fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הקואליציה יצאה, הסכם הפשרה בתוכנית פארק היין אושר במעמד צד אחד

פארק היין. צילום: ירון ניר
פארק היין. צילום: ירון ניר

ישיבת מליאה בנושא תכנית פארק היין  בזכרון יעקב הסתיימה השבוע באופן מפתיע כשהאופוזיציה הצביעה בעד הסכם הפשרה שהושג בין התושבים לבין היזם שזכה במכרז. זאת בהיעדרם של חברי הקואליציה ובניגוד לחוות דעת היועץ המשפטי למועצה כי אין להצביע בנושא בשלב זה. ב-12.2 השבוע אמורה התכנית להיות נדונה בבית משפט. מה המשמעות החוקית של מה שהתרחש במליאה השבוע?

תכנית פארק היין הוגדרה במקור כשילוב של 196 יחידות דיור עם מבני תיירות סביב נושא היין בפארק תיירותי שמטרתו למנף ולמתג את זכרון יעקב. מאז שרמ"י (רשות מקרקעי ישראל) הודיעה ב-2016 על החלפת התוכנית המקורית בתוכנית "מחיר למשתכן", עלו חששות כי התוכנית החדשה תיצור בנייה מסיבית בסטנדרט נמוך ותפגע בצביון היישוב. בינואר האחרון הוסכם בין המועצה לרמ"י על שילוב "מחיר למשתכן" בתוכנית פארק היין, אך תנאי חוברת המכרז של התכנית שהוציאה רמ"י במרץ שעבר לא תאמו את הסיכומים והגבירו את החששות מפני בניית שכונה סטנדרטית של "מחיר למשתכן". תושבים בזכרון יעקב יצאו למאבק בתכנית, וביולי האחרון עתרו כ-130 מהם נגד המכרז שפורסם על ידי רמ"י.

לאחרונה רשמו לעצמם התושבים הצלחה משמעותית כשבישרו על הסכם פשרה שהצליחו להגיע אליו עם היזם הזוכה במכרז. עיקרי ההסכם פורטו על ידי הוועד לציבור: "כל הבניה בפרויקט תהיה צמודת קרקע, ההקלה למספר יחידות הדיור תעמוד על 12% בלבד ועל 224 יחידות דיור בסך הכול, לא תבוקש הקלה בגובה המירבי של המבנים. דירות השוק החופשי ישווקו רק לתושבי זכרון וא\או לבני\בנות היישוב, ועל דירות אלה תינתן הנחה של 4.5% ממחירון היזם". לקראת הדיון שאמור להתקיים בשבוע הקרוב, נותרה לתושבים המשוכה של אישור ההסכם במועצה ואישורו על ידי רמ"י בהמשך.

הישיבה השבוע נפתחה בהקראת מכתב מהיועץ המשפטי למועצה, שנעדר מהישיבה בשל שירות מילואים והמליץ לא להצביע על הנושא עדיין. נימוקיו: "דרוש למועצה, ובעיקר למחלקת ההנדסה, פרק זמן נוסף לבחינת מרכיבי ההסכם, בהעדר מסמכים למהנדס המועצה. ייתכן שכל האמור בטיוטת ההסכם תואם את עמדת המועצה, אולם בנקודת זמן זו לא יושלמו הבדיקות, ולאור זאת לא יכולה להתקבל כל החלטה של מליאת המועצה בעניין, והמליאה לא מוסמכת לקבל החלטה".

פארק היין. צילום: ירון ניר
פארק היין. צילום: ירון ניר

מהנדס המועצה תמך בעמדת היועמ"ש, אך חברי האופוזיציה טענו שאין מניעה לאשר בהצבעה את ההסכם. אלי אבוטבול טען: "אם אנחנו לא חולקים כרגע אחד על השני בכל מה שקשור לפארק היין, נקבל החלטה שאנחנו תומכים בהסדר הזה. המהנדס יוכל אחר כך להיכנס לרזולוציה ולשנות את הפיתוח. אחרת יראה השופט שני קולות, את התושבים ואת נבחר הציבור שלהם אומר משהו אחר. נתבזה כולנו. רמ"י אדישה, זה לא עניינה. היא תחתום".

צילה רשף הציעה לעבור על כל אחד מסעיפי ההצעה, לראות מהי עמדת המועצה ולהחליט על כל סעיף בנפרד. הצעתה יושמה לבסוף, אך לא לפני שהדיון גלש לוויכוח מר בנושאים אחרים מהעבר הקרוב והרחוק. ראש המועצה זיו דשא טען כי הסכם הפשרה כולל סעיפים בעייתיים בנוגע לאחוזי מחיר למשתכן, וכי היועץ המשפטי קובע שעל הנושא הזה אין להצביע, וזהו החוק. כשנערכה ההצבעה יצאו מהאולם דשא, ואנונו ובועז יגר. רשף הקריאה את הסעיפים, ו-6 חברי המליאה הנוכחים בחדר הצביעו בעד אישורו.

אופיר פריש מוועד מאבק פארק היין הביע את רגשותיו: "אנחנו, התושבים, נאבקנו והצלחנו במאמצים רבים להגיע להסכם שנראה סביר ושהפרויקט יהיה קרוב לתכנית פארק היין המקורית, ורצינו שגם המועצה תביע תמיכה. חבל שבמקום זה, נבחרי ציבור בוחרים פשוט לקום ולצאת".

מהמועצה נמסר: "ב- 31.1.19 נודע למועצה לראשונה כי מתקיים מו"מ, ולמועצה הומצאה טיוטת הסכם פשרה הכוללת צדדים נוספים ובה מאוזכרים נספחים שלא צורפו לטיוטה. למועצה נדרש פרק זמן סביר כדי לבחון את ההיבטים התכנוניים הגלומים בהסכם והאם הם בכלל תואמים את עמדת המועצה. ראש המועצה וחברי מועצה אחדים בחרו לפעול על פי חוות דעת היועץ המשפטי. לגבי משמעות הצבעתם של חברי המליאה הנותרים, הנושא ייבדק על ידי היועץ המשפטי של המועצה לאחר שובו משירות מילואים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות