fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המאבק שלא נגמר: "מי רוצה לגור 15 מטר מלולים?"

הלול (צילום: פרטי)
הלול (צילום: פרטי)

תושבי שכונת הגלריה בכרכור נמצאים זה שמונה שנים במאבק נגד בעל לולים הנמצאים מטרים ספורים מבתיהם.

השכונה נמצאת ממש ליד הגבול בין שטח מועצת פרדס חנה כרכור לבין שטח מועצת מנשה, ובעוד שבתי השכונה נמצאים בשטח מועצת פרדס חנה כרכור, הלולים נמצאים בשטח מועצת מנשה. התושבים מספרים על סבל רב, ואילו העובדה שהם נמצאים על גבול שטחי שיפוט רק מסבכת את העניין.

הלול (צילום: פרטי)
במאבק משםטי. הלול הקרוב לשכונת הגלריה(צילום: פרטי)

"כשבאנו לשכונה, הלול היה קיים, אך לא היה פעיל", טוענים תושבים בוועד התושבים של השכונה. "הקרקע שעליה נבנתה השכונה לא הייתה מעולם קרקע חקלאית, אלא הייתה שייכת לסוכנות. לאחר שאוכלסה השכונה עד הדייר האחרון, התחיל הלול לפעול, ומיד נוצר מפגע קשה. נוצות ופלומות, אבק וצואה של תרנגולות, כל אלה עפים באוויר ומגיעים עד בתינו, וגורמים לבעיות נשימה ולדלקות בעיניים. יש ריח נורא של פגרי עופות, אי אפשר לשבת בחוץ. הרשתות שלנו מלאות נוצות, פלומות, אבק וחול. כשנושבת רוח מערבית אי אפשר לנשום כאן. הצמחים מכוסים אבק ונובלים.

"האבק נכנס לריאות, לקפה ששותים בחצר. וחתולים גוררים פגרי עופות מהלול עד פתחי בתינו. הרעש בלתי נסבל כשהעופות מובאים ונלקחים מהמקום בשעות הלילה, המשאיות פורקות אותם ברעש ובצעקות והתרנגולות צורחות, והילדים שלנו מתעוררים ובוכים בבהלה. בלול גם משתמשים בחומרי הדברה חזקים ומזיקים לבריאות התושבים בסביבה".

לדברי התושבים, בעוד שבתחילה היו מותקנים מכסים סביב הלולים שחסמו חלק מהאבק, הריח והנוצות מלהתפזר לשכונה, לאחר מכן הסיר בעל הלולים את המכסים, וכעת הזיהום מתפזר באין מפריע. ביקור במקום ממחיש את הקרבה העצומה של הלולים לשכונה: הם נמצאים ממש 10-15 מטרים מבתי התושבים, וקרוב אליהם ביותר רחוב האמנות.

התושבים מסבירים: "הלול מתנהל בארבעה מחזורי אכלוס של תרנגולות בשנה, ועכשיו נמצא בין מחזורי אכלוס. בשבועיים הקרובים אין בו אפרוחים ותרנגולות. כשהוא מאוכלס, זה גיהנום עבורנו. יש כאן 36 משפחות עם ילדים קטנים".

פגרים ונוצות בכל מקום. (צילום: פרטי)
פגרים ונוצות בכל מקום. (צילום: פרטי)

לדברי ועד התושבים של השכונה, הם פנו למשרד להגנת הסביבה, ולמקום הגיעו כבר צוותי מריחים שונים מטעם המשרד, אך עד כה לא נאכף דבר נגד הלולים על ידי המשרד להגנת הסביבה והמשטרה הירוקה, והם ממשיכים לפעול, למרות שהם פועלים בלי רישיון ולא עומדים בתקני איכות סביבה.

המועצה האזורית מנשה מנהל  מאבק משפטי לסגירת הלולים הוא המועצה האזורית מנשה, על רקע העובדה שהלולים פועלים לאורך השנים ללא רישיון עסק, דבר שבעל הלולים הודה בו בבית המשפט. התושבים טוענים כי יש בסמכותו של ראש מועצת מנשה גם לסגור את הלול בצו מנהלי, אך עכשיו ממתינים להכרעת בית המשפט בנוגע לאכלוס הקרוב של הלול.

"ב-25 לאפריל נתן בית המשפט שלושה שבועות להכרעה", הם מתארים. "אנחנו מחכים להחלטתו, ומקווים מאוד שהלול לא יאוכלס במחזור חדש של תרנגולות. אנחנו סובלים ואף אחד לא מסתכל על הסבל שלנו". לאחרונה פנו התושבים בייאושם לראש מועצת פרדס חנה כרכור, עו"ד אלדד בר כוכבא, והם מספרים כי הוא הבטיח להשתדל לעזור להם. בינתיים, עתידם ועתיד הלולים תלויים ועומדים באוויר.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד להגנת הסביבה ניהל הליך של אכיפה מנהלית שהתפתח לאכיפה פלילית.  הליך זה נפסק עקב תיק משפטי מקביל שניהלה המועצה האזורית מנשה נגד הלול בבית-משפט השלום בחדרה, ואשר בסופו ניתן ללול צו סגירה. ההליך עדיין תלוי ועומד עקב ערעור שהוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה. ביום שלישי  ערכו נציגי המשרד להגנת הסביבה סיור בלול, במהלכו לא הורגשו מטרדי ריח. זאת, בדומה לממצאי סיור שקיימו נציגי המשרד בשבוע שעבר במקום, ממנו עלה כי הלול נוקה, ריק מעופות ולא תועדו מפגעים במקום ובסביבתו. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לעקוב אחר הנושא ויפעל למנוע מפגעים וסיכונים לטובת בריאות הציבור והסביבה".

ממועצת פרדס חנה כרכור נמסר: "המועצה והעומד בראשה מעודכנים לגבי המפגע המתואר והוא מצוי בבחינת האופנים לטיפול, על אף שאינו בשטחה המוניציפאלי של הרשות המקומית. בהמשך לכך, פנינו לאיגוד לחדש את פעולות האכיפה בנושא הריחות. כמו כן, באם הטענות יבשילו לכתב אישום הרשות תצטרף אף היא כמשיבה".

לא ניתן היה להשיג את תגובת המועצה האזורית מנשה לנושא.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות