fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המפחמות, הסוף?

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת: תוך חודשיים יציגו נציגי משרדי הממשלה צעדים אופרטיביים לטיפול במפחמות
זיהום ונזק בריאותי לתושבי השרון הצפוני. מפחמה בשטחים (צילום: יוסי כהן)
זיהום ונזק בריאותי לתושבי השרון הצפוני. מפחמה בשטחים (צילום: יוסי כהן)

תושבי השרון הצפוני יכולים להעיד כי בשנה האחרונה לא ניכרה כל הקלה בזיהום כתוצאה ממפגע המפחמות וייתכן שהזיהום אף החמיר.

בדיון שנערך ביום שני בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, קבע יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם, כי בתוך חודשיים יציגו נציגי משרדי הממשלה צעדים אופרטיביים לטיפול במפגע המפחמות.

בדיון נתנו נציגי הרשויות סקירה מקיפה על המפגע, ואמסלם ביקש מנציגי הממשלה להציג את הטיפול בהיבטים השונים של המפגע. אחד הנושאים המרכזיים שנבחנו היה טיפולו של המנהל האזרחי באכיפת מעבר בלתי חוקי של גזם מישראל לשטחים. נציגי המינהל האזרחי טענו כי בשנה החולפת הוחרמו 297 משאיות אשפה, לא ברור כמה מתוכן היו משאיות גזם. נציג המינהל האזרחי בממשלה ציין כי בשנה הקרובה צפויים להתווסף כ-13 מפקחים חדשים למטרות אכיפה. לטענתו, תוספת זו צפויה לספק מענה לכ-90 אחוז מבעיית הובלה בלתי חוקית של גזם, איתור המשאיות והחרמתן.

זיהום ונזק בריאותי לתושבי השרון הצפוני. מפחמה בשטחים (צילום: יוסי כהן)
זיהום ונזק בריאותי לתושבי השרון הצפוני. מפחמה בשטחים (צילום: יוסי כהן)

 

בסיום הדיון הנחה אמסלם את נציגי המשרד להגנת הסביבה לקחת עליהם את האחריות לטיפול במפגע. דיון נוסף יתקיים בתוך כחודשיים ובו יהיה על משרדי הממשלה להציג צעדים אופרטיביים.

בעקבות הדיון תקף ראש המועצה האזורית מנשה, אילן שדה, את נציגי משרדי הממשלה: "מיליארדים מושקעים בהקמת עיר חדשה בחריש, ומתנהל קמפיין בו רואים בתים יפים והכל נקי. אבל הוא לא מצולם בחריש בערב, אז הכל מלא בעשן המפחמות. מי שיקנה שם בית לא יישאר לגור שם בגלל עשן המפחמות והמחלות הנגרמות  מכך. אנו חוזים פה באוזלת ידה של הממשלה במציאת פתרונות, יד ימין אינה פועלת ביחד עם יד שמאל ותושבי האזור נותרים חשופים למחלות קשות".

ראש מועצת חריש, יצחק קשת: "מדי יום אני מקבל פניות מעשרות תושבים קיימים ופוטנציאלים שדואגים ומתלוננים. כל הישובים בסביבה נפגעים מכך, וצריך לפעול לפתרון מיידי".

ראש מועצת פרדס חנה-כרכור, חיים געש, מסר: "מלבד האכיפה אנחנו חוזרים ודורשים כי המדינה תתחיל לרכוש את הגזם מהחקלאים באופן מיידי. רק שילוב של אכיפה יעילה עם רכישת הגזם תצמצם ותמנע את זיהום האוויר מהמפחמות. המתנו די, בזמן שהמפגע אינו דועך אלא אף מתגבר ומחמיר".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות