fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נהריה: האם תאגיד המים הוא התשובה לריח בגעתון ולזיהום החופים?

מערכת הניקוז העירונית גורמת להזרמת שופכין לחופי העיר. עיריית נהריה: "בימים אלו יחתם הסכם עם מאגרי אשר. צפי סיום העבודות כשנה"
הגעתון בנהריה | צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור צפון 1

משרד הבריאות הודיע בחופשת חג הסוכות כי הוא מזהיר את הציבור מרחצה בחוף אכזיב (בננה ביץ' לשעבר), הנמצא בשטחה של מועצה אזורית מטה אשר, עקב גלישת שפכים וזרימתם לחוף הרחצה דרך מערכת הניקוז של עיריית נהריה. מועצה אזורית מטה אשר עדכנו את התושבים כי הם אוסרים על רחצה בחוף אכזיב עד להודעה חדשה.

מבדיקה שערכנו נמצא כי מדובר בשפכים שגלשו מיישוב הסמוך לנהריה, המוזרמים לים באמצעות מערכת הניקוז של העיר, ומעיריית נהריה אף נמסר בתגובה: "זוהתה גלישת שפכים שמקורם בישובים סמוכים אל מערכת הניקוז העירונית. צוותי העירייה פועלים בשיתוף מלא עם מועצה אזורית מטה אשר לטיפול בנושא".

רק לפני שבוע הוסרה אזהרת רחצה בחופים "גלי גליל", "גלי גליל דתי" ו"סוקולוב", לאחר קבלת תוצאות תקינות במי הים, גם זאת, בעקבות גלישת מי שפכים אל החופים. מדוע זה קורה פעם אחר פעם? מסתבר שהטיפול במכון טיהור השפכים, שנבנה בשנת 2005 בשדות גשר הזיו על מנת לפתור את הזרמת הביוב לים, מתבצע מעט מדי ומאוחר מדי.

לטענת העירייה, המט "ש שנבנה לפני 15 שנה, פתר את בעיית זיהום הים, הפחתת מפגעי הריח, הפחתת תקלות בתשתית הביוב בעיר, הפניית הקולחים להשקיה במקום הזרמתם לים והפחתת זיהום מי התהום. אך זה היה נכון לשנת 2005. המט"ש זקוק לטיפול שוטף, על מנת למנוע בדיוק את התקלות המתוארות מעלה וכן, את הזרמת מי הביוב לים, הגורמת להרס הסביבה הימית, לסכנת רחצה ולאיסור על שחייה בחופים.

עמותת "צלול", פועלת לשמירה על הים, הנחלים, בריאות הסביבה והציבור ועל העלאת נושאים אלה על סדר היום הפוליטי והציבורי. כיום "צלול" היא שומרת הסף של הים והנחלים בישראל ומי שדואגת לשלומו ולבטחונו של הציבור. רכזת תחום נחלים בעמותה, דליה טל מנהריה, אמרה השבוע לצפון-1: "מי הקולחין אמורים לעבור מהמט"ש להשקייה חקלאית. בפועל, כאשר יש תקלות, סתימות בצינורות וחורים הנובעים מטיפול לקוי במערכת הצינורות, מי השופכין מוזרמים ישירות אל חוף הים שלנו, ואז כל הסביבה הימים נפגעת, כולל האזרחים שלא יכולים להיכנס לרחוץ בים. הפעם זה קרה במהלך חופשת החג,  במהלכה התקיימו שני מקרים של תקלות דומות".

"המדינה מנסה כבר שנים לגרום לעיריית נהריה להקים תאגיד מים על מנת להפריד את פעילות המים מהעירייה". היא מוסיפה "תאגיד מים גובה מהתושבים את התשלום על המים, והכספים הולכים ישירות לטיפול במערכת המט"ש. אך כרגע, כשזה יוצא מתקציב העירייה, מן הסתם, ישנם דברים שהם בעדיפות גבוהה יותר. כך היה עם ראש העירייה הקודם וכך גם עם ראש העירייה הנוכחי. כשאין תאגיד, תשלומי התושבים עוברים לקופה הכללית, ואז אין יכולת לשפר תשתיות. בשנים האחרונות המערכת קורסת וכל הזמן יש תקלות. הגיע הזמן שעיריית נהריה תתייחס כמו שצריך למערכת השפכים שלה ותטפל בזה בצורה הראויה".

לטענת עמותת "צלול", בחורף 2019 בעקבות ריבוי הגשם, הוזרמו לרוב נחלי הארץ, ביניהם, נחל בצת בצפון, מי קולחים, שהגיעו בסופו של דבר לים וגרמו לזיהום ולסגירת חופים לרחצה.

על-פי הערכות העמותה, כמות הקולחים רק תגדל עם השנים וזאת בהתאם לגידול בכמות האוכלוסיה ובכמות המים בהם יעשה שימוש, ועל כך העירייה חייבת לתת את הדעת כבר עכשיו ולהחליט באופן סופי לגבי תאגיד המים – כן, או לא, ואם לא – למצוא דרכי טיפול אחראיות לנושא, הכולל את שדרוג המט"ש באופן משמעותי. תזכורת, כשנכנס ראש עיריית נהריה רונן מרלי לתפקידו, ניסה לחבור לתאגידי המים שבסביבה, אך ללא הצלחה.

בעניין זה מסרה עיריית נהריה נמסר בתגובה כי "לאור המצב המדיני בהיעדר ממשלה, אין התקדמות בנושא בשלב זה".

בתוך כך, החליפה העירייה במהלך השנה האחרונה צינורות ביוב ישנים ברחבי העיר, אך נראה שהעבודה הרבה עדיין לפניה. הטיפול השלישוני של המט"ש היה צריך להיעשות כבר לפני מספר שנים בהתאם לדרישות משרד הבריאות ולא בוצע מעולם.

מעיריית נהריה נמסר בתגובה: "לאחר שנים רבות בהן הנושא הוקפא, העיריה כיום פועלת באופן אקטיבי לקידום פרויקט טיפול שלישוני במט"ש להשבחת הקולחין להשקיה. לאחר מאמצים רבים ובשיתוף פעולה עם גורמים איזוריים נרחבים, קיים ברשות העירייה היתר בנייה לנושא ובימים אלו ייחתם הסכם עם מאגרי אשר. צפי סיום העבודות כשנה".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות