fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קונינסקי מציג סדרי עדיפויות חדשים

משה קונינסקי בלשכה צילום אלכס הובר

ראש העיר הנכנס משה קונינסקי מציג סדרי עדיפויות חדשים בתרבות הארגונית, תוכנית התייעלות שכוללת מיצוב האיתנות הכלכלית של העיר ופינוי משאבים לטובת התעשייה והצעירים. עם כניסת השנה האזרחית החדשה, הוא מספר איך עבר עליו החודש הראשון בתפקיד.

קונינסקי נכנס לנעליו של עדי אלדר אחרי שהיה באופוזיציה משנת 2013. באמתחתו ניסיון רב בתפקידי מפתח בשלטון המקומי. במערכת הבחירות התמודד מול ארבעה מועמדים לראשות העיר בזירה מאתגרת ומותחת וניצח בגדול כבר בסיבוב הראשון. קבלו את האיש בחרתי לאיש השנה שלי, ראש העיר, משה קונינסקי.

משה קונינסקי צילום אלכס הובר
עדיין לומד. קונינסקי (צילום אלכס הובר)

איך עברה עליך השנה שחלפה?

"נהניתי מאוד מהקמפיין הזה. הוא עשה לי טוב. למדתי להכיר הרבה אנשים, בעיקר את הטוב שבהם. בקמפיין הקודם מרבית האנשים שהצטרפו אלי הגיעו מתוך מחאה נגד השלטון הקודם. הפעם, הצטרפו דווקא מתוך רצון לשנות, זאת לא הייתה הצבעת מחאה. נכון שעשינו עבודה טובה בהפקת לקחים מהבחירות הקודמות כמעט בכל תחום. פעלנו נכון יותר. האסטרטגיה השתנתה תוך כדי. סך הכל התוצאות משביעות רצון, עברתי בסיבוב ראשון".

משה קונינסקי, בן 54, אב לארבעה, יליד חיפה, מתגורר בכרמיאל משנת 1994, נשוי לסוזי, שמשפחתה נמנית על המשפחות הראשונות במקום. הוא בוגר תואר ראשון במנהל ציבורי ותקשורת מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני במנהל ומדיניות ציבורית בשלטון המקומי מאוניברסיטת חיפה.

כרטיס הביקור שלו כולל מגוון תפקידי ניהול בשלטון המקומי במשך עשור: מנהל מרכז ספורט עירוני וסגן מנהל אחד המתנ"סים הגדולים בתל אביב, מנהל המדור לחינוך גופני במינהל החינוך בעיריית תל אביב ולאחר מכן בתפקידים ארציים כסמנכ"ל וכמנכ"ל התאחדות הספורט לבתי הספר בישראל. בנוסף, דירקטור בארגונים לאומיים ("איילת", קרן המלגות, העמותה לקידום הספורט בבתי הספר בתל אביב ועוד) מאז בחירות 2013 כיהן כיו"ר האופוזיציה במועצת העיר.

מתי התחיל הקשר שלך עם כרמיאל?

"הגעתי לעיר כרמיאל לפני כ~24 שנים בעקבות אשתי סוזי. לאחר שעברנו מכוכב יאיר החלטנו להקים פה את ביתנו. כאן נולדו שלושה מילדינו. אני חש שכרמיאל היום היא חלק ממני, העיר ותושביה הם המשפחה הרחבה שלי ושל משפחתי. את פעילותי הציבורית למען העיר ולמען תושביה התחלתי לפני שני עשורים. הייתי בין מקימי אגודת כדורסל הנשים המיתולוגית "נירוסופט כרמיאל" בה כיהנתי כיו"ר בהתנדבות במשך שש שנים. שימשתי במשך שנים חבר מועצות ההורים  ויו"ר ועד הורי בית הספר היסודי אלון".

איך אתה מגדיר את התקופה שלך באופוזיציה?

"את השנתיים הראשונות כחבר מועצת עיר וכיו"ר האופוזיציה בחרתי להקדיש לכמה תחומים, אך בעיקר הקדשתי אותם ללימוד ורכישת ידע בניהול העיר, למשל, העמקת הידע בתקציבי העירייה בהשוואה לערים אחרות, לימוד של המבנה הארגוני של העירייה ובמיוחד עסקתי בבחינת התכנון והבינוי העירוני".

סוזי, יובל קולן,ים משה קונינסקי צילום פרטי
משפחה. סוזי, יובל קולן,ים, משה (צילום פרטי)

אז מה למדת?

"בראשית דרכנו במועצת העיר היינו אופוזיציה צעקנית, אך לאורך החודשים שעברו הבנו כי צעקות לא מניבות תוצאות אלא רק מקצרות את משך זמן הדיון בישיבות המועצה ואילו הידברות ועבודת שטח, תוך השפעה בדיוני וועדות העירייה עשויות להניב תוצאות אפקטיביות יותר".

מה מצאת ביום שאחרי כשהגעת לעירייה כראש עיר?

"אני עדיין בשלב של למידה. זה לא שאתה נכנס למשרד ואתה יודע הכל. חייב להבין מה עומד מאחורי כל ספרה בספר התקציב. מאחורי האנשים. ידענו שהמצב של העירייה לא מזהיר. המצב יכול היה להימשך ככה וידענו שאפשר להמשיך ככה  עוד ועוד. אבל ידעתי שהאיתנות הפיננסית שלנו לא טובה. אמרתי בוא נחשוב על המחר ולא רק על היום. אני אדם מאמין בחשיבה אסטרטגית, שינוי סדרי עדיפויות, השתתפות התושבים וגם קיצוץ.

"מה זה קיצוץ, התקציב השנתי עומד היום על 314 מיליון שקלים. שמתי יעד של התייעלות, חיסכון של תשעה עד עשרה מיליון שקלים בשנה. היום אנחנו בשני שליש הדרך. לכן, אישרנו תקציב ראשוני ונבחן אותו בעוד שלושה חודשים שוב, אז נראה אם אפשר להתייעל עוד.

"צריך להבין שגם תמיכות המדינה קוצצו, קיבלנו קיצוץ זוחל של מיליוני שקלים. קיצצו 50 אחוז במענקי האיזון וזחילה מתמשכת בעלייה בשכר הנובעת מהסכמי שכר ארציים ואתגרים חדשים העומדים בפנינו. מצב זה הביא לראשונה בתולדות העיר שתקציב העירייה יסתיים בגרעון בסך 2.5 מיליון שקלים בתקציב השוטף".

מאז החל עבודתו בעירייה לאחר בחירתו, חלפו כ-30 יום בהם הספיק קונינסקי להשתתף בדיונים ולקדם את ענייני העירייה במשרד האוצר, משרד הפנים, פגישות עם תעשיינים ובעלי חברות מהגדולות בעולם להבאת מפעלי הייטק.

בשבוע שעבר השתתף בדיון בוועדת הפנים של הכנסת בנוגע למצב הרשויות המקומיות שם אמר: "הפכנו לשק החבטות של הממשלה. יש הצמדה לתקציבי מדינה ואין הצמדה לתקציבי רשויות מקומיות. תצמידו לפחות למדד".

קונינסקי: "יותר ויותר מטלות עוברות לרשויות המקומיות. למרות שזה נכון מההיבט הניהולי, הממשלה לא מתגמלת או מפצה את הרשויות על הגדלת ההוצאות הנובעות מכך".

בנוגע לעתיד התעשייה הוא אופטימי ומבשר כי תוך שנה תהיה הפשרה של כ-17 אלף מ"ר לתעשייה. "אין יום שאין בלו"ז כמה שעות עיסוק בנושאים של קידום התעשייה".

עד כה הספיק להיפגש פעמיים עם שר האוצר, עם שר הכלכלה ועם הממונה על אגף התקציבים. "סיכמנו איתם על הקמת צוות רב משרדי, שיעסוק בקידום המפעלים. להביא לעיר מפעלים זה תהליך ולכן חשוב שכל הגורמים יהיו מעורבים על מנת לקצר את התהליכים. אני מקדיש הרבה זמן לנושאים הללו, כדי להכין את התשתיות של איך נעשה את הדברים. זה תהליך שאני מאמין שתוך שנה יראו בו התקדמות ותוך קדנציה יהיה שינוי משמעותי".

הכל מתחיל בתרבות הארגונית

אחת ההחלטות הראשונות שעשה כאשר הגיע לבניין העירייה הייתה שחייבים לשנות את התרבות הארגונית. "זה תהליך שכולנו נהיה שותפים לו גם התושבים. כל נושא שיתוף הציבור היה חלק מהאני מאמין שלי. הצהרתי על כך ואני כבר מיישם. אני רוצה עירייה שירותית יותר עבור התושב. כמו כן, אני כבר מיישם את המדיניות שלי להפוך את העירייה לעירייה ירוקה על כל המשתמע מכך, לדוגמה  מפסיקים להדפיס כל מה שלא צריך, בכלל זה אפילו תלושי השכר של העובדים".

בתחום ההתייעלות הפיננסית קונינסקי נותן דוגמה לאחת הפעולות הראשונות והיא איגום משאבים בתחום הקניות, תוך ניצול כוח הקנייה של גוף גדול כמו העירייה בשני מישורים האחד תפקיד קניין שאינו קיים היום, שיהיה אחראי לכל פריט שיירכש, השני מתן עדיפות בנוהל הצעות מחיר לספקים מקומיים.

"קיבלנו תקציב של שלושה מיליון שקלים ממשרד הפנים כדי לבנות תוכנית למצוינות ארגונית. במסגרת התוכנית חברת ייעוץ מלווה אותנו, ממפה את כל המבנה הארגוני ומייעצת לנו בנושא ההתייעלות הפנימית".

ראש העיר מציג סדרי עדיפויות חדשים, תוכנית ההתייעלות כוללת מיצוב האיתנות הכלכלית של העירייה, ופינוי משאבים לטובת התעשייה והצעירים. אלו שני נושאים  עליהם הכריז כמרכזיים, ועליהם שקד כבר בתקופת הבחירות במטרה להחזיר את הבנים הביתה ולשמור על התושבים שגרים בעיר ואוהבים אותה.

איך מתייחסת המשפחה לשעות העבודה הרבות שלך?

"המשפחה מכירה אותי, יודעת איך אני, יודעת לכבד את האהבה שלי לעבודה. העבודה רודפת אחרי גם לבית. זה לא פשוט. סוזי מקריבה הרבה. אבל יש לי תמיכה נפלאה מהבית. גם כשהילדים גדולים קולם נחשב".

בקרוב תשמש גם יו"ר אשכול רשויות בקעת בית הכרם.

"שיתוף אזורי טוב לכל הרשויות, גם לכרמיאל. האשכול יכול לחזק כל ישוב ויישוב, אם היישובים יהיו חזקים גם כרמיאל תהיה חזקה".

אתה זוכה לתמיכה במועצת העיר?

"אני מאמין שחברי המועצה כולם טובים, אלה שבקואליציה ואלה שבאופוזיציה. כולם באים מתוך רצון כן לתרום, כל אחד בדרכו, עושים זאת בהתנדבות מלאה וכולם יחד איתי רואים לנגד עיניהם רק את טובת העיר ותושביה".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות