לכותרת "טרנסג'נדרס.  

"אנו עורכים סדנאות בכל רחבי הארץ לקידום גישה זו, הנותנת לאדם בכל מצב לחלום, להתקדם ולהחליט עבור עצמו מהי הדרך שתהפוך אותו למעט יותר מאושר. אנו תומכים בפתגם "רצונו של האדם-כבודו". הכוח שלנו הוא לפעול יחד, לכן אנו פועלים לבניית קהילה להט"בית גאה עם דגש על קהילת הטרנסג'נדרים שמסוגלת לדבר בשביל עצמה, לדאוג לזכויותיה, ולפעול בכדי לקדם אותן.  אנו מאמינים כי יחד נצליח לפעול לשינוי חברתי, כזה המשלב אנשים שונים בכל תחומי החיים במטרה ליצור קהילה פעילה. 

"הרבה מאד בעלי עסקים צפוניים מסרבים בתוקף להזדהות כעסקים פרנדלי לקהילה הגאה ולא מבינים את הפוטנציאל הכלכלי והחברתי הגלום בחברי הקהילה, שחלקם נמצאים עדיין בארון ומתפקדים בחיי היום יום כאנשים "סטרייטים" אך כשיורד הלילה, הם מוצאים נחמה ושחרור בחיי לילה ובבילויים עם  חבריהם לקהילה הגאה".

 קבוצת תמיכה להורים ומשפחות של טרנסג'נדרס, ולטרנסג'נדרס בכל הגילאים בנהריה בשיתוף פעולה עם עמותת תהל"ה. לפרטים נוספים במייל : galit@gaavaisraelit.co.il.
מוזמנים ומוזמנות לתמוך בספר הילדים הטרנסי הראשון והיחיד בישראל "אני רק רוצה להיות אני" המקדם ערכים של קבלת האחר, סובלנות חברתית והכלה, כמו גם ערכים כמו "רצונו של האדם-כבודו".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות