fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עד כמה יציבה העירייה שלכם?

דוח של חברת COFACEBDI דירג את היציבות הפיננסית של הרשויות בגליל המערבי: נהריה, עכו ומעלה יוסף הידרדרו קרוב לתחתית. מטה אשר, כפר ורדים ושלומי – טיפסו.
כסף. צילום פיקסאביי
צילום פיקסאביי

בימים האחרונים פורסם דוח דירוג היציבות הפיננסית של הרשויות המקומיות. מנתוני הדוח עולה כי  הערים נהריה ועכו הידרדרו מאז תחילת שנת 2019 אל המקומות האחרונים ברשימת הערים שבהן מתגוררים מעל 40,000 תושבים.

הדירוג משקלל בתוכו מספר מרכיבים כגון ניהול נכון של תקציב, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות מתושבים ועסקים ברשות ומשתנים נוספים. יחס הגבייה מדרג את היכולת של העיריות והמועצות המקומיות לגבות תשלומים מהתושבים ומשקף את יעילות הגבייה של הרשות.

חברת CofaceBdi  שערכה את הדוח, התבססה על שימוש בשלושה מקורות מידע: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דוחות כספיים של העיריות והמועצות (דוחות מבוקרים לשנת 2017) ומאגרי המידע של החברה עצמה.

נהריה, כך על פי הדוח, שממוקמת באשכול 6 בדירוג הסוציו-אקונומי, ירדה בדירוג הארצי ממקום 32 בו הייתה בשנת 2018 למקום 35 בו היא ממוקמת מאז תחילת 2019. יחס הגבייה בעיר עומד על 58 אחוז.

עכו, הממוקמת באשכול 4 בדירוג הסוציו-אקונומי, ירדה בדירוג הארצי ממקום 30 בשנת 2018 למקום 33 מאז התחילה שנת 2019. יחס הגבייה בעכו התייצב על  56 אחוז.

בניגוד לערים הגדולות בגליל המערבי, מתברר כי דווקא הרשויות הקטנות יותר מצליחות לטפס במעלה הטבלה, כך למשל, המועצה המקומית שלומי, ממוקמת באשכול 5 בדירוג הסוציו-אקונומי והיא טיפסה מאז תחילת 2019 למקום ה-78 ברשימה. בשנת 2018 הסתפקה המועצה המקומית במקום ה-86.  יחס הגבייה ביישוב עומד על  73 אחוז.

המועצה המקומית כפר ורדים ממוקמת באשכול 9 בדירוג סוציו-אקונומי. על פי הדוח זינקה המועצה מהמקום ה-87 ברשימה הארצית בשנת 2018 אל המקום ה-70 מאז ראשית 2019. יחס הגבייה בכפר ורדים עומד על 95 אחוז.

מדירוג המועצות האזוריות בדוח עולה כי המועצה האזורית מעלה יוסף שממוקמת באשכול 6 בדירוג הסוציו-אקונומי צנחה בשנת 2019 אל המקום ה-81, זאת לעומת המקום ה-66, בו הייתה ממוקמת בשנת 2018. יחס הגבייה במועצה עומד על 73 אחוז.

המועצה האזורית מטה אשר לעומת זאת, המדורגת באשכול 6 בסולם הסוציו-אקונומי, עלתה מהמקום ה-93, בו הייתה ממוקמת בשנת 2018 אל המקום ה-90 במהלך 2019. יחס הגבייה בה הוא 78 אחוז.

יצוין, כי הדוח שהופק בוחן חוסן פיננסי של הרשויות באמצעות מספר מדדים המשקפים את יכולתן של הרשויות שבתחומן מתגוררים מעל 40 אלף תושבים ומועצות מקומיות ואזוריות בהן מספר התושבים קטן יותר, לעמוד בהחזר חובות.

בדרוג נכללו רשויות בדרוג סוציו אקונומי הנע בין 4 ל- 10 הדירוג הסוציו אקונומי מבדיל בין אוכלוסיות חזקות לחלשות, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובוחן בין היתר מדדים כגון: ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע, אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה ואחוז מקבלי גמלה להבטחת הכנסה.

גם השנה, מצביע הדירוג על כך שמדרג סוציו-אקונומי גבוה של התושבים בעיר מסוימת, אינו מעיד בהכרח, על היציבות הפיננסית שלה.

מעיריית עכו נמסר בתגובה כי את השנתיים האחרונות סיימה העירייה עם יתרות תקציב, ותנופת פיתוח העיר נמשכת בהיקפים של מאות מיליוני שקלים. על פי המדרג עכו ניצבת בין הרשויות החזקות באזור ובוודאי ביחס לערים פריפריאליות אחרות.

מעיריית נהריה לא נמסרה תגובה.

מהמועצה האזורית מעלה יוסף נמסר בתגובה: "המועצה נפגעה בעדכון דירוגה במדד הכלכלי חברתי מדירוג 5 לדירוג 7.

ההשלכות לכך היו קיצוץ בתקציבי האיזון שמעניקה המדינה וכן קושי בקבלת תקציבים ייעודיים אחרים לשוטף ולפיתוח.

כמו כן, חל גידול ניכר באוכלוסיית המועצה שדרש הגדלת נפח השירותים הניתנים לתושבים.

יש לזכור שמדובר במועצה עתירת שטחים שמורים המוגנים מפיתוח.

למרות האמור מצויה המועצה בתחילתו של הליך תכנון אסטרטגי לצורך מנוע צמיחה לפיתוח כלכלי".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות