fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אין מחיר לחופש: כל בילויי סוכות

בריכת הפפריקה צילום: ענת לוי
בריכת הפפריקה צילום: ענת לוי

תימן זה כאן
פסטיבל תימנה ה-15 בראש העין מזמין לצאת במחול סוער של צלילים, טעמים, מראות, מורשת ונוסטלגיה מהפולקלור וההיסטוריה של יהדות תימן. הפסטיבל פותח צוהר רחב למורשת יהדות תימן, לשיריה ולאמניה, ממטעמי המטבח התימני ועד ליצירות נוצצות, מעשה ידיהם של צורפים מוכשרים.

באי הפסטיבל יוכלו להרגיש את האווירה הייחודית כבר מהכניסה, עת ניגונים ופיוטים יזמינו את האורחים אל הרחבה בצעד תימני לצלילי מוזיקה מסורתית, והרקדה המונית. על הבמה המרכזית יופיעו אמני זמר במופעי שירה, קלאסיקות ולהיטים. המופעים יחלו בשעה 20:00 בכל ערב, עם שירים מכל קצוות העדה, מהתפילה והפיוט בבית הכנסת ועד מופעי הענק בהיכלי התרבות.

ביום השני של הפסטיבל יופיעו מרגלית צנעני, אבנר גדסי ואביהו מדינה, שגם ישפטו תחרות זמר משיריו של מדינה בה יתמודדו עשרה אמנים צעירים. בערב האחרון של הפסטיבל יופיעו חיים משה, נתי לוי, ציון גולן, רביד כחלני והיאמן בלוז בערב מחווה ליוצר ציון שרעבי.

מתחם "תימנה הקטנה" להקות מחול מקומיות ירקידו את הקהל בהרקדות המוניות והרכבים מוזיקליים ינגנו מוזיקה תימנית מסורתית בשחזור של חינה תימנית אמיתית. בר התה התימני ייפתח ב"דיוואן תכזינה" -החברותא הגברית התימנית המסורתית.

שוק תימני מסורתי יציע תבלינים, ספרי קודש, יצירות צורפות, רקמה, קליעה וקדרות. בנוסף יהיו מתחמי יצירה וסרטים, תערוכה, הרצאות מרתקות מופע תיאטרון ומחול בהנחיית גבי עמרני ושוק אוכל תימני אסלי. 18-20.10, ראש העין, הכניסה חופשית, לפרטים: www.rosh_haayin.muni.il

משתתפי פסטיבל מוזות צילום: אילן בשור
משתתפי פסטיבל מוזות צילום: אילן בשור
מרגלית צנעני צילום: יח"צ
מרגלית צנעני צילום: יח"צ

משפחה מודרנית

הכותרת של פסטיבל מוזות בשוהם בשנתו ה~16 היא "הכל נשאר במשפחה", ובהתאם על הבמות יעלו כמה ממשפחות הזמר המוכרות והמצליחות ביותר בארץ- בנאי, גפן, כהן, כספי והיימן – וכולן ישירו שירים שהפכו לחלק בלתי נפרד מהפנתיאון הישראלי. בין המופעים השנה: גברי בנאי ושני בניו, אורי ובועז, במופע ייחודי לפסטיבל; מתי כספי יארח את בתו, סויאן, בהופעה משיריו הקלאסיים; אביב גפן יארח את אביו, יהונתן גפן; האחים יזהר, ורדינה וחופני כהן יופיעו יחד ויארחו גם את דור ההמשך – קשת בן זאב; סי היימן תארח את בנה, תומר עפרון, במופע מיוחד עם שיריו של אביה שנפטר לאחרונה, נחצ'ה היימן; אריאל זילבר עם שירים שכתבה אמו, לצד השירים הקלאסיים ומרסדס בנד עם כל הלהיטים הגדולים.

בימי הפסטיבל ייערכו מופעים של אמנים מקומיים, חנן יובל, דורית ראובני ואורי הרפז ומופעים ופעילויות לילדים.  19-20.10, גן החבל, שוהם, הכניסה חופשית, פרטים בטל': 03-9723001, www.hamesh.co.il

מוסיפים פלפל לחג

פסטיבל הפפריקה ה-8 בחוות דרך התבלינים מציע חוויה חקלאית מתובלת בלב השדות של בית לחם הגלילית. תבואו, יהיה טעים

איך עושים פפריקה? חוות דרך התבלינים פותחת בפניכם את שדות הפפריקה לסיור מרתק בעגלה המלווה בסיפורים והסברים על נפלאות הפפריקה וגידולה, סדנאות קולינריות ועוד שפע של פעילויות מפולפלות לכל המשפחה. הכניסה לפסטיבל ללא תשלום (חלק מהפעילויות בתשלום סמלי).

החווה מציעה שפע פעילויות לכל הגילאים. מתחם בועות פפריקה – פעילות חווייתית משפחתית עם בועות סבון ענקיות. סיורים רגליים לשדות הפפריקה והכנת חליטה מהטבע (בשעות 11:00, 12:30, 14:00) – סיור מודרך לשדות גידול הפפריקה והתבלינים בהנחיית מדריכות החווה. בסיור נכיר את הגידולים השונים וסגולותיהם ואת המלכה – הפפריקה. בסוף הסיור נכין יחדיו חליטה מעשבי החליטה שגדלים בשדות החווה. כתב חידה בשדות התבלינים- פעילות חווייתית המשלבת פיצוח חידות בשדות ובין מאות התבלינים. בריכת הפפריקה המסורתית _ כל ילד בתורו יחפש פפריקה ירוקה בין אלפי הפפריקות האדומות שבבריכה. המיצג האדום בשדות -תערוכת תמונות מהזרע ועד לייבוש הפפריקה. סוכה כשרה עם קישוטי פפריקה וארבעת המינים. סדנת "קופסת שף"- נלמד על הפפריקה ועל רזי הכנת התערובות לבישול. נכין יחדיו תערובת תיבול ייחודית וניצור "קופסת שף" אישית לארוחה מתובלת וטעימה שילדים אוהבים. הכנת כובע פפריקה -נעצב כובע קש בעזרת פפריקות מיובשות. הכנת מובייל פפריקה ותבלינים – נכין מובייל מתובל בעזרת פפריקה, מקלות קינמון, כוכבי אניס, הל ועוד.

בריכת הפפריקה צילום: ענת לוי
בריכת הפפריקה צילום: ענת לוי

סיור בעגלת הטרקטור וקטיף פפריקה בשדות הגידול הוא הזדמנות ייחודית להרגיש כמו חקלאים אמיתיים. נעלה על עגלת הטרקטור ונצא לסיור לשדות הפפריקה והתבלינים. נלמד על גידול הפפריקה, הזנים השונים ואופן הייבוש הטבעי בשמש. כל ילד יקטוף פפריקה מתוקה אותה ייקח עימו הביתה. שוק התבלינים נצבע אדום ומתמלא בשפע של מוצרים אדומים: חליטות, תערובות, כלים, עם מגוון טעימות והדגמות, טיפים ורעיונות לשגרת הבישול והבריאות.

במטבח האדום יתקיימו הדגמות וטעימות במטבח השף. מנות מיוחדות על בסיס הפפריקה המשלבות את הפפריקה על סוגיה וגוניה הרבים בתבשילי המטבח. השדרה האדומה – המגוון הגדול ביותר של סוגי הפפריקות עם שפע של תערובות גורמה לבישול עם פפריקה. שוק פתוח ענק – מעל 600 תבלינים, תערובות, חליטות וצמחי מרפא. אריזות שי, כלי בית ומחסן רעיונות עשיר בטיפים ועצות לשימוש טעים ובריא. להשלמת החוויה, תה ביסטרו – מתחם קולינרי על מרפסת החווה בו תוכלו ליהנות ממאפים משובחים מתנור אבן איטלקי מוסק בעץ. פיצות עם מגוון תוספות, פוקצ'ות, סלטים, מגוון חליטות הבית, מיצים טבעיים וגם קפה איכותי.  חוות דרך התבלינים, בית לחם הגלילית, 15-24.10, 16:00-10:00, טל': 04-9533405

אקשן ומים
באתר השיט והאטרקציות אינדי פארק, במפגש התעלות בירדן סמוך למושבה יסוד המעלה, מזמינים אתכם לסוכות של אקשן ומים, מגוון אפשרויות שיט, סוכה אינדיאנית, סדנאות יצירה ברוח החג והפתעות נוספות.

לרגל החג הוקמה באתר סוכה אינדיאנית, ומדי יום יתקיימו במקום סדנאות יצירה מחומרים ממוחזרים ומחומרים מהטבע, בהן ילמדו הילדים על חשיבות המיחזור. כל אחד יוכל למצוא את השיט שמתאים לו: שיט קאנו אינדיאני ייחודי, סירות פדאלים, קיאקים, סאפ יחיד וסאפ קבוצתי. בנוסף, באתר הוקמה לאחרונה מגלשת מים לתוך הנחל וכן מספר אטרקציות של משחקים בתוך המים – כדורסל, כדוריד, חץ וקשת וכדומה.

הפארק מציע גם פעילויות אתגריות כגון אומגה, פארק חבלים, קיר טיפוס אתגרי בגובה של 6 מטרים, פינות של ג'ימבורי, מתנפח אינדיאני, חץ וקשת, קליעה למטרה, פינת איפור ונוצות ועוד. אינדי פארק, 17:00-09:00, טל': 04-8434444

צילום: אנדי פארק
אינדי פארק צילום: אנדי פארק

על טעם וריח
חמש דקות מכביש 6 (מחלף עירון), 50 דקות מתל אביב או חיפה, המועצה האזורית מנשה בשיתוף עמותת התיירות "מרבד ירוק" תקיים בסוכות את פסטיבל האתרוג ביישובי המועצה והסביבה. לצד האטרקציות התיירותיות יתקיימו במשך היום והערב מופעי מוזיקה של אמנים מובילים (אליעד, אמיר דדון), הצגות ילדים מבית תיאטרון אורנה פורת, מופעי חוצות ססגוניים, קבלת שבת, מופע קרקס ועוד. רשימת האירועים המלאה באתר המועצה.  

המועצה האזורית מנשה, 19-21.10, טל': 04-61773101

אליעדֹ צילום: אלעד רובין
אליעדֹ
צילום: אלעד רובין

כל עכו במה

הצגות תחרות, הצגות רחוב, פרויקט חשיפה של הדור הבא בתיאטרון, הצגות מחו"ל, מופעי מוזיקה, פרויקטים קהילתיים, כתיבת מחזה באורך מלא, מעבדת תיאטרון בשפת הסימנים ועוד שלל אירועי תרבות בפסטיבל עכו ה~37 לתיאטרון ישראלי אחר

תיאטרון רחוב, "הלהקה האדומה" צילום: אביעד ויצמן
תיאטרון רחוב, "הלהקה האדומה"
צילום: אביעד ויצמן

אחד מאירועי התרבות הבולטים בישראל, פסטיבל עכו לתיאטרון ישראלי אחר, חוגג השנה 37 שנה להיווסדו ויכלול אירועים מגוונים מכל הסוגים: הצגות תיאטרון בבכורה, תיאטרון רחוב, תהלוכות, תיאטרון אינטראקטיבי, מחול, מיצגים, וידאו~ארט, מופעי מוזיקה, יריד אמנויות ופאנלים חברתיים~תרבותיים, פרויקטים קהילתיים ועוד. המסורת רבת השנים של פסטיבל עכו ממשיכה להציע פלטפורמה משמעותית ובמה ליוצרים מקוריים, המובילים קדימה את התיאטרון הישראלי והבינלאומי.

הפסטיבל מתקיים מדי שנה על רקע אוצרותיה הטבעיים של עכו _ עיר נמל מרהיבה ביופייה עם סמטאות קסומות _ והתוכנית האמנותית משקפת מגוון רחב של נושאים וקולות. השנה עבר הפסטיבל שינויים והתחדש במיזמים ופרויקטים מיוחדים, שיתופי פעולה מסקרנים בין יוצרים ותיקים וצעירים ויהודים וערבים אשר ביחד משרטטים את הלך הרוח והמציאות בחברה הישראלית ואת החיבור הישיר והזיקה הטבעית למרחב הציבורי ולקהילה בעיר עכו.

תשע הצגות נבחרו על ידי ההנהלה האמנותית של הפסטיבל ויועלו בבכורה:

"הסתכלות – 1976" – יצירתם המשותפת של דויד מעיין ופיראס רובי (בהשראת סרטו של ג'אד נאמן), "החייל הרזה" _ מחזה של חנוך לוין שיועלה בבכורה עולמית בבימויו של טל ברנר, "הליוגבלוס"- בהשראת ספרו של אנטואן ארטו בעיבוד ובימוי של אריאל וולף, "אי שם"_ הצגה לצופה יחיד מאת סתיו פלטי נגב בבימויו של הישאם סלימאן, "ערב שקופיות" – מחזה ובימוי יפתח קליין, "שרבר" -יצירתו של רן בכור, "פלסטין, שנת אפס" – כתיבה ובימוי של עינת ויצמן, "חיתוך. דיבור" -יוצרים ומבצעים נטע וינר וסתיו מרין, "PA'AM" – יצירתו של נדב ברנע.

כ~40 מופעי תיאטרון רחוב יועלו השנה ברחובות העיר העתיקה, בשוק התוסס, על חומות העיר, בבזאר התורכי ובמדרחוב. 14 הצגות יועלו בבכורה ויתמודדו לראשונה השנה על פרס "היצירה במרחב הציבורי". אל הפסטיבל חוזרים היוצרים הוותיקים חוני המעגל ומשה מלכה ויוצרים ותיקים ומוכרים יעלו יצירות רחוב ישראליות לצד מופעי תיאטרון רחוב מחו"ל, בהם "kitchen prince" המצליח מהולנד.

רועי אסף, "החייל הרזה" צילום: אייל לנדסמן
רועי אסף, "החייל הרזה"
צילום: אייל לנדסמן

בכל ערב יתקיים מופע מוזיקלי על חומות העיר: מועדון הקצב של אביהו פינחסוב, שירים באשדודית ועוד. השנה הושם דגש רב על הרחבת הפרויקטים המיוחדים: במסגרת "שולחן המחזאים" ייפגשו ארבעה מחזאים סביב שולחן אחד ויכתבו במהלך הפסטיבל מחזה באורך מלא; יוצרי הפסטיבל יעניקו בהתנדבות סדנאות עבודה לקהילה המגוונת בעכו; "עכו לנוער" היא במה בה יועלו הפקות של קבוצות תיאטרון נוער מרחבי הארץ; תהלוכת "אל זאפאה" היא מפגש עם המסורות המקומית בחגיגת שירה ותיפוף בין סמטאותיה הצבעוניות של העיר העתיקה; מאחורי הקלעים של הפסטיבל עכו יתרחש שיתוף פעולה עם פסטיבל הצילום הבינלאומי; "אביסו" –  מעבדת תיאטרון בשפת הסימנים בבימויו של עתי ציטרון ועוד.

נטע וינר וסתיו מרין, "חיתוך.דיבור" צילום: אייל לנדסמן
נטע וינר וסתיו מרין, "חיתוך.דיבור"
צילום: אייל לנדסמן

גם השנה יגיעו לפסטיבל הצגות אורחות מחו"ל: אמן הפרפורמנס הנודע איבו דמישב הבולגרי יעלה את המופע "SOM FAVES" והתיאטרון הלאומי ממקדוניה יעלה את ההפקה "אותלו". יום העיון השנתי יעסוק השנה בנושא "דתיים וחילוניים בתיאטרון ובמחול בישראל" וישתתפו בו בין השאר ד"ר רות אשל, יהושע סובול, ד"ר דן אלמגור, אמיר אוריין, הרב ברוך ברנר ואחרים. עכו, 17-20.10, רשימת ההצגות והאירועים המלאה באתר הפסטיבל www.accofestival.co.il, כרטיסים (75-20 שקלים) בברק, טל': 04-8377777

ארץ ים המלח

מופעי זריחה על פסגת המצדה ולמרגלותיה, מופעים חינמיים בפארק האקולוגי סדום ובקיבוץ עין גדי, מסלולי טיול בליווי מדריכים, שפע אטרקציות, מקומות בילוי ותוצרת מקומית בפסטיבל התמר ה-17 שמציין 60 שנה למועצה האזורית תמר

המועצה האזורית תמר מציינת 60 שנה ומזמינה את אורחי ומבקרי פסטיבל התמר ליהנות משילוב תיירותי שבין מדבר לים עם מופעים של אמנים מהשורה הראשונה, שפע מסלולי טיול, היסטוריה ומורשת, אטרקציות ונוף בראשיתי לצד סגולותיו של ים המלח.

עומר אדם צילום: דורון עדות
עומר אדם
צילום: דורון עדות

מיטב המופעים והאמנים הישראלים ייפגשו על פסגת המצדה, בהיכל שלמרגלותיה, בדשא תחת עץ הבאוב בקיבוץ עין גדי עץ ובפארק האקולוגי בסדום, ירעידו את אדמת המדבר וירגשו את לב הקהל בהפתעות ושילובים מוזיקליים חד פעמיים ומקוריים.

המופעים בהיכל המצדה: 17.10 -יהודית רביץ מארחת את אהובה עוזרי, הדג נחש, תיסלם; 18.10 – אסתר ראדה מארחת את מרינה מקסימליאן, דודו טסה, קוטימן אורקסטרה, בלאקן ביט בוקס; 19.10- ברי סחרוף, מוש בן ארי, עומר אדם; 20.10 – אברהם טל, התקווה 6, אינפקטד מאשרום (עמית דובדבני וארז איין).

 

מופעי זריחה על פסגת המצדה: 18.10 (אור ליום שלישי) – שלום חנוך, "מישהו הפסיק את הזרם"; 19.10 (אור ליום רביעי) – אביתר בנאי, "יפה כלבנה", 20.10 (אור ליום חמישי) – ג'יין בורדו מארחים את דיוויד ברוזה; 21.10 (אור ליום שישי)- שלומי שבן מארח את רד אורבך (רד בנד).

לצד המופעים יתקיימו באזור סיורים שייצאו ממתחם עין בוקק אל מתחמי ההופעות החינמיות שבפארק האקולוגי בפתחת נחל אמציה, במפגש היישובים כיכר סדום ועין תמר, וישלבו מסלולי טיול מיוחדים בליווי מדריכים מוסמכים. 18.10 – סיור מרהיב של כשעתיים וחצי בנחל פרצים ותצפית להר סדום ובסיומו הופעה של הצמד גיא ויהל בפארק האקולוגי בסדום ים המלח. מופע של מרגול ייערך על הדשא תחת לעץ הבאוב בקיבוץ עין גדי; 19.10 -סיור מודרך של כשעה בגן הבוטני בקיבוץ עין גדי בסיומו הופעה של פיטר רוט ומאור כהן על הדשא תחת לעץ הבאוב בקיבוץ. מופע של חנן בן ארי יתקיים בפארק האקולוגי בסדום ים המלח; 20.10 – סיור מודרך של כשעה בגן הבוטני בקיבוץ עין גדי, בסיומו הופעה של ריקי גל על הדשא תחת לעץ הבאוב בקיבוץ.   עלות הסיורים 20 שקלים לאדם.

אינפקטד מאשרום צילום: לין ממרן
אינפקטד מאשרום
צילום: לין ממרן

כשירות למטיילים באזור יפעל במהלך ימי חול המועד, בכל שעה עגולה, מערך הסעות מהחנייה בבית הכנסת העתיק אל הנחלים פרס וצפית. בסופם יחזרו המטיילים אל נקודת היציאה בה חנו את מכוניותיהם. בנוסף, מציע האזור מקומות לינה, שפע אטרקציות, מקומות בילוי, תוצרת מקומית ועוד.  פסטיבל התמר, 17-20.10, פרטים והזמנות באתר תיירות ים המלח www.deadsea.co.il, או במרכז המידע 3977*

נכנסים לסרט

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה ה-32 יחשוף השנה כ~200 סרטים חדשים של מאסטרים קולנועיים, לצד במאים חדשים המייצגים את הזרמים העדכניים בקולנוע הבינלאומי © מחוץ לאולמות הקולנוע יתקיימו עשרות אירועי חוצות למבוגרים ולילדים פתוחים ללא תשלום לקהל הרחב

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה 2016 מציג השנה תוכנית מגוונת, בה ייחשפו כ~200 סרטים חדשים של מאסטרים כגון פול ורהובן, אוליבר סטון, אנדריי קונצ'לובסקי, האחים דארדן, אנדז'יי ויידה, קים קי-דוק, כריסטיאן מונג'יו, מרקו בלוקיו והירוקאזו קוראדה, לצד במאים ובמאיות חדשים, המייצגים את הזרמים העדכניים בקולנוע הבינלאומי.

בשלוש התחרויות הבינלאומיות – "כרמל", "עוגן הזהב לקולנוע ים תיכוני" ו"בין יהדות לישראליות", ייחשפו הסרטים נבחרי וזוכי הפסטיבלים המובילים בעולם. סרטו של פאולו וירזי "חיים משוגעים" (Like Crazy) יפתח את הפסטיבל בנוכחות כוכבת הסרט ולריה ברוני טדסקי. סרטו החדש של הבמאי אבי נשר, "החטאים", נבחר לסרט הנעילה של הפסטיבל ויוקרן כחלק מ"טרילוגיית העבר הנוכח" של הבמאי, הכוללת את הסרטים "סוף העולם שמאלה" ו"פעם הייתי".

עוד בתוכנית הבינלאומית של הפסטיבל: מחוות לקולנוע רומני ותורכי חדש, סרטים פרועים ואוונגרדיים במסגרת "טירוף בחצות", סרטי אמנות ותרבות, ביניהם סרטים תיעודיים על הרולינג סטונס ועל חייו של הבמאי הגאון דיוויד לינץ'. במסגרת "דוקולינריה" יוקרנו סרטים תיעודיים העוסקים בקשרים בין חברה, פוליטיקה ומזון וב"חיפה קלאסיקס" יוקרנו רסטורציות דיגיטליות חדשות ומשוחזרות של גדולי הבמאים בעולם.

הפסטיבל יערוך השנה מחווה מיוחדת לציון 40 שנה לסרט האייקוני "נהג מונית" של הבמאי מרטין סקורסזה ולתפקידים הבלתי הנשכחים של ג'ודי פוסטר ורוברט דה נירו.

85 סרטים ישראלים חדשים יוקרנו בפסטיבל, מתוכם, 13 סרטים עלילתיים, 14 תיעודיים, 48 סרטים קצרים וסרטי אנימציה ו-10 סרטי יצירה צעירה, שישתתפו במסגרות התחרותיות השונות של הקולנוע הישראלי. כ-300 אורחים, נציגי ענף הקולנוע הישראלי והבינלאומי, יגיעו לפסטיבל חיפה להציג את סרטיהם החדשים ולהשתתף בכנסים, כיתות אמן, מפגשים מקצועיים ושיחות עם הקהל.

"חיים משוגעים". סרט הפתיחה צילומים: יח"צ חו"ל
"חיים משוגעים". סרט הפתיחה
צילומים: יח"צ חו"ל

לצד ההקרנות באולמות הסגורים, יתקיימו בשלושה מתחמים מרכזיים במרכז הכרמל – גן מניה שוחט, גן האם והפיאצה במתחם האודיטוריום – עשרות אירועי חוצות למבוגרים ולילדים, שיהיו פתוחים ללא תשלום לקהל הרחב. בתוכנית: מופעי מוזיקה חיה, ירידי אמנים והקרנות סרטים על מסכי ענק תחת כיפת השמיים.

מחירי הכרטיסים נעים מ~45 שקלים לכרטיס (מחיר מלא) למחירים במבצעים שונים: 40 שקלים לכרטיס לחיילים/אזרחים ותיקים/סטודנטים/נכים/מנויי סינמטקים; כרטיסייה של ארבעה סרטים ב-120 שקלים לתלמידים, חיילים וסטודנטים; כרטיסייה של 10 כרטיסים במחיר של 8 כרטיסים ב-360 שקלים; תג צעיר המקנה כניסה חופשית לכל הסרטים על בסיס מקום פנוי במבצע מיוחד ועוד.

מתחם הפסטיבל, שד' הנשיא 142 חיפה, 15-24.10, כרטיסים בקופות או בטל' 9300* ובאתר www.haifaff.co.il, מודיעין הפסטיבל בטל': 0408103471

כולם רצים עכשיו

פארק אריאל שרון יארח זו השנה השלישית את מרוץ 5K שמקיימת עמותת אתלטי הסמטה למען ילדים ובני נוער מאוכלוסיות מוחלשות

כמיטב המסורת גם השנה תקיים עמותת אתלטי הסמטה דרום תל אביב-יפו את מרוץ 5K בפארק אריאל שרון. אורך המרוץ, כשמו כן הוא, למרחק של 5 ק"מ על מסלול אספלט מהיר ויעבור בין שבילי הפארק ומול נופי הטבע והעיר המרהיבים הנגלים לעיני הרצים במהלך הריצה.

אתלטי הסמטה הוא מועדון אתלטיקה מקצועי ללא מטרות רווח אשר הוקם כפרויקט חברתי שמטרתו העצמת נערות ונערים באמצעות פעילות ספורטיבית תחרותית משמעותית. המועדון מספק לילדות וילדים משכונות מוחלשות מסגרת ספורטיבית מקצועית בתחום האתלטיקה הקלה. במסגרת המועדון פועלות היום בדרום תל~אביב וביפו שלוש קבוצות לנערות ולנערים בגילאי 10-8 בספרינטים, קפיצות, זריקות וריצות בינוניות וארוכות, תוך שאיפה ליחס שווה של בנות ובנים בקבוצה. מטרת העמותה היא לשנות, באמצעות מסגרת זו, את מסלול חייהם של הילדות והילדים ולסייע להם להפוך לתלמידים טובים יותר, מנהיגים חברתיים ואתלטים מקצועיים. במרוץ ייקחו חלק חניכי העמותה שהינם אתלטים מקצועיים, בעלי הישגים גבוהים והציבור הרחב.

מחיר שווה לכל כיס. אתלטי הסמטה צילום: טיבור יגר
מחיר שווה לכל כיס. אתלטי הסמטה
צילום: טיבור יגר

עבור אצנים חובבים ומנוסים פותח המרוץ את עונת מרוצי הכביש של הסתיו ויהווה הכנה למרוץ הלילה של תל אביב. שיתוף הפעולה שנוצר בין פארק אריאל שרון לעמותה לפני כשלוש שנים הפך למסורת עבור רצים מקצועיים וחובבים, ומה שהחל עם עשרות רצים בודדים צפוי להביא השנה אלפי רצים.

המרוץ פתוח לקהל הרחב ומחירו שווה לכל כיס. ההכנסות קודש להמשך פעילות המועדון. פארק אריאל שרון, תל אביב, 21.10, 06:30, פרטים והרשמה באתר sdtlv.runisrael.org.il

בואו לשחק

פעילויות משעשעות עם ערך סביבתי לכל המשפחה. בפארק המיחזור חירייה תגלו את הלונה ג'אנק, מתחם ענק ומיוחד במינו, כולו תוצרת חירייה, פסולת תעשייתית וביתית שנזרקה והפכה למתחם משחקים הומוריסטי ומפתיע המצית את הדמיון ומראה דרכים יצירתיות לשימוש בפסולת. כבר מרחוק תראו מגדלור יפהפה העשוי משאריות צינורות אוורור שהגיעו היישר ממפעל מיון אשפה סמוך. לצידו תוכלו להבחין ב"חירייה ג'אמפ", מקפצות לקטנים וגדולים שלא תרצו לעזוב, ומי שזקוק לקרקע יציבה, יוכל לבחור בין כדורגל שולחני, מבוך חבלים ועוד מתקנים שפעם היו ערימות פסולת ותחת ידי האמנים של המרכז לחינוך סביבתי הפכו למתחם תוסס וססגוני. מדריכי חירייה ייקחו אתכם למסע בעקבות משאית הזבל, שם תגלו מה קורה עם הפסולת שלנו רגע אחרי שאנחנו נפרדים, ובסדנאות עשו זאת בעצמכם תיצרו משחקים ממוצרים בשימוש חוזר.

במתחם פארק אריאל שרון תצאו למסע מרתק בעקבות סיפורו הייחודי והמופלא של שיקום הר הפסולת שהפך לפארק ירוק ומלבלב ובית למינים רבים של צמחי בר, בעלי חיים וציפורים אותם תפגשו בדרך. במקביל תוכלו ליהנות ממפגשי צפרות בהם תיחשפו לעולמם המופלא של בעלי הכנף המבקרים בשטחי הפארק, תלמדו על שלבי הנדידה של הציפורים במסען ותתנסו באופן הטיבוע שלהן. ניתן גם לבקר במרכז המבקרים ולצפות במיצג מולטימדיה שחושף את סיפורו של הר הפסולת המשוקם. במרפסת התצפית יתגלה לעינכם נופו המרהיב של  גוש דן ב~360 מעלות. הסיורים בדרגת קושי קלה ומתאימים לכל המשפחה.

פארק המיחזור חירייה ופארק אריאל שרון, תל אביב, 18-20.10, 17:00-09:00, טל': 8255*

פארק המיחזור חירייה צילום: מעיין דיסקין
פארק המיחזור חירייה צילום: מעיין דיסקין

לבן על לבן

איך חולבים פרה? ואיך החלב הופך לשוקו? מועצת החלב מזמינה אתכם לפעילויות במחלבות, ברפתות ובמשקים התיירותיים ברחבי הארץ

מועצת החלב מזמינה את הציבור לבלות בחול המועד סוכות במחלבות ובמשקים התיירותיים ולהתנסות בפעילויות חווייתיות, ללמוד כיצד מכינים את מוצרי החלב, להאכיל בעלי חיים, להתנסות בתהליך החליבה, לטעום מהמוצרים הטריים ועוד.

שביל פרות החלב

הסברים על חיי הפרה, מההמלטה ועד היותה פרה בוגרת. הפעילות מתחילה בהסבר על משפחת היונקים, על הריון והמלטה, למה הפרה נותנת חלב ולמי? הילדים יקבלו כלי עבודה ויאכילו את העגלים הגדולים. במכון החליבה ילמדו לחלוב בידיים ויכירו את רובוט החליבה שחולב באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. ימזגו חלב לבקבוקים ויאכילו את העגלים הקטנים בחלב. הסיור יסתיים במשתה של שוקו וחמאה ומוצרי חלב שיכינו הילדים בעצמם. משק ברנדס, בית לחם הגלילית, טל': 04-9832437

מי ומו, משק קרמר צילום: דפנה קרמר
מי ומו, משק קרמר
צילום: דפנה קרמר

מחלבת שירת רועים

בחנות של מחלבת שירת הרועים תפגשו את מיכל, גבנית המחלבה שתספר את סיפור המחלבה, הזכיות בארבע מדליות באליפות העולם לגבינות 2015 ותיתן לכם לטעום מגבינות הצאן שהיא מייצרת. בין השאר תוכלו ליהנות מגבינת מעיין חרוד זוכת מדליית הזהב באליפות העולם לגבינות, בצירוף דבש פרחי אביב של משפחת חקלאי ממושב ארבל.  כפר קיש, טל': 052-2548052

מי ומו

סיורים ברוח חג האסיף, בין חבילות השחת שנאספו במהלך הקיץ ויבולי השדה שבמשק ולקראת הזריעה לפני החורף. נחווה את העבודה במשק ונטעם גבינה ושוקו מתוק. משך הפעילות כשעתיים. משק קרמר, יבנאל, טל': 052-4696128

דרך החלב

סיור ברפת שעובר בין כל תחנות החיים של הפרה: מעגלים בני יומם, דרך מבכירות צעירות ועד פרות ותיקות. הילדים יאכילו את העגלים מבקבוקי ענק ויקבלו תעודת רפתן. מתאים לכל הגילאים. ניתן לבקר במרכז המבקרים החדש הכולל מחלבת בוטיק בה נמכרות מיטב הגבינות מתוצרת המשק במחירים שווים לכל נפש. נגישות לנכים. בתיאום מראש. משק קורלנדר, מושב בית הלל, טל': 052-4585058

רפת רובוטית

צפייה בסרט קצר שמפיח חיים ברפת הישנה וסוקר את ההתפתחות הרפת מימי החליבה הידנית ועד לחליבה באמצעות רובוט. בסיום הסרט מוזמנים המבקרים לחדר החליבה לצפות בתהליך החליבה הטכנולוג, ממשיכים להגמעת עגלים מבקבוק יונקים, פינת חשיבה יצירתית: תשבצים, תפזורת, פרה בינגו, דפי צביעה והכל בהשראת הפרות החולבות ובסיום חובצים חמאה אישית ושותים שוקו בסוכה. בתיאום מראש (לא כולל שבת). משק עסיס, מושב אבנ"י אית"ן, טל': 050-4060311

בחווה של חוה

חוות חיות ענקית הכוללת מגוון רחב של בעלי חיים ושפע של פעילויות. המבקרים יוכלו להתנסות בחליבת עיזים , רכיבה על חמורים, חצר ליטוף, רכבת לרפת, הפרחת יונת דואר, אפיית פיתות, מתנפחים, ג'ימבורי, מתחם יצירה מהטבע ומתחם בועות סבון.  קיבוץ חפץ חיים, טל': 054-2471227

כך היינו

חפצים היסטוריים אישיים של יוצאי הקהילות היהודיות דוברות גרמנית (יקים) יוצגו בתערוכה "חפצים מגלים" בגן התעשייה תפן. התערוכה תיפתח באירוע רב דורי בהשתתפות התעשיין סטף ורטהימר, ארגון יוצאי מרכז אירופה והמוזיאון ליהדות דוברת גרמנית – מרכז מורשת הייקים, בגן התעשייה תפן, פותחים בחול המועד סוכות את התערוכה "חפצים מגלים", המציגה חפצים משפחתיים היסטוריים וסיפורים אישיים של יוצאי הקהילות היהודיות דוברות גרמנית (ייקים).

החפצים נבחרו בקפידה, מתוך היצע גדול של חפצים, שהובאו במיוחד על ידי בני משפחות הייקים – מערכות שולחן, ציוד רפואי, חפצי יודאיקה, כלי הגשה, תכשיטים, ספרים, מסמכים, פרטי לבוש, כלי משחק ועוד. התערוכה תיפתח באירוע חגיגי רב דורי בהשתתפות התעשיין סטף ורטהימר, יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה דוד בועז, ומנכ"לית ואוצרת המוזיאונים הפתוחים רותי אופק. כמו כן, יתקיימו סיור מודרך בתערוכה, מופע מרכזי וסדנאות יצירה. 

מאחורי החפצים מסתתרים סיפורים, בעזרתם ניתן להתוודע לפרק היסטורי ותרבותי שליווה את הדור הראשון של העלייה הייקית לארץ.

מצלמה וספרון הפעלה שנרכשה על ידי פרנץ שטרן בברלין בשנת 1935
מצלמה וספרון הפעלה שנרכשה על ידי פרנץ שטרן בברלין בשנת 1935

אוצרת המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית, רותי אופק: "מטרת האירוע לקרב בין הדור השלישי לדור הראשון של הייקים, לחשוף את הסיפורים, שלעיתים לא סופרו, באמצעות החפץ אל ההיסטוריה של המשפחה, האדם או המקום. עבודת איסוף החפצים והעדויות הייתה לא פשוטה, אך מרתקת ומאוד חשובה להמשך כתיבת ההיסטוריה והתרומה הענקית של יוצאי מדינות דוברות גרמנית שעלו והקימו את ארץ ישראל".

מנהלת ארגון יוצאי מרכז אירופה, דבורה הברפלד: "הייקים ידועים בכך שהם שומרים בקפדנות על החפצים שבביתם ועושים בהם שימוש. בתערוכה יוצגו מיטב החפצים שהביאו איתם ארצה הורי ההורים וההורים של חברי הקהילה הייקית, ביניהם כלים, ספרי זיכרונות, לוחות שנה, משחקים וצעצועים, פרטי לבוש מיוחדים, תכשיטים, מזכרות, כלי יודאיקה, פרטי ריהוט אופייניים ועוד. מאחורי כל חפץ מסתתר גם הסיפור האישי והמשפחתי של בעל החפץ וכיצד הובא ארצה, כך שהמבקרים בתערוכה ייחשפו לסיפורים ולאנקדוטות של בעלי החפצים ולהווי של הקהילה הייקית ולסיפורם של צאצאי הייקים ששמרו על החפצים בביתם. התערוכה תיפתח בהפנינג חגיגי רב דורי המיועד לסבים, להורים, לנכדים ולנינים ובו פעילויות המותאמות לכל הגילים. התערוכה תימשך מעבר לאירוע עצמו, כך יתאפשר לבעלי החפץ המוצג, להזמין משפחה וחברים לתערוכה".

הסעות מאורגנות מחיפה, תל אביב וירושלים בהרשמה מראש בטל': 03-5164461 (שלוחה 0). גן התעשייה תפן, מרכז מורשת הייקים, 18.10, למידע ופרטים, טל': 04-9109609, marina@omuseums.org.il

יומולדת לבן גוריון

החודש מציינים 130 שנה להולדת ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון בחגיגה גדולה בצריף בו גר בקיבוץ שדה בוקר. במהלך ימי חול המועד סוכות, יוכלו המבקרים בצריף לכתוב או לצייר ברכות יומולדת שייתלו בסוכה מיוחדת שתוקם בחצר הצריף. ביום רביעי (19.10, 19:30) תיערך מסיבת יומולדת שתכלול הקרנה של הסרט "בן גוריון אפילוג" _ סרט תיעודי שבמרכזו ראיון מצולם עם דוד בן גוריון שמעולם לא הוקרן. לאחר הקרנת הסרט תוגש עוגת ענק ועליה 130 נרות. במהלך החגיגות יהיה ניתן גם לסייר בחדרי הצריף ולהתרשם מאורח חייו של ראש ההממשלה הראשון.

צריף בן גוריון, קיבוץ שדה בוקר, 18-20.10, 14:00-10:00, טל': 08-6560469

צילום: חנן אפשטיין
צילום: חנן אפשטיין

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות