fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אפס מע"מ, כמעט אפס דירות

הטלטלה במפה הפוליטית תטלטל גם את שוק הנדל"ן, ומילים חדשות כמו "מחיר מטרה" ו"מע"מ אפס" ייעלמו, ככל הנראה, מהלקסיקון. מה היה לנו בשנה החולפת ומה מצפה לנו ב-2015?
יאיר לפיד בחתימת הסכם הגג בקרית ביאליק
יאיר לפיד (צילומים: אפרק פראנק)

הבחירות הקרובות והשינויים במפה הפוליטית ייתנו את אותותיהם גם בשוק הנדל"ן. תוכנית "מחיר מטרה", שנועדה להוזיל ב~20 אחוזים את מחירי הדיור, וחוק "מע"מ אפס, אלה כנראה ייפלו ביחד עם הממשלה.

"צפון-1" בשיתוף אתר מדלן ביצעו ניתוח של השוק, ממנו עולה כי בערי הצפון רוב הדירות נמכרות במחיר הנמוך מ-1.6 מיליון שקלים. כלומר, דירות רלוונטיות עבור חוק המע"מ. רוה איתן, סמנכ"ל המחקר ואסטרטגיה במדלן:

יאיר לפיד בחתימת הסכם הגג בקרית ביאליק
יאיר לפיד צילומים: אפרק פראנק)

"הטבת מע"מ אפס רלוונטית אך ורק לדירות מתחת ל~1.6 מיליון שקלים, שמהוות כ-85 אחוז מכל הדירות שנמכרות בערי הצפון. אם חוק מע"מ אפס היה עובר, מאות משפחות, שגרות באזור המרכז, ומתקשות למצוא שם דירות הזולות מ-1.6 מיליון שקלים, היו קונות דירות בערי הצפון למגורים או להשקעה".

גיל רון ממשרד התיווך פנורמה נכסים בנהריה אומר, כי לדעתו חוק מע"מ אפס יירד מעל הפרק ואז שוק הנדל"ן יתעורר, בעיקר בקרב זוגות צעירים.

רון: "כאשר אני מסתכל על שוק הנדל"ן בנהריה, למשל, העננה ואי הבהירות יוסרו. זוגות צעירים ינצלו את הריביות והמדדים הנמוכים על מנת לקחת משכנתה. אבל זה יהיה חלון זמני, כי ייתכן שהתנאים של הבנקים למשכנתאות יחמירו. לדעתי, במצב זה השוק יחזור לפעילות ערה, כי זוגות צעירים יפחדו מעליית מחירים ויקדימו לרכוש דירה.

"כיום כמות הדירות הפנויות בפרויקטים בשלב מתקדם בנהריה היא קטנה, לכן  צפויות עליות מחירים נוספות עקב ביקוש גדול מול היצע קטן. בראייה קדימה, לשנת 2015, שוק הדירות החדשות הוא זה שייתן את הטון בשוק הנדל"ן המקומי. בין אם יהיה מע"מ אפס בין אם לאו, השוק ימשיך בתנופה. רק מה? אם החוק יעבור, צפויה עליית מחירים מיידית של עשרות אלפי שקלים לדירה, מה שיוצר כרגע את המומנטום לרכוש דירה טרם העלייה הגדולה".

לדברי רון, שנת 2014 הייתה שנה נדל"נית מעניינת בשל פער המחירים הנמוך בין דירות חדשות לדירות יד שנייה. רון: "השוק פנה לכיוון הדירות החדשות, כי הרי כל אחד מאיתנו מעדיף לעצב את הבית לפי טעמו ולקבל תמורה מרבית לכספו. תנופת הבנייה בנהריה יצרה שוק דירות חדשות הפונה לכל חתך אוכלוסייה, בין אם אלה דירות חדשות זולות יותר בשכונות העוטפות, נהריה הירוקה, למשל, לבין דירות חדשות במרכז העיר למשפרי דיור ובעלי יכולת השקעה.

מחירי הדירות עלו ב-8 אחוז
לדברי היזם אבי בן הרוש, הבעלים של תיווך אדיר בנהריה, מאז ההכרזה של יאיר לפיד במרס השנה על חוק מע"מ אפס, עלו מחירי הדירות. הוא אומר, כי ההמתנה לחוק גרמה לכך ש-10 אחוז מהקבלנים הפסיקו את הבנייה או שלא רכשו קרקעות וזה הוביל לשרשרת של נזקים. בן הרוש: "הציפייה לחוק מע"מ אפס הביאה לעליית מחירים בין 7 ל-8 אחוז, והמחירים רק ימשיכו לעלות. בתקופה האחרונה השוק התעורר בזכות רוכשים צעירים, שאיבדו את הסבלנות לחכות והחלו לרכוש דירות.

"אם החוק יעבור או לא, זה כבר לא משנה, כי הצטברו ביקושים גדולים לדירות, לאחר שרוב הזכאים למע"מ אפס ישבו על הגדר. זה יגרור עליית מחירים בקרוב. גם אין קרקעות וגם אין דירות. בכל שנה מתווספים 40 אלף משקי בית חדשים וזה מגביר את הבעייתיות. צריך להפשיר יותר קרקעות, להביא יותר עובדים זרים ולהגדיל את האשראי לקבלנים. "שנת 2015 תהיה מעניינת. משפרי דיור עוברים בדרך כלל לדירות חדשות, אך אם יקנו רק דירות חדשות, תהיה הצפה של דירות יד שנייה, וזה דווקא יוביל להוזלת מחירים".

הכתבה המורחבת ביום שישי במוסף הנדל"ן של "צפון 1"

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות