גשר נעורים נהרס הלילה. נקודת ציון בכביש החוף נעלמה בין לילה. זו "פרידה מחתיכת הסטוריה". אומרת יעל בסיס – סטודנט מבית חרות שהיא חלק מקבוצת מפגינים "פורום הגשר". "לפחות עלה בידינו". היא מוסיפה.
אתמול (יום א') משאית פגעה בגשר נעורים להולכי רגל. ובמהלך כל הלילה עבדו כדי לפרק אותו מטעמי בטיחות. בנייתו מחדש של גשר נעורים היתה מתוכננת בעקבות הרחבת כביש החוף לשישה מסלולים. אך המשאית הקדימה את המתכננים. בשנה הבאה לאחר שתושלם הרחבת הכביש לשלושה מסלולים לכל כיוון יוקם גשר חלופי מעט צפונה מהמקום המקורי.
"הגשר המקורי היה מברזל שהלך והחליד עם השנים" מזכירים בני הישוב בית חרות את הגשר הראשון שנבנה בשנות החמישים ובעצם חיבר את בית ינאי לישובים בית חרות וכפר ויתקין. הם מתגעגעים לברזל הישן. בישובים בית ינאי, בית חרות וכפר ויתקין דורשים מעבר להולכי רגל זמני וגם אם יהיה מברזל זה מקובל.
שימש את הנוסעים בתחבורה ציבורים בני נוער וקשישים
גשר נעורים שימש את בני הנוער ממוסד נעורים בדרכם מהאוטובוס על כביש החוף אל נעורים. שימש את תושבי גוש ויתקין הנוסעים בתחבורה ציבורים לתל אביב. את התושבים ההולכים ברגל אל הים. כל אלה יצטרכו עכשו ללכת עד מחלף ינאי ברגל ומשם לנעורים ואל הים. ההורים והתושבים חוששים למעבר הילדים על מחלף ינאי.
כל מסלול נוסף מצריך גשר חדש
כך עולה מכתבה בעתון מעריב של ג. שרוני מתאריך 20.11.64. הכתבה היא על הריסת גשר הברזל בעקבות הרחבת כביש 2 לשני מסלולים מקבילים.
"למושב בית ינאי, יש סימן היכר. אותו גשר ברזל, הנטוי מעל כביש החוף, המקשר אותו אל כפר ויתקין. זהו, כמדומה, מעבר החצייה העילי היחיד במדינה. המגשר על פני עורק תחבורה ראשי. זה כמה חודשים מעסיקה את המושב בית ינאי השאלה: יהרסו את גשר המעבר, או לא יהרסו. שכן, עם סלילת הנתיב החדש בכביש החוף תכננו במע"ץ את סילוקו של הגשר. מאחר ומידותיו שוב אינן עונות על צרכיהם של שני נתיבים מקבילים שיעברו מתחתיו.
לגבי בית ינאי ומוסד "נעורים" היתה, זו בשורה קשה. סילוק הגשר היה הופך אותם לאי מנותק על צוקי החוף ומונע גישה להולכי רגל אל הישובים במזרח. ילדי המקום עוברים זה עשר שנים על הגשר בדרכם אל בית הספר שבמושב השכן, והוא הפך חלק מהווי, חייהם. "הגשר על נהר קוואי" – כך קוראים לו הזאטוטים, והם אוהבים לעמוד למעלה ולהסתכל על ה"נהר" השוקק הזורם מתחתם.
מאז נודעה כוונת מע"ץ לסלק את הגשר, סערו הרוחות בבית ינאי. נעשו מאמצים לבטל את רוע הגזירה. למערכה על הגשר הטילה את כובד משקלה גם המועצה האזורית עמק־ חפר. דומה היה שהמאבק השיג את מטרתו.
כנראה ש"גשר קוואי" ישאר על תילו, ולא זו בלבד אלא שצפונית לו יוקם גשר עילי נוסף למעבר כלי רככ (מחלף ינאי) .
גם היום מתלוננים תושבי הישובים כי התקנת הגשר בעוד חצי שנה הבאה מסכנת את הילדים והמבוגרים: "תחשבו כמה מאיתנו חוצים רגלית את הגשר. ילדים ותלמידים עוברים, על אופניים וברגל. מחלף ינאי רחוק ולא נעים לחציה. גשר ברזל זו אופציה שפויה ואפשרית". אומרת מיכל.
אין מעבר רגלי – יהיו שאטלים של נתיבי ישראל
ראשת המועצה ד"ר גלית שאול בתגובה: "כביש 2 וגשר הולכי הרגל נעורים שמעליו הנם בסמכות ואחריות נת"י (נתיבי ישראל). בעקבות פגיעת המשאית בגשר, מהנדסי נת"י קבעו כי נגרמה פגיעה חמורה ביציבות הגשר, העלולה להביא לקריסתו. והוא אינו יכול לשמש כמעבר בטוח להולכי רגל. בעקבות כך, הוחלט בנתיבי ישראל לפרק את הגשר באופן דחוף ומידי.
ברגע שמנכ"ל נת"י הודיע לי על ההחלטה, אתמול בלילה, סיכמנו כי יופעלו שאטלים בין נעורים ובית חרות, אשר ישמשו את תושבי האזור כולו. בנוסף, נתיבי ישראל התחייבו להקים גשר חדש במהירות האפשרית. ואנו נפעל מולם להאצת בניית הגשר. אי הנוחות ברורה לכולנו ומצערת מאוד. אולם כאמור – ברגע שמהנדסים קבעו כי הגשר בסכנת קריסה, ברור שהבטיחות קודמת לכל. אני קוראת מכאן לתושבים ובמיוחד לבני הנוער שלא לחצות את כביש החוף ברגל, ובמקום זאת לעשות שימוש במחלף בית ינאי. בקרוב מאוד – בשאטלים שתספק נתיבי ישראל".
מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה: "עבודות הקמת הגשר החדש החלו ללא קשר הפגיעה העבריינית לכאורה של נהג המשאית אשר נסע בניהוג מוחלט לחוק, צפי סיום מרץ 2022. אנחנו מאמינים שלאור הסיטואציה שנוצרה נצליח להקדים את לוחות הזמנים. כך או אחרת בכוונת החברה להעמיד מערך היסעים (שאטלים) על מנת לספק מענה למשתמשי הדרך באזור, על אף שהחברה לא זו שגרמה לנזק כמובן- אך הציבור יותר חשוב לנו ממי אשם".
לחדשות נוספות בנתניה הקליקו כאן * לדף הפייסבוק שלנו הקליקו כאן