fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זכרון יעקב: המתנגדים לבית הכנסת בחורשת הגדעונים לא אמרו את המילה האחרונה

חורשת הגדעונים - מבט כללי (צילום: פרטי)
חורשת הגדעונים - מבט כללי (צילום: פרטי)

בחודש מרץ האחרון עברה ברוב קולות במליאת מועצת זכרון יעקב בקשתה של עמותת "זכרון טוב" להקצאת קרקע להקמת בית כנסת בחורשת הגדעונים ביישוב, על שטח לתועלת הציבור.

כ-200 מתנגדים הגישו לוועדת ההקצאות התנגדות באמצעות עורכי הדין שחר לוינזון ויוני שליו-ריבה ממשרד יוסף ישורון ושות'. בשטח המבוקש לבנייה קיימת כיום חורשה טבעית של 2.9 דונם. הרס החורש הטבעי, כמו גם החשש משינוי צביון השכונה החילונית-ברובה הצמודה אליו, עומדים בבסיס ההתנגדות לתכנית והוויכוח הציבורי שהתעורר בעקבות ההקצאה. המתנגדים טוענים כי בזכרון יעקב מספר גדול של בתי כנסת, וכי אם בכל זאת מתעורר הצורך בהקמת בית כנסת נוסף, יש לנצל מבנים קיימים ובכל מקרה לבחור במיקום שאינו מחייב פגיעה בחורשה. לאורך הדרך טענו המתנגדים כי הליך ההקצאה לא היה תקין, בעוד שהמועצה טענה כי ההליך נעשה בוועדת ההקצאות בצורה מקצועית ועניינית.

לאחר שהוועדה והמליאה אישרו את ההקצאה הודיעו המתנגדים כי לא אמרו את המילה האחרונה: הם השיגו חוות דעת מומחה שכתבה עבורם מתכננת הערים ד"ר עמליה רימלט, והעבירו את חוות הדעת לבדיקת ממונה המחוז במשרד הפנים. חוות הדעת קובעת כי להערכתה של ד"ר רימלט, ההקצאה אינה מוצדקת.

מתוך דברי הסיכום : "המסקנה העולה מחוות הדעת הנוכחית היא כי מבחינה פרוגרמתית, בהתאם למכסות המקובלות, אין מחסור בהקצאת קרקע ייעודית עבור בתי כנסת בשכונות הדרום מערביות של זכרון יעקב, דהיינו אין הצדקה פרוגרמתית בהקצאת מגרש ציבורי יעודי נוסף עבור בית כנסת בשכונות אלו. תוספת שטח בנוי עבור בתי כנסת יש להקצות באמצעות ניצול יעיל של המגרש שהוקצה כבר עבור בית כנסת בשכונות הדרום מערביות ו/או הקמת בתי כנסת נוספים כמוסדות משולבים. אלו הם הפתרונות לפי ההנחיות המקובלות, למתן מענה על הביקושים הקיימים לבתי כנסת על ידי האוכלוסייה הכללית… במידה ועל פי מדיניות שוויונית, אחידה ושקופה שתגבש המועצה, ימצא מקום להקים בתי כנסת נוספים בדרום מערב הישוב,  הרי איתור מיקומים מתאימים למוסדות אלה צריך להיעשות על פי העקרונות הבאים: הימנעות מהקצאת מגרש יעודי חדש עבור בית כנסת. בית כנסת יוקם כמוסד משולב, בקומה שנייה מעל מוסד ציבורי קטן מתאים, בסמוך/מעל בית כנסת קיים כך שייווצר אשכול של בתי כנסת, או כשטח בנוי ציבורי משולב בשטח מסחר/תעסוקה, ומיצוי מיטבי של מגרשים ציבוריים עליהם יש כבר בינוי קיים באמצעות עיבוי בינוי ומילוי מגרשים אלו".

חורשת הגדעונים (צילום: פרטי)
חורשת הגדעונים (צילום: פרטי)

דדי חומש, חבר בוועד הפעולה של התושבים המתנגדים להקצאה, אומר: "ועדת ההקצאות התעלמה מכל תמרורי האזהרה ולא התייחסה לדברים שהעלינו. אם הליך הקצאה תקין ואמיתי יאשר הקצאה, נקבל אותו".

ממועצת זכרון יעקב נמסר: "הליך ההקצאה נעשה בהתאם להוראות נוהל הקצאות של משרד הפנים וטענות המתנגדים נבחנו וניתנה התייחסות מפורטת להחלטת וועדת ההקצאות אשר הינה וועדה מקצועית המורכבת מעובדי מועצה בלבד. יצוין כי בהחלטת מליאת המועצה, הצביעו בעד ההקצאה 11 חברים מתוך כלל חברי המועצה. תמיכה ציבורית רחבה זו של חברי המליאה מעידה על הצורך בהקצאה לעמותה ובקרקע הרלוונטית על פי מיקומה ביישוב. כמו כן, במרחב השכונות המדוברות ישנו רק בית כנסת ציבורי אחד לטובת כ-8000 תושבים. המושבה זכרון יעקב מורכבת מקשת רחבה של אוכלוסיות וזרמים דתיים שונים וחובת המועצה לספק, לכל התושבים, מענה ראוי של שירותי דת. שטח ההקצאה מוגדר כשטח חום וייעודו הוא למבני ציבור כגון מבני דת, רווחה חינוך וכ"ו ומהווה רק חלק מתוך כלל השטח ובו ישולבו שירותי ציבור נוספים בעתיד".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות