fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מבחן ציבורי

בפעם הראשונה, בריש גלי, אמר חבר הכנסת יאיר לפיד את מה שחושבים רבים אחרים - שיחסי ראש הממשלה בנימין נתניהו ופטרונו, שלדון אדלסון, יכולים להיות בסיטואציות מסוימות לרעת האינטרס הישראלי
הלב והכיס. שלדון אדלסון (צילום: Bectrigger, ויקישיתוף, CC BY_SA 3.0)
הלב והכיס. שלדון אדלסון (צילום: Bectrigger, ויקישיתוף, CC BY_SA 3.0)

יאיר לפיד דיבר באוניברסיטת בר אילן על שלום ועל היוזמה הסעודית. בין השאר הוא תקף את בנימין נתניהו והאשים אותו בשיקולים זרים במדיניות החוץ. רוצה לומר, שיתוף פעולה עם המפלגה הרפובליקנית בארצות הרית נגד הנשיא אובמה וממשלו, תוך סיכון האינטרסים של מדינת ישראל. לפיד, בפעם הראשונה, בריש גלי, אמר את שחושבים רבים אחרים, שיחסי נתניהו ופטרונו, שלדון אדלסון, יכולים להיות, בסיטואציות מסוימות, לרעת האינטרס הישראלי.

זה לא סוד שפוליטיקאים ואנשי ציבור בגיל העמידה מחפשים פטרון רוחני, מעין מנטור מבוגר, קשיש ובעל ניסיון. לשמעון פרס, משה דיין ויצחק רבין היה את דוד בן גוריון. לרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי היה, בצוק העיתים, את שמעון פרס שאיתו הרבה להתייעץ, ולנתניהו יש את הלב ואת הכיס של אדלסון כשצריך.

הלב והכיס. שלדון אדלסון (צילום: Bectrigger, ויקישיתוף, CC BY_SA 3.0)
הלב והכיס. שלדון אדלסון (צילום: Bectrigger, ויקישיתוף, CC BY_SA 3.0)

הבעיה מתחילה כשיש מילכוד, כשראש ממשלת ישראל חייב לפטרונו חוב אישי, כאשר האינטרס הישראלי נמצא בבעיה. זה קורה מפעם לפעם לראשי ערים שחייבים כסף לתורם לבחירות. זה יכול לקרות גם לראשי ממשלות ולנשיאים. האם נתניהו עבר את הגבול במדיניותו נגד אובמה?

לפחות מהבחינה המוסרית והערכית, שהרי קשה להוכיח מה טוב למדינת ישראל ומה רע לה, אלא במבחן התוצאה ההיסטורי, נדמה לי ששלום לא יצא מנאום בר אילן של יאיר לפיד, אבל דיון במגבלות שיש לשים על ראש הממשלה ובעיקר הוא על עצמו, דיון ציבורי שכזה כבר החל, והוא יעסיק אותנו בהמשך.

עברית שפה קשה

אחת השאלות הבלתי פתורות בחיי, שהם בדרך כלל נינוחים וזורמים, היא שאלת התקשורת שלי לי עם כלבי האהוב ויטו.

ויטו, לברדור עם נגיעות כנעניות ויליד זכרון יעקב, הוא כלב בן שבע שנים, בגיל העמידה, חכם, מנוסה ובעיקר מפונק. חייו מתנהלים בעצלתיים, בין ארוחה לארוחה, יציאות קבועות לסיבוב שכונתי, ביקורי לילה אצל הכלבה השכנה ובעיקר רביצה יומית תחת המזגן וצפייה בכדורגל בטלוויזיה. הכלב מדבר איתנו בשפה הכלבית ומביע את דעתו בנושאים רבים. כמי שגדל בבית ירוק של אוהדי מכבי חיפה, הוא פורץ בנביחות זעם פראיות ולא מבוקרות כל פעם שהוא רואה את אבי נמני הצהוב בטלוויזיה.

הכלב גם רוטן מתחת לשפם כאשר שרת התרבות מירי רגב מדברת שטויות, וזה קורה, כמו לכולנו, מפעם לפעם. כשמכבים מזגן, הוא כועס ונובח, כי חשבון החשמל לא מעניין אותו. אבל מעבר לזה, התחושה שלי, כמו של בעלי כלבים רבים שחווים שעות של אינטימיות במחיצת יקירם, שהכלב על סף דיבור מבחינה אבולוציונית, והוא כמו אדם חכם אבל אילם, שרוצה להגיד הרבה ולא יוצאות לו המילים.

התחושה שלי שהכלב מבין מה אני ואשתי אומרים אחד לשני, הוא מבין בספורט, בפוליטיקה, במזג אוויר, באיכות הסביבה, ונמצא על סף יכולת להביע זאת במילים. אני מקווה שיום אחד אתעורר בבוקר וויטו יקבל אותי בכשכוש זנב מאיר פנים, ובמקום לנבוח יאמר לי בוקר טוב בעברית רהוטה.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות