fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כרמיאל מתנגדת לאיחוד תאגידי המים

המרכז לשלטון מקומי: "התנהלות רשות המים שערורייתית ומהווה בזבוז של כספי הציבור"
משה קונינסקי צילום אלכס הובר
משה קונינסקי צילום אלכס הובר

עיריית כרמיאל מתנגדת לאיחוד תאגידי המים במתכונת המוצעת

בישיבת מועצת העיר מתאריך 6.2.2019 התקבלה החלטה להתנגד לאיחוד תאגידי המים.

המרכז לשלטון מקומי: "התנהלות רשות המים שערורייתית ומהווה בזבוז של כספי הציבור".

בת שבע אבוחצירה
בת שבע אבוחצירה צילום: דורון גולן

עיריית כרמיאל ותאגיד עין כרמים מתנגדים למהלך של רשות המים הארצית אשר נועד לצמצם את מספר התאגידים בארץ. גורם בכיר:  "אם האיחוד יתבצע, תושבי כרמיאל יממנו מכיסם את אספקת המים של כל אוכלוסיית האזור".

לפני כחודש פנה מנכ"ל השילטון המקומי שלמה דולברג לראשי הרשויות בבקשה להוביל התנגדות לאיחוד תאגידים: "כידוע לכם, בסמוך לפיזורה של הכנסת, העביר במחטף ח"כ דוד ביטן, בוועדה בראשותו, חקיקה בנושא תאגידי המים והביוב, בניגוד גמור לכל הסיכומים שהיו בנושא.

אנו מתנגדים נחרצות לחקיקה זו, שנעשתה במחטף ותוך ניצול העובדה שראשי הרשויות המקומיות היו עסוקים בבחירות המוניציפליות, ורואים זאת בחומרה רבה. מחטף זה, לא רק שלא הוריד את מחירי המים, אלא אף התבשרנו, בתחילת השנה, על עלייה במחירי המים על חשבון הצרכן במדינת ישראל וגם לכך לא ניתן יד.

הנהלת מרכז השלטון המקומי התכנסה ביום 31.1.19 והחליטה על התנגדות לשיתוף פעולה עם התהליך הקלוקל, עד לתיקון הנדרש בחוק. על מנת למנוע זאת ולהביא לחקיקה לטובת תושבי הערים, אנו ממליצים לכם להעביר במועצת הרשות המקומית החלטה המתנגדת להצטרפות התאגיד למודל של תיאגוד אזורי. להזכירכם, כי יישום החוק מחייב הצבעה ברוב במועצות הערים. כמו כן, אנו קוראים לכם לא לשתף פעולה עם השימועים שמקיימת רשות המים בימים אלה. בהתאם להחלטת ההנהלה, בכוונת השלטון המקומי להיאבק בכך בכל דרך העומדת לרשותו".

בישיבת מועצת העיר שהתקיימה בתאריך 6.2.2019 העלה ראש העירייה משה קונינסקי את הנושא והעמידו להצבעה. מועצה העיר הצביעה נגד ההחלטה.

למרות הפעילות הנמרצת של המרכז לשלטון מקומי בשיתוף ראשי הרשויות, מועצת רשות המים אישרה בסוף השבוע את צמצום מספר התאגידים בארץ , להפכם מתאגידים עירוניים לתאגידים אזוריים, מתוך כוונה לחסוך כסף באמצעות הקטנת הוצאות השכר ולייעל את התנהלות התאגידים. לפי התוכנית, עד אמצע השנה יחול צמצום מעשי של התאגידים. בין ההצעות , מיזוג תאגיד המים והביוב עין כרמים של כרמיאל עם תאגיד מי הגליל שכולל את סכנין, עראבה, דיר חנא, מג׳ד אל כרום, דיר אל אסד, בענה ונחף, לתאגיד אחד: מרכז הגליל.

בעיריית כרמיאל כאמור, מביעים התנגדות למהלך שנובעת מהחשש כי התאגיד יעבור מרווח להפסד לאחר האיחוד דוגמת ההתנהלות הבעייתית בנושא מכון טיהור השפכים המאוחד של כרמיאל והיישובים באזור , אז נאלצה העירייה לשאת במרבית העלויות לאחר שלא התקבלו כספים משאר הרשויות השותפות. בעקבות זאת נוצר חוב כספי של העירייה מול חברת מקורות. בעוד שכרמיאל נמצאת ברמה סוציו-אקונומית 6, הרשויות בתאגיד מי הגליל נמצאו כולן ברמה 2.

על פי גורם המקורב לנושא, כיום התאגיד מציג רווח בכל שנה ומשקיע אותו בחזרה בתשתיות בעיר, קיים חשש ממשי כי אם המיזוג ייצא לפועל תושבי כרמיאל יממנו מכיסם את אספקת המים של כל האזור, האיחוד מתכונת המוצעת על ידי רשות המים היא הרפתקה כלכלית מסוכנת.

מהמרכז לשלטון מקומי נמסר:  "בישיבת ההנהלה של מרכז השלטון המקומי בחמישי שעבר החליטו ראשי הרשויות פה אחד כי הם דורשים לבטל את תאגידי המים ולעבור למשק מים סגור, תוך הפחתת עלויות המים, ביטול המע"מ וחזרה להתנהלות תקינה וישירה עם התושב.

התנהלות רשות המים שערורייתית ומהווה בזבוז של כספי הציבור- עלות העסקת עובדי רשות המים גבוהה יותר מכל מנהלי התאגידים גם יחד ולא רק שאלו לא הביאו להוזלת מחירי המים, אלא הביאו להתייקרותם של מחירי המים, כולל התייקרות של עלות המים הצפויה בזמן הקרוב.

השלטון המקומי תומך לחלוטין בביטול תאגידי המים וקבע כי הגיע הזמן לצמצם את הוצאות רשות המים, להפסיק את בזבוז כספי הציבור, לצמצם את רשות המים, לבטל את התאגידים ולהחזיר את הכסף לתושבי מדינת ישראל".

מתאגיד עין כרמים נמסר: "לאחרונה, קיבל התאגיד והרשות המקומית פניה להגיש את עמדתו  בנושא איחוד התאגידים המוצע ע"י רשות המים. המתווה לפיו איחדה רשות המים את התאגידים וצמצמה מ- 56 ל-28 תאגידים, כולל  מספר קריטריונים ובהם: קרבה גיאוגרפית, קיום תשתיות משותפות והזרמת שפכים למט"שים (מכון לטיהור שפכים) משותפים, חיזוק ומתן חוסן לתאגידים, באמצעות שילוב תאגיד חזק.

עפ"י ההצעה, העיר כרמיאל צפויה להתמזג עם תאגיד מי גליל המורכב מרשויות המוגדרות במעמד בסוציו אקונומי 2. קיימים כידוע פערים גדולים בין משקי המים והביוב של הרשויות. זליגת משאבים מהעיר לטובת הרשויות האחרות, עלול לגרום לפגיעה בשירות הניתן לתושבים שמבחינתנו מצויים בראש סדר עדיפות".

מנכ"לית התאגיד בת שבע אבוחצירה: "תאגיד עין כרמים ימשיך לתת שירות ומענה מקצועי וטוב לתושבי העיר כפי שהיה עד כה, יחד עם זאת ייערך להתייחסות לשימוע בתיאום עם ראש  העיר משה קונינסקי והנהלת העירייה, על מנת להציג את עמדתנו ביחס למתווה המוצע בפני הגורמים הרלוונטיים, בכדי להגיע להסדר האופטימלי לטובת תושבי העיר כרמיאל".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות