fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יש לכודים בקומה התשיעית

רב קומות בקרית מוצקין, שטרם אוכלס, שימש השבוע בסיס לתרגיל של לוחמי האש, שדימה שריפה, חילוץ לכודים במנוף גבהים והפעלת מערכות מתקדמות. קצין ההדרכה ל"בלינקר": "הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה, איפה שאנחנו מתאמנים קורים אירועים"
תוקפים את השריפה. לוחמי האש בפעולה (צילום: עידן חן)
תוקפים את השריפה. לוחמי האש בפעולה (צילום: עידן חן)

בימים שלישי ורביעי השבוע התקיים תרגיל של לוחמי האש בבניין לא מאוכלס שבונה חברת דר נופרים בקרית מוצקין. התרגיל דימה שריפה במבנה גבוה, בין השאר גם חילוץ לכודים במנוף גבהים, סריקה והפעלת מערכות מתקדמות המצויות בבניינים מסוג זה.

לדברי קצין ההדרכה של תחנה אזורית חיפה להב משנה שחר בראונר, התרגיל כלל שלושה תרגילי בוקר ושלושה תרגילים שהתקיימו אחר הצהריים. מדובר בתרגיל הבודק תחום אחד בין שישה תחומים, שהכבאים מתרגלים לאורך השנה, ביניהם: חילוץ כללי, שריפות שדה ויער, חילוץ מכלי רכב, חילוץ מהריסות, תיווך תת קרקעי וחומרים מסוכנים. לדברי בראונר, זו הדרך שבה הכבאים שומרים על כשירותם בכל תחומי הידע השונים.

תוקפים את השריפה. לוחמי האש בפעולה (צילום: עידן חן)
תוקפים את השריפה. לוחמי האש בפעולה (צילום: עידן חן)

"הכבאים התחילו בתחילת החודש ללמוד את כל החומר התיאורטי – תנועת עשן פנימית וסידורי בטיחות אש ברבי קומות, למדו את העקרונות המנחים של לוחמה באש במגדלי מגורים. עשינו שישה סיורים מקדימים, בבוקר ואחר הצהריים. מבחינתנו גורד שחקים הוא כל בניין מעל 42 מטרים. במבנה כזה יש שני סוגי מערכות _ מערכות אקטיביות, שכוללות את מערכת יניקת העשן מחדרי המדרגות ומערכת על~לחץ לחדרי מדרגות ולובאים קומתיים, ספרינקלים, פאנל כבאים שמתריע בדיוק באיזו דירה מתחילה השריפה ועוד. הכבאים למדו את המערכות ואיך לתפעל אותן בזמן שריפה בגורדי שחקים. במקביל הם גם למדו על המערכות הפאסיביות, שכוללות את דרכי מילוט וחדרי מדרגות, שלטים ליציאות חירום בעת שריפה ונהלים של מה לעשות _ לא להשתמש במעלית, כדי להשאיר אותה לפיקוד כבאים. בזמן שריפה, אם היא עד קומה חמישית, הכבאים יעלו ברגל, אבל אם השריפה נמצאת בקומות גבוהות יותר, הם ישתמשו במעלית ויגיעו שתי קומות מתחת לשריפה, שם זו קומת ההיערכות ומשם עולים קומה אחת וממנה הם תוקפים את הדירה הבוערת".

לדברי בראונר, התרגיל התנהל על ידי צוות ביום, שמילא את הדירה בעשן עם מחולל עשן ודימה סימולציה של שריפה בדירה. הכבאים הוזנקו מהתחנות וכשהגיעו למקום, הם היו צריכים לזהות קודם כל את העשן הכבד שיצא מהמרפסת, לדווח על אש ודאית, ואז כל המעגלים מסביב, כולל מפקד התחנה, קצין המבצעים ומפקד המחוז, כולם הופכים למעורבים בתמונה. "יש מעגל פנימי, אליו מגיע הצוות הראשון, שנמצא מעל קומת ההיערכות ויש את מעגל הביניים, שם נמצא מפקד המשמרת שקורא בפאנל כבאים באיזו דירה השריפה. בקרית מוצקין דימינו שריפה בקומה התשיעית. הכבאים עלו למעלה לקומה השביעית ותקפו את השריפה מהקומה השמינית. כמובן שבקומה השביעית חיכה להם צוות עתודה והתערבות מהירה, למקרה שקורה משהו לאחד הכבאים. במקביל, צוות אחד עלה לקומה מעל השריפה, ביצע סריקות וחילץ שני לכודים במנוף גבהים".

מוטיבציה גבוהה לאורך כל התרגילים. לוחמי האש (צילום: עידן חן)
מוטיבציה גבוהה לאורך כל התרגילים. לוחמי האש (צילום: עידן חן)

לדברי בראונר, כמעט בכל אתר שהכבאים מתרגלים, התרגול מוכיח את עצמו בשלב מאוחר יותר, כשפורצת שריפה באותו המקום. "תרגלנו תרגיל רב קומות כזה בנשר, ובאותו המקום שתרגלנו, אחרי כמה חודשים הייתה שם שריפה. בספטמבר האחרון תרגלנו שריפה בבניין ביטוח לאומי בחיפה, ושבוע אחרי זה פרצה שם שריפה בארון החשמל. הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה, איפה שאנחנו מתאמנים, קורים אירועים. הכבאים עבדו בצורה מצוינת ורואים שהם מבינים את התפקיד שלהם, גם את התיאורטי וגם את המעשי. הם הראו גם מוטיבציה גבוהה לאורך כל התרגילים, גם אם היו צריכים שוב לעלות לקומה התשיעית, הם עלו שוב עם כל הציוד, הזרנוקים, דוחפי העשן, הגרזנים והסולמות".

דובר מחוז חוף של שירותי הכבאות אורי צ'ובוטורו מסר: "ברור, ששריפה במבנה גבוה מוגדרת כאירוע בעל פוטנציאל נזק עצום, העלול לעלות בחיי אדם, ולכן מדובר באתגר מורכב עבור לוחמי האש מבחינת ארגון זירת אירוע שכזה. פיקוד על כוחות מתוגברים, אספקת מים בלחץ הנדרש ולגובה הנדרש, ביצוע משימות חילוץ מגובה, מתן הנחיות לדיירים בדבר פינוי או לחילופין הסתגרות, הכרת המערכות הקיימות במבנה כדוגמת מערכות על לחץ, רתימת מעליות המבנה במצב פיקוד כבאים לשימוש לוחמי האש ועוד".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות