fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הכירו את: ג'וני זומבה

הוא מכפר יסיף, בנם של אם יהודייה ואב נוצרי, מדריך זומבה וליצן רפואי. כל שנה הוא מקדיש את יום ההולדת שלו לערב תרמה למלחמה בסרטן במסיבת זומבה ענקית בחיפה והוא פשוט רוצה לעשות שמח לאנשים. ג'וני חנא מחולה סוגר מעגל
הפוליטיקה נשארת מחוץ לחדר. ג'וני חנא מחולה (צילום: מנאר אבו שנב)
הפוליטיקה נשארת מחוץ לחדר. ג'וני חנא מחולה (צילום: מנאר אבו שנב)

ג'וני חנא מחולה בן 22 מכפר יסיף הוא מדריך הזומבה הערבי היחיד בארץ.

סיפור חייו מהפנט: סבתא שלו יהודייה שהתחתנה עם ערבי נוצרי. כך גדל עם אם יהודייה ואבא נוצרי והתחנך כערבי נוצרי בכפר בגליל. כשהיה בן 11 חווה משבר גדול בחייו כשאמו נפטרה ממחלת הסרטן בגיל 32. מאז הוא מתאר ילדות מאוד קשה, אביו היה עסוק בלפרנס את משפחתו והוא נותר לבדו יחד עם אחיו הצעיר ממנו בארבע שנים.

בשל האובדן הכבד של אמו, חנא מחולה פיתח הפרעה של אכילת יתר. הוא מצא נחמה באוכל וכעבור שנתיים הגיע למשקל של 120 ק"ג. יום אחד הגיע לתזונאית שהציעה לו להתחיל בפעילות ספורטיבית ואז גילה את הייעוד שלו: לשמח אנשים ולגרום להם לשינוי באורח חייהם.

רפואה זה לא הייעוד

"עד שאמא שלי נפטרה הייתי ילד רגיל ופתאום החיים שלי השתנו. לא היה מי שיעזור לי בשיעורי הבית, ומי שילווה אותי לבית הספר, מאוד לא פשוט לגדול בלי אמא, זו הייתה תקופה עצובה מאוד בחיי.

בגיל 14 התחלתי לעבוד בצוותי בידור במגזר הערבי, ימי הולדת בעיקר, ניגנתי באירועים על אורגן, והופעתי כליצן בימי הולדת וזה עזר לי לצאת מהדיכאון שהייתי שרוי בו.  בגיל 18 היה ברור שלפי המגזר הערבי אני צריך ללמוד מקצוע מסורתי כמו משפטים או רפואה. למרות שהציון הפסיכומטרי שלי עומד על 711 וקיבלתי שש מלגות ללימודי רפואה בחו"ל, הרגשתי שזה ממש לא הייעוד שלי. ידעתי שאני צריך לעשות משהו חדש בעולם הזה, לצאת מהקופסה, אז נרשמתי לקורס מדריכי זומבה.
image

פתאום נחשפתי לאורח חיים בריא וליכולת שלי להשפיע על נשים. זה ריקוד משוחרר שמניע את כל השרירים בגוף. הבנתי שאני צריך לחשוף את התחום גם למגזר הערבי. בהתחלה הייתי עובר בכנסיות, ומסגדים ואפילו בבתי כנסת ומציע שיעורי זומבה בחינם לילדים, ואנשים אהבו וכך זה התפתח".

חוג הזומבה הראשון בכפר יסיף

מחולה החליט לקחת את העיסוק שלו צעד קדימה ופתח בכפר יסיף חוג זומבה ה ראשון והיחיד בארץ לנשים ערביות. זה לא התקבל בפתיחות, אך כיום יש לו 400 מתאמנות בגליל ובחודש הבא הוא מגשים חלום ופותח סטודיו ראשון בעכו.  באזור שמו כבר הולך לפניו וכולם מדברים על "ג'וני זומבה", האיש האנרגטי שמעביר 25 שיעורים בשבוע ולא נח לרגע. גם כשהוא הולך ברחוב מזהים אותו, והוא מאוד פופולרי.

למען אמא

אבל זה לא הספיק לו. כדי לסגור מעגל, בשנת 2013 החל להתנדב באגודה למלחמה בסרטן ומאז ואת יום ההולדת שלו, שחל כל שנה במאי, הוא מקדיש לערב התרמה לאגודה למלחמה בסרטן במסיבת זומבה ענקית בחיפה. בשנה שעברה  הוא הוכשר לליצן רפואי, כך שאת שעות הפנאי המעטות שלו הוא מעביר במחלקות אונקולוגיות בכל רחבי הצפון שם הוא פוגש ילדים ומבוגרים שמתמודדים עם מחלת הסרטן ומנסים להבריא ולהילחם על חייהם.

מחולה: "תמיד הייתי ליצן, אבל לא ליצן רפואי. התחלתי להתנדב במחלקות אונקולוגיות וגיליתי עד כמה ליצן רפואי יכול לעודד אנשים חולים, זה מכניס לחיים שלהם עוצמות ושמחה. זה נותן לאדם לראות שיש אור בקצה המנהרה וגורם לשיפור מצב הרוח. עבורי זו סגירת מעגל, זו חוויה לנשמה אני מרגיש שכך אני מנציח את אימי, וזה הכניס לי פרופורציות לחיים. אנחנו עסוקים כל הזמן במרדף נגד הזמן ותחרותיות ושמגיעים למחלקות האונקולוגיות מבינים כמה שוב דבר לא חשוב בחיים חוץ מהבריאות והנפש.

"כל פעם זה מזכיר לי את אמא שלי ברגעים האחרונים של חייה. היא כל הזמן הייתה אומרת לי: 'ג'וני לך תתפלל בשבילי בכנסיה', זה מה שהייתי עושה.

ימים לפני מותה ראיתי אותה מונשמת והיא אמרה לי שוב שהיא רוצה שאני אתפלל. יצאתי מהחדר שלה והיה לי דחף גדול לחזור לשם. כשחזרתי ראיתי שהיא התמוטטה ונפלה מהמיטה. עזרתי לה לקום, בכיתי וביקשתי ממנה שלא תעזוב אותי. היא אמרה לי שהיא מבקשת שאני אשמור על אבא ועל אחי הקטן ושאני אהיה הילד הכי מוצלח בעולם.

הפוליטיקה נשארת מחוץ לחדר. ג'וני חנא מחולה (צילום: מנאר אבו שנב)
הפוליטיקה נשארת מחוץ לחדר. ג'וני חנא מחולה
(צילום: מנאר אבו שנב)

"אני רק זוכר שבכיתי ואמרתי לה: "למי אני אביא זר פרחים ביום האם, איך אתמודד בחיים בלעדייך? כל ההתנדבות שאני עושה זה למען אימי, להמשיך את המלחמה בסרטן, איפה שהיא לא צלחה. ואני חווה הרבה אובדנים. משמח אנשים חולים ושבוע לאחר מכן הם כבר לא שם. הכאב לא חולף. אני מרגיש שהניצחון הקטן הוא שהם שמחו לרגע אחד שנכנס ליצן רפואי לחדר שלהם והעלה בהם חיוך".

נוצרי ויהודי

החיים של גו'ני הם כמו תסריט לסרט דרמה טוב. סבתא שלו פורטונה, בת למשפחה מרוקאית מתאהבת בסבא שלו ערבי נוצרי בחיפה. הם הכירו בשירות הצבאי.

מיותר לציין את המלחמות שהיו כדי שהאהבה לא תפרח, אך בסוף  האהבה ניצחה ונולדו להם שישה ילדים ביניהם קרולין אמו של ג'וני. הסבתא שתזכה לימים ארוכים מעולם לא התנצרה וממשיכה את המסורת היהודית בדרכה שלה. ג'וני מספר שכל בני המשפחה חונכו על פי הנצרות ורק דוד אחד שלו החליט לפני מספר שנים לחזור בתשובה.

"בשבילי זה היה מאוד טבעי, כולנו ידענו שאנחנו ערבים נוצריים, אבל אמא שלי יהודייה. לפי היהדות אני יהודי כי קובעים לפי האם ולפי הנצרות אני ערבי כי קובעים לפי האב. אני תמיד מגחך שאני אלך עם 'המנצחים', כי אני גם וגם. את סבתא שלי אני מבקר לעיתים קרובות ואני לא רואה בזה משהו משמעותי שזו משפחה מעורבת. את אמא שלי תמיד קיבלו יפה בכפר ואף פעם לא היו בעיות, למעשה עד הרגע שאני החלטתי להיות רקדן זומבה.

"אני מדריך הזומבה הערבי הראשון והיחיד בארץ, וקמו והתנגדו, הרימו גבה ועמדו בדרכי. ריקוד במגזר הערבי נחשב למשהו לא גברי, לא הולם, ואני חולק על דעתם כי גברים רוקדים דבקה וריקוד על סוס ועם חרבות, אז מה שונה בזומבה?. זומבה זו התפתחות של מסורת חדשה שנותנת לאשה הרבה כוח, והרבה השראה לאהוב את עצמה. נלחמתי בסטיגמות, אני עד היום נלחם בהן ואני לא מתבייש במי שאני.

כיום יש לי מתאמנות, ואני יודע שיש עוד המון שרוצות אבל הבעלים לא מאפשרים להן ללמוד אצל מורה גבר. אני מאמין בסוף יהיה שינוי. בעכו אני מעביר שיעורים וזה הפך למאוד פופולארי. על במה אחת אני עומד באמצע ולצידי מוסלמית עם רעלה ואשה דתית עם שביס, וזה מבחינתי הישג גדול, כי כולנו בני אדם וזה הדו קיום האמיתי. כל הפוליטיקה נשארת מחוץ לחדר.

"אחרי שאיבדתי את אמי אני באמת לא מפחד משום דבר, כי אין לי מה להפסיד יותר ואני שם בצד את כל המעליבים, ואלה שאומרים לי שירצחו אותי ואלה שקוראים לי 'הומו', ואלה ששונאים אותי הם לא מעניינים אותי, אני לא מפחד מאף אחד הכל ראס מן אללה".

ג'וני יופיע ביריד בריאות

יריד בריאות חווייתי יתקיים (מחר) ראשון בקניון עזריאלי עכו בשיתוף עמותת ידידי המרכז הרפואי לגליל בנהריה, האגודה למלחמה בסרטן, החברה למתנ"סים ועיריית עכו.

היריד ייערך לראשונה בעכו בסימן אורח חיים בריא לכל בני המשפחה. ג'וני חנא-מחולה יופיע במסגרת ההתנדבות שלו מטעם האגודה למלחמה בסרטן ויערוך בשעה 12:00 פעילות של ליצן רפואי עם בלונים. (חן דרור)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות