fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אושרה להפקדה תוכנית לבניית 15 אלף יח"ד בג'דיידה מכר 

הדמיה 2 - טנטור, קולקר קולקר אפ
הדמיה - טנטור, קולקר קולקר אפ

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), החליטה השבוע להפקיד תוכנית להרחבת היישוב ג'דידה מכר שבגליל המערבי. מדובר בתוכנית הגדולה ביותר שמתוכננת בצפון לחברה הערבית. התוכנית כוללת תוספת של כ-15 אלף יחידות דיור, פארק על שטח של 160 דונם ושני אזורי תעסוקה בהיקף של כ-600 אלף מ"ר. התוכנית נערכה ע"י משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין.

התוכנית תוקם על שטח של כ-5300 דונם, בהן דירות קטנות ודיור מוגן, זאת כדי לתת מענה לאוכלוסייה מגוונת. במרכז מתחם המגורים החדש תוקם שדרה עירונית ראשית ובה יוקמו מבנים של עד שבע קומות בעירוב שימושים של מגורים, מסחר, משרדים ומבני ציבור. הרחובות במתחם, כוללים מדרכות רחבות, שבילי אופניים ושטחים פתוחים. בחיבור שבין הישוב הקיים ומתחם המגורים החדש, יוקם פארק עירוני על שטח של 160 דונם לרווחת כלל תושבי היישוב. הפארק מייצר חיבורים רבים בין שני חלקי הישוב, הסדרה של נחל עכו, ושילוב מבני ציבור תוך שימור שטחי החקלאות באזור.   

בחלק המזרחי והמערבי של היישוב ובסמוך לכביש 70 וחלק כביש 6 המתוכנן, יוקמו שני אזורי תעסוקה חדשים, הכוללים יחד כ-600 אלף מ"ר. אזורי תעסוקה אלה יכללו משרדים ומסחר כמו גם תעשייה חקלאית אשר לה צורך רב במרחב. אזורי התעסוקה יוקמו על צירים ראשיים, ומיקומם האסטרטגי יסייע בהתפתחותם כעוגן כלכלי לצמיחת הישוב. לצד שירותים עירוניים, התוכנית כוללת גם הקצאת שטחים עבור מבני ציבור כלל-אזוריים לרווחת תושבי הגליל.

בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת את הרחבת ושדרוג כבישים 70 ו-85. כמו כן, התוכנית כוללת מערך של תחבורה ציבורית עירונית וחיבור של מתחם המגורים החדש לתחנת הרכבת החדשה המתוכננת בעכו-מזרח ולמרכז תחבורה משולב שבסמוך אליה.

על פי התכנון, תחולק השכונה לרשת רחובות שתיצור מרקם אורבני אחוד. מבני המגורים שייבנו בשכונה יהיו מבוססים, ברובם, על מודל הבלוק העירוני הפתוח, אשר במרכזו שטחים פתוחים ומבני ציבור. במסגרת הכנת תכנית זו, נעשתה עבודת תכנון מעמיקה, בכדי לנצל כראוי את המבנה הטופוגרפי של השטח עבור מגורים, וכן לאפשר חלחול של הנגר מהשטחים הבנויים. כמן כן, מתוכננת רשת רציפה ומשלימה של שבילים ירוקים ושטחים פתוחים ציבוריים שתהווה השלמה לרחובות, וכן מסלולים לרוכבי אופניים וטיילות להולכי רגל. בנוסף, ייבנה גם  פארק שישתרע ממזרח למערב בחלקה הצפוני של התכנית, הגובל ביישוב הקיים.

 טנטור, (צילום: קולקר אפשטיין אדריכלים)
טנטור (צילום: קולקר אפשטיין אדריכלים)
 טנטור, קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים
הדמיה קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים
הדמיה קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים
הדמיה קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים

בתכנית נכלל אזור תעסוקה בחלקה המערבי, (מקביל לכביש 6 העתידי) וכן מתוכננים מקטעים ברחובות הראשיים עם שימושים מעורבים לתעסוקה ו/או מסחר. התכנית מספקת פתרונות תנועתיים לדרכי גישה ולתחבורה ציבורית, טיפול בתשתיות מקיפות לרבות מים, חשמל וביוב ומתייחסת אל כלל הפתרונות הדרושים לפיתוח הרובע העירוני. התכנית צפויה לקדם גם את היישוב הקיים בג'דיידה מכר, כאשר הקמת השכונות חדשות תבוצע במקביל לטיפול ממוקד בישוב הוותיק, באמצעות תכנית לשדרוג תשתיות קיימות ולהוספת מוסדות ציבור למתן מענה הולם ל-24 אלף תושבי היישוב הוותיק.

עם השלמת המסמכים, תפורסם התכנית להפקדה, ותקודם לאישור. הצפי לאכלוס המשמעותי הראשון בשכונה הוא לשנת 2023.

יו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר מסר: "בשנים האחרונות ממשלת ישראל השקיעה משאבים רבים בפיתוח מגוון ההזדמנויות העומדות בפני האוכלוסייה הערבית. התכנית שאושרה היום להפקדה מהווה בשורה של ממש בכך שהיא מביאה עימה פלטפורמה ממשית לפיתוח של אלפי יח"ד, מקומות תעסוקה ופיתוח תשתיות שונות בגליל. אני סמוך ובטוח שהתכנית תמומש בטווח קצר ותספק פתרונות דיור באיכות גבוהה לאוכלוסיה הערבית".  

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, אורי אילן ציין: "המהלך מבטא ראייה תכנונית כוללת של יישוב ערבי שעובר מכפריות לעירוניות, בזכות התיאום המוצלח עם שותפים רבים בממשלה, בחברה הערבית ובאקדמיה. זאת, כחלק מהמגמה הנגזרת מהתוכנית האסטרטגית לדיור של הממשלה לשנת 2040 – בניית שכונות חדשות ומודרניות, לצד פיתוח עירוני והתחדשות עירונית במרקם הבינוי הקיים. תפיסה תכנונית זאת, תשמש אותנו בתכנון היישובים הערביים והיהודיים כאחד במחוז צפון".

שר הבינוי והשיכון, האלוף (מיל') יואב גלנט: "התוכנית  להרחבת  מכר היא חלק מתוכנית בנייה רחבת היקף במגזר הערבי, במסגרתה חתמנו על 13 הסכמי גג ועל 54 הסכמי פיתוח עם רוב הערים והרשויות הערביות בישראל. אני מברך על אישורה להפקדה של תוכנית לבנייתה של עיר ערבית מודרנית ומרווחת בגליל, זוהי בשורה חשובה לציבור הערבי כמו גם לציבור היהודי בצפון המדינה. אנו ממשיכים במאמץ לצמצם את המחסור בדיור עבור המגזר הערבי בישראל, הן בתכנון ופיתוח והן במודל של בנייה רוויה והתחדשות עירונית".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות