fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

איך עושים כסף ממסטיק משומש?

יוזילו את תעשיית הגומי (צילום: באדיבות תיכון קרית חיים)
יוזילו את תעשיית הגומי (צילום: באדיבות תיכון קרית חיים)

תלמידים מתיכון קרית חיים מצאו שיטה למחזור מסטיקים משומשים. קבוצה של  תלמידים  מאשכול הפיס בתיכון, מצאה דרך יצירתית למחזר מסטיקים משומשים ובהזדמנות זו למצוא גם פתרון לתופעה מרגיזה אך נפוצה: הדבקת גומי לעיסה תחת השולחן או הכיסא.

חברי המיזם בהדרכתה של מנהלת אשכול הפיס בתיכון, חגית מזרחי, בדקו במסגרת המחקר יותר מאלף שולחנות בבית הספר שלהם וגילו כי בתוך שלושה חודשים בלבד, מאז תחילת השנה, הודבקו מעל 20 אלף מסטיקים.

במהלך חופשת החנוכה, גירדו התלמידים את כל השולחנות מגומי הלעיסה שהוצמד אליהם, צברו כמה עשרות קילוגרמים של מסטיקים משומשים. בהתייעצות עם  הטכנולוג הבכיר מחברת "עלית אריה לצטר ומנהלת מעבדות הגומי בטכניון תהילה פייגלין, טחנו התלמידים את החומר וגייסו לעזרתם את אנשי התכנון והפיתוח של המפעל "נירעותק" שבקיבוץ ניר דוד.

במפעל הצליחו ליצר בעזרת החומר שהפיקו התלמידים, גומי המתאים לתעשיית הדבקים,  המוזיל את עלות ההפקה בכ~ 50 אחוזים. כעת מתכננים התלמידים להפיק מדבקות מיוחדות,  שיודבקו בתחילת השנה מתחת לכל השולחנות בכיתות הלימוד ובאמצעותן ניתן יהיה להסיר במהירות וביעילות, מדי חודש, את המסטיקים שיודבקו שם, כדי להשתמש בהם לתעשיית המחזור שפיתחו.

במקביל בכוונת התלמידים לערוך מסע הסברה אשר יעודד להשליך את המסטיקים המשומשים לפחי מחזור מיוחדים, שיוצבו בכיתות ותכולתם תועבר לתעשיית הדבקים. אם המיזם יעלה יפה מבטיחים התלמידים להפוך אותו למסע הסברה כלל ארצי.

על פי נתוני יצרניות המסטיקים ללעיסה, צורך השוק הישראלי מדי שנה כ~ 750 טונות של גומי לעיסה. מחזור של אפילו רבע מכמות זו, עשוי לתרום בצורה משמעותית לשמירה על איכות הסביבה ולהוזיל בצורה ניכרת את עלויות תעשיית הדבקים המשמשים לתחומים בתעשייה ובמשק.

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות