fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קודם השוקולד או קודם הקצפת?

זה ממש לא משנה איך אתם אוהבים לאכול את המילקי שלכם, כי, כך או כך, זה אחד המעדנים הכי טעימים שיש. תכירו את מוטי סגל מנהריה, מנהל מחקר ופיתוח בשטראוס, אביו ומולידו של מעדן השוקולד והקצפת המפורסם. איך נולד הרעיון? כשלכמה עובדים התחשק קינוח מתוק אחרי ארוחת הצהריים
מוטי סגל
מוטי סגל (צילום: אושרי כהן)

מוטי סגל מנהריה, כמעט בן 65, אב לשלוש בנות וסב לשישה נכדים סוגר בימים אלו את השנה ה-38 שלו בחברת שטראוס. לסגל תואר ראשון בביולוגיה ותואר שני במיקרוביולוגיה שימושית. הוא החל את עבודתו בחברה כמנהל מעבדה ופיתוח מוצרים, בהמשך היה טכנולוג ראשי ומנהל אבטחת איכות בשטראוס מחלבות והיום הוא מנהל מחקר ופיתוח חטיבת בריאות ואיכות חיים בשטראוס ישראל. משרדו ממוקם במחלבות שטראוס באזור התעשייה בר-לב, לשם עברה המחלבה בשנת 2000 מנהריה.

סגל: "כשהתחלתי לעבוד כמנהל מעבדה, נתנו את כל השירותים למפעל הגלידה (שהיום שייך ליוניליוור), כל חומר הגלם יוצר אז בנהריה והועבר ברמה יומיומית במכליות לעכו ושם ייצרו את הגלידות".

עם הזמן, כאשר הפך לטכנולוג ראשי ומנהל אבטחת איכות היה אחראי על איכות המוצרים ופיתוח מוצרים. לאורך שלושה עשורים ויותר היה סגל אחראי לפיתוח המותגים המרכזיים של שטראוס מחלבות ביניהם: דני, מעדן הגולן, גמדים, סימפוניה, דניאלה, סקי, קוטג' וגולת הכותרת-המילקי.

סגל: "כשנכנסתי לשטראוס בספטמבר 1976 שטראוס ייצרו בעיקר גבינות – קשות, מלוחות, מותכות, לבנות וקממבר, ובאותן שנים נעשו הצעדים הראשונים בעולם המעדנים והיוגורט". בסוף 1973 הוקם בנהריה מפעל מעדנים בזכות שותפות שנוצרה בין משפחת שטראוס לז'רווה דנונה גרמניה.

מוטי סגל
מוטי סגל (צילום: אושרי כהן)

 ספר על התפתחות המעדנים והיוגורטים בשטראוס.
"שטראוס היו הראשונים בישראל לשים על מדף המקרר הישראלי מעדן חלב שנקרא 'דני', שתפס את מקומו של האינסטנט פודינג, שאמהות הכינו עד אז בבית. המעדן נתן לראשונה מענה לצורך של ילדים למשהו מתוק בסוף הארוחה. זו הייתה פריצת דרך מבחינת שטראוס. הייחוד של הדני היה בטעם וגם במרקם _ כך שהפודינג יציב ונשאר על הכפית ולא מלכלך את הילד. כשהתחלתי לעבוד שדרגנו את הדני ומאז לא שינינו".

במפעל המעדנים יוצר באותו זמן גם יוגורט עם פרי. "באנו עם טכנולוגיה חדשה של יוגורט קרמי בחוש עם פרי וזה לא היה על המדף באותן שנים. המפעל והשותפות אפשרו פריצת דרך עולמית לשוק. זה אפשר לחברת שטראוס הקטנה לעשות פריצת דרך עסקית. כשאני הצטרפתי לחברה ה'דני' עדיין היה להיט והיוגורט עם פרי די דעך, אז הפסקנו לייצר אותו, כשה'דני' הלך וצמח במהירות. הצלחנו לאט-לאט גם לטפל בבעיות שהיו לנו עם היוגורט ובשנת 83' חזרנו לייצר יוגורט עם פרי".

מילקי
"שמו של המילקי נגזר מהמילה חלב באנגלית, משתף סגל, "בזמנו רצו לתת למעדן נופך של חו"ל אז הלכו על שילוב של עברית ואנגלית". לכל אחד הדרך המיוחדת שלו לאכול את המילקי. אם זה לערבב, לאכול לפי הסדר, או להשאיר את הקצפת לסוף. לכל אחד גם טעם המילקי האהוב עליו – בצורתו הבסיסית -קצפת ושוקולד או במגוון הטעמים, הערבובים והחידושים שהוא יצא בהם במהלך השנים. וסגל, הוא זה שמחזיק בתואר הנחשק – ממציא המילקי.

סגל: "מילקי הוא מותג שפיתחתי באוקטובר 79', והוא הפך להיות מלך המעדנים. מאז ועד היום המילקי צומח ונמכר במיליוני גביעים בשנה".

 איך המצאת אותו?

מילקי
מילקי (צילום: אושרי כהן)

"המצאת המילקי החלה בעצם מהתנסות אישית ומצורך אישי. היה גם צורך בשוק לייצר מעדן עבור בני נוער ומבוגרים יותר, אבל זה התחיל אצלנו. היינו כמה עובדים וחיפשנו קינוח אחרי ארוחת הצהריים. חיברנו בין ה'דני' וקצפת (שטראוס ייצרה שמנת לקצפת), דבר שנראה לנו הגיוני וטעים. כך נולד החיבור הזה, ואז התחלתי לשחק עם הפודינג והקצפת כדי לראות איך מגיעים למעדן המושלם. האתגר הגדול היה לקחת רעיון מהסוג הזה וליישם אותו ברמה התעשייתית. הייתה תשתית של פודינג שייצרנו, אבל הייתי צריך להמציא פודינג בעל אופי אחר, שיהיה אפשר לבחוש אותו יותר ושיהיה גם איזון טעמים. נקודת המוצא שלי בבניית המוצר הייתה שיאכלו את המילקי מעורבב, וזה השפיע על מרכיבי הטעם ועל ההרכבה של המילקי".

הטעם הכי חשוב מבחינתך?
"במילקי בפרט ובמוצרי מזון בכלל, אם המוצר לא טעים אין לו סיכוי. הטעם קובע. הטעם מתחבר גם לקהל היעד הספציפי, חשוב להתייחס גם לזה. אבל גם לאריזה יש תפקיד חשוב – היא מגינה על המוצר והיא הדבר הראשון שבו נתקל הצרכן, ולכן חשוב שתהיה אסתטית ומושכת".

 היה קשה ליישם את הרעיון של המילקי?
"היה קשה לפתח מוצר שיחזיק חיי מדף של חודש. האתגר היה למצוא מענה מרשמי שיאפשר עמידות הקצפת לחודש. זה דרש התייחסות מיוחדת ולכן הקצפת של המילקי מיוצרת בתהליך הקצפה מיוחד מאוד".

זמן פסיפלורה
מילקי הוא מעדן הדגל של שטראוס, אם תרצו. כבר 35 שנים שהוא נמצא בשוק והוא לא מפסיק לחדש. הוא התחיל בשוקולד, שעד היום אהוב ופופולארי, אחר כך באו הווניל והקפוצ'ינו, גביע גדול, מילקי טופ, גביע רק עם קצפת, מיני מילקי, מילקי קל, מילקי-שייק שיצא לאחרונה לערבוב ושתייה בטעמי מוקה ושוקולד, וממש בימים אלו משיקים בשטראוס את המילקי פסיפלורה, מוצר שהוא גם חדש וגם חדשני.

סגל: "מחלקת הפיתוח של מחלבות שטראוס מצאה פתרון חדשני שמאפשר לשלב מוצר בו יש פודינג המכיל פרי והוא חמוץ ואת הקצפת המתוקה. זו פריצת דרך טכנולוגית – גם מבחינת חומרי הגלם וגם מבחינת התוצאה הסופית – מוצר משולם, חלק, קרמי ולא פחות חשוב – טעים".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות