fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

החבר'ה הטובים

זה כתשע שנים שבלב עכו העתיקה מתגוררים בארבעה בניינים סטודנטים ומתנדבי שנת שירות כחלק מכפר התיישבות ציוני צעיר של עמותת "איילים". בתמורה לפעילותם למען הקהילה במועדוניות, בבתי אבות ובחינוך, הם זוכים למלגות לימודים ומגורים מוזלים. ואיך הם מסתדרים עם השכנים הערבים? בדרך כלל, בלי בעיות מיוחדות. "אנחנו לא באים 'לייהד' את עכו. זו לא המטרה. המטרה היא לתת פה אקסטרה לתושבי העיר העתיקה"
סטודנטים ומתנדבי שנת שירות בעמותת "איילים" (צילום: אושרי כהן)
סטודנטים ומתנדבי שנת שירות בעמותת "איילים" (צילום: אושרי כהן)

ברחוב ההגנה 68, בלב העיר העתיקה בעכו, מתגוררים ביחד סטודנטים ומתנדבי שנת שירות כחלק מכפר התיישבות צעיר שמפעילה עמותת "איילים". לעיתים הם מתבקשים על ידי שכניהם הערבים, המתגוררים בסמוך, להנמיך קצת את הווליום במהלך מסיבות או מפגשים ליליים, אבל בסך הכל, על פניו, נראה כי הם מסתדרים בסדר גמור עם שכניהם המבוגרים והצעירים יותר ואף נעזרים בהם לתיקון בעיות לוגיסטיקה אקראיות או לקיחת מתכונים מפעם לפעם.

חזון ההתיישבות הציוני
עמותת "איילים" הוקמה בשנת 2002 על ידי חבורת צעירים יוצאי צבא, במטרה לחזק את מפעל ההתיישבות והמעורבות החברתית בנגב, בגליל ובלוד. מטרת העמותה היא לקיים דגם עדכני של התיישבות, המונע על ידי צעירים ומבוסס על ערכי ציונות, חיבור בין אדם לאדמה ובין האדם לחברה.

יישום הרעיון מתבצע על ידי הקמת כפרי סטודנטים בקרבת מוסדות אקדמיים, המהווים בסיסי יציאה למעורבות חברתית ולהתיישבות קבע. המטרה היא שכפרים אלה ייצרו בסיס להיכרות עם האזור והפוטנציאל הטמון בו וישלבו התיישבות ועשייה חברתית, אשר תקדם את החברה והחינוך.

עיקרון המגורים בכפר מתבסס על כך, שבתמורה למלגת לימודים ומגורים מוזלים, כל סטודנט עובד כ-500 שעות שנתיות עם ילדים, אשר זוכים לפעילויות העשרה, תמיכה לימודית ועזרה חברתית, לצד השתתפות בפרויקטים מיוחדים של העמותה, כגון הקמת בוסתנים בעיירות פיתוח, שיפוץ בתי ספר, שכונות, מועדוניות, מקלטים ועוד

כיום רשומים בעמותה כ-700 סטודנטים, הכוללים גם מתנדבי שנת שירות, שמאכלסים ביחד 12 כפרי סטודנטים ברחבי הארץ, בהם עדיאל באשלים, דימונה, ירוחם, יכיני, באר שבע, מנחמיה, כרמיאל, עכו העתיקה, לוד, אופקים, ערד וקריית שמונה. לפני שלושה שבועות הוכרה העמותה כגוף התנדבות עבור שנת שירות באופן רשמי על ידי המדינה.

כפר איילים בעכו פועל כתשע שנים וממוקם בארבעה בניינים ברחוב ההגנה, בהם גרים 19 סטודנטים ושמונה מתנדבי שנת שירות, המגיעים מערים, מושבים וקיבוצים שונים בארץ, ביניהם: כרכור, חיפה, עין-זיוון, כוכב יאיר, כפר שמריהו, ירושלים, כפר סבא, ובקעת הירדן.

מלבד התנדבות בבתי ספר, בחינוך מיוחד, בבתי אבות ובמועדוניות שונות בעיר, פעילות הנעשית על ידי הש"שים, מפעילים הסטודנטים בכפר את "עופרים" – מועדון ומרכז העשרה הממוקם בסמוך לבנייני המגורים ומספק פעילויות לילדי השכונה כל יום אחר הצהריים. המועדון מוכר גם עבור פר"ח, המעניקה מלגות לימוד לסטודנטים תמורת שעות התנדבות בקהילה.

מלבד הפעלת המועדון, מקיימים תושבי הכפר מפעם לפעם גם ערבי תרבות, בהם אירועים מוזיקליים, מסיבת פתיחת שנה לתושבי השכונה, מסיבות סוף סמסטר וערב כשרונות צעירים לילדי המועדונית.

» לסיפור המלא, עברו למהדורה הדיגיטלית של עיתון "צפון-1"

סטודנטים ומתנדבי שנת שירות בעמותת "איילים" (צילום: אושרי כהן)
סטודנטים ומתנדבי שנת שירות בעמותת "איילים" (צילום: אושרי כהן)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות