fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הטבח בקמניץ-פודולסקי

סיגלית הופרט שגב נזכרת בסיפור המשפחה הכואב שלה, המתחבר ומשלים את סיפורם של יהודי הונגריה בשואה
הופורט איזאק. שואת יהודי הונגריה. מאלבום המשפחה של סיגלית הופרט שגב

ביולי 1941, בזמן שההונגרים היו עסוקים בלהכריז מלחמה על ברית המועצות, סבתא שלי, איבויה והדוד שלי, ג'ורג', שהיה אז בן שנתיים, היו בבית, עסוקים בענייניהם, דואגים לסבא שלי שהיה אז חייל בצבא ההונגרי. לא ידוע לי מה עשו באותו רגע של הכרזת המלחמה, ספק אם ידעו על כך. ואם ידעו, ספק אם חשבו שזה נוגע אליהם באיזושהי דרך.

במהלך חודש יולי, קיבלה סבתי צו מהממשל ההונגרי, המבקש ממנה להתייצב בתאריך מסויים ובשעה מסויימת במגרש, לא רחוק מביתה, ברובע השמיני של בודפשט. הצו אמר שהם מגורשים לגליציה, ליישוב מחדש. את הצו קיבלו כל יהודי הונגריה שלא יכלו להוכיח את אזרחותם ההונגרית, בהיעדר מסמכים מתאימים. סבתא שלי נולדה בהונגריה, אך משום שהוריה היו מהגרים מפולין, לא היתה רשומה כאזרחית הונגריה.

בתאריך המיועד התייצבה סבתי במגרש יחד עם בנה בן השנתיים, עם הוריה ושתי אחיותיה הצעירות. ארנקה היתה אז בת 23 ואדית בת 17. אביה דוד, שהיה כובען, הגיע לנקודת הכינוס עם כל ציוד הכנת הכובעים ששקל כ-100 ק"ג, על מנת שיוכל לפתוח עסק מצליח במקום החדש וכך יוכל לפרנס את משפחתו. היחידים מבני המשפחה שלא זומנו היו רוז'י, אחותה של סבתי, וזולי בעלה, שהיה אזרח הונגרי.

מאלבום משפחה של סיגלית, 1941, לזכר יום השואה
מאלבום משפחה של סיגלית, 1941, לזכר יום השואה

קשה לדמיין את רגעי הכיאוס, הבילבול והחרדה האיומה שעברו על בני משפחתי במגרש האיום הזה שהיה מלא בעשרות אלפי אנשים שאין להם מושג מה הולך לקרות להם. לתוך הסיטואציה הזאת התפרץ זולי, נחוש לא לוותר על משפחתו לטובת הגירוש. זולי פנה למשרד המלחמה ההונגרי ואמר שאין זה הגיוני לגרש אישה, שבעלה הוא חייל בצבא ההונגרי ואכן קיבל אישור לשחרר אותה ואת בנה מהמגרש. בתוך המולת עשרות אלפי האנשים, מצא את סבתא ונתן לה את האישור ללכת הביתה. היא ניצלה לעת עתה. עוד יחזרו לרדוף אותם 3 שנים מאוחר יותר, ואת כל שאר יהודי הונגריה, אבל זה כבר סיפור אחר.

זולי איתר גם את שאר בני המשפחה וסיפר להם, שמצא שני אזרחים הונגרים שמוכנים להינשא לארנקה ואדית באופן פיקטיבי, אפשר רק לדמיין בכמה מאמצים זה עלה לו, אך דוד פרגר, שאהב את בנותיו אהבה גדולה אמר לו שהבנות שלו יתחתנו אך ורק בשמלה לבנה ומתחת לחופה. וכך, באהבתו הגדולה לבנותיו, גזר את מותן. כי לא שמלה לבנה, ולא חופה, ולא בעלים סמוקי לחיים חיכו להם שם, כי אם קבר אחים גדול מלא במוות.

הופורט איזאק. שואת יהודי הונגריה. מאלבום המשפחה של סיגלית הופרט שגבהמשטרה ההונגרית גירשה לאוקראינה במהלך חודש יולי 16,000 יהודים. הם הובאו לשם בקרונות משא. עם הגיעם לקמניץ-פודולסקי נמסרו לכוחות האס אס שהיו במקום. במהלך חודש אוגוסט 1941 נרצחו בקמניץ-פודולסקי שבאוקראינה כ-23,600 יהודים.

ואלה שמות בני משפחתי שקבורים בקבר אחים גדול, ביער שכוח אל, באוקראינה: דוד פרגר, שיינדלה פרגר, ארנקה פרגר, אדית פרגר, רגינה הופרט, יצחק הופרט ובובי הופרט. יהי זכרם ברוך.

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות