fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כרמיאל: התקשורת המקרבת של שרון קולר

"בבסיס התקשורת המקרבת מונחת ההבנה שכל קונפליקט הוא הזדמנות לחיבור", כך פותחת שרון קולר ראיון על השיטה לחיבור אנשים לעצמם ולסביבה
שרון קולר צילום אלכס הובר (3)

המילים שאנחנו אומרים

"בבסיס התקשורת המקרבת מונחת ההבנה שכל קונפליקט הוא הזדמנות לחיבור", כך פותחת שרון קולר ראיון על השיטה לחיבור אנשים לעצמם ולסביבה. היא עזבה את תחום ההנדסה לטובת חינוך ולדורף, חזרה מהולנד היישר לקיבוץ יחד והיום היא מנחה סדנאות ומפגשים אישיים ברחבי הארץ ומציעה את הכלים הכי פשוטים לביטוי עצמי ולאמפתיה

משפחת קולר שרון (41), אופיר (43), יאיר (13), מאיה (11), הראל (5) עברו לגור בקיבוץ יחד, על ההר הכי גבוה מעל רכס יודפת, צופה לעמק בית נטופה, כדי שאם המשפחה, שרון קולר, תוכל להרחיב את עיסוקה בתחום התקשורת המקרבת, שהיא שיטה לניהול יחסים בין אישיים ולפתרון קונפליקטים. היא עזבה את תחום ההנדסה, לימדה חינוך בשיטת ולדורף, גרה בהולנד, משם לצפון ולמדיטציה טרנסנדנטלית פעמיים ביום. מאז יוני האחרון, היא מנחה סדנאות ברחבי הצפון ותל אביב וגם מלווה בפגישות אישיות ארגונים, אנשים, זוגות ומשפחות.

"תקשורת מקרבת ידועה גם כתקשורת לא-אלימה", מתארת שרון, "זו גישה שפותחה בשנות ה-60 של המאה ה-20 על ידי ד"ר מרשאל ב. רוזנברג לניהול תקשורת ולפתרון סכסוכים, על פיה ניתן לבצע שינוי במערכות יחסים ולהעמיק את החיבור והאמון הבין-אישיים. הגישה ניתנת ליישום במשפחה, בארגונים עסקיים, במוסדות מִמשל, חינוך וחברה וכן, ביחסים בין-אישיים בכל המישורים.

בבסיס התקשורת המקרבת מונחת ההבנה שכל התנהגות אנושית נובעת מתוך צורך פנימי אשר מניע אותנו לפעולה".

יאיר שרון סבתא אושרה אופיר צילום: יונתן בלום
יאיר שרון סבתא אושרה אופיר צילום: יונתן בלום

שרון נולדה בתל אביב, למדה הנדסת תעשיה וניהול באוניברסיטת תל אביב, עבדה בתחום כחמש שנים בארץ (בתחום הייעוץ הארגוני והפיננסי) והמשיכה כאשר המשפחה עברה להולנד. אז נולד הבן הבכור, יאיר, ב- 2006. "אחרי שיאיר נולד חזרנו לארץ והתחלתי בהסבה להוראה בחינוך ולדורף (אנתרופוסופי). עבדתי שמונה שנים כמורה, בהתחלה למתמטיקה ואז כמחנכת בתיכון. אלו היו שנים ארוכות של דרך והתפתחות, עבודת צוות משותפת, העבודה עם ההורים והילדים לימדה אותי המון".

אל התקשורת המקרבת היא הגיעה לגמרי במקרה. "כאשר נולד בני השלישי, למדתי קורסים בנושא באינטרנט והתעורר בי הרצון להעמיק. הלכתי ללמוד ליווי הורים והרחבתי את הלימוד בתקשורת מקרבת ומאז יוני האחרון אני מנחה סדנאות באזור הצפון ותל אביב וגם מלווה בפגישות אישיות, הורים, זוגות, סבתות וכל מי שרוצה ללמוד כיצד להיטיב את התקשורת שלו עם האנשים שקרובים לליבו".

היא גדלה בתל אביב, למדה בגימנסיה הרצליה ובהנדסאים של אוניברסיטת תל אביב, תקופה שזכורה לה לטובה מחיי העיר הגדולה, בצבא הייתה מדריכת אלקטרוניקה בחיל חימוש. "ואני תמיד אומרת שהגעתי לשם כדי להכיר את אופיר", היא מוסיפה.

לפני כשנה וחצי עברו לשכניה כדי לפקח מקרוב על הבית שבנו בקיבוץ ומאז אוגוסט האחרון קבעו משכנם במקום שמרבית התושבים בו מודטים ומקיימים אורח חיים פוריטני. השקט והפסטורליה עוזרים למשפחה במדיטציה על בסיס יומי מייסודו של המהרישי מהש יוגי. "ליחד הגענו אחרי שביקרתי קולגה במשגב והתלהבתי מהאזור. אופיר ואני מאוד אוהבים את הצפון ורצינו לצאת מהעיר. בהמשך הגענו לשבת קליטה ביחד ופשוט התאהבנו במקום, בנוף אבל בעיקר באנשים. האווירה הייתה כל כך נעימה, מקבלת, הכינו ארוחת בוקר נעימה ובריאה כמו שאנחנו רגילים בבית, הרגשנו שזה המקום שלנו. כשחזרנו עם הילדים לוועדת קליטה, הם היו מאושרים מהחופש, האוויר, הטבע והאנשים שקיבלו אותנו עם חיבוק. אנחנו מאושרים פה מאוד".

החינוך מעל הכל

אחד הנושאים שמעסיק את שרון ואופיר הוא חינוך הילדים. ביחד הבסיס הוא אנתרופוסופי, העונה במדויק על תפיסת עולמם, ומתחבר לעיסוקה של שרון בעבר.

בגדול, מה עומד מאחורי שיטת ולדורף?

חינוך ולדורף מתבסס על תורת האנתרופוסופיה, אותה הגה רודולף שטיינר בסוף המאה ה-19. בית הספר הראשון הוקם כבית ספר לילדי פועלים במפעל הסיגריות "ולדורף-אסטוריה" ולכן, הוא נקרא חינוך ולדורף. הגישה החינוכית מבוססת על התאמת התוכן ואופן הלימוד לגילו של הילד, תוך התייחסות למקומו של האדם בעולם והטבע המקיף אותו. בחינוך ולדורף רואים בילד ישות שלמה המורכבת מגוף-נפש-רוח ומנהיגים חינוך הדואג לכל השלושה.

"הגעתי לולדורף דרך שני האחים שלי, מנישואיו השניים של אבא שלי, שלמדו בבית הספר זומר ברמת גן, עוד בשלב שהיו בבית הספר שני מסלולים – ממלכתי וולדורף. השתתפתי באירועי בית הספר, ראיתי את האחים שלי לומדים אחרת, מורים שמשוחחים אחרת. אהבתי מאוד להיות מורה מגיל צעיר, כבר בכיתה י"ב הייתי מורה לחשמל של כיתה י' במסגרת פרויקט מיוחד של בית הספר התיכון בו למדתי. במשך שנים העברתי שיעורים פרטיים והתחלתי ללמוד בסמינר ולדורף.

"כשהתחלתי ללמוד בסמינר כבר הייתי בהיריון עם מאיה וכשהיא נולדה היא התלוותה אלי לשיעורים עד שהייתה בת שמונה חודשים. עבדתי בהתחלה מעט מאוד, מה שאפשר לי להישאר עם הילדים הרבה בבית. המשרה שלי בהוראה צמחה עם הילדים ורק כשהגדול עלה לכיתה א' התחלתי לעבוד במשרה מלאה בתור מחנכת. אלה היו השנים הנפלאות בחיי".

מה נותנת לך התקשורת המקרבת?

"זו מתנה לחיים. זו שפה שמציעה את הכלים הכי פשוטים לביטוי עצמי ולאמפתיה תוך חיבור למה שאני מרגישה וחווה ולמי שעומד מולי, בין אם זה הילד שלי, בן זוגי או חברה. אם נסתכל על התנהגות של כל אדם ונבין שהיא נובעת ממשהו שמאוד חשוב ויקר לו, צורך שלא נענה, נוכל להגיע אליו ולהתחבר אליו ומתוך זה להביא לדיאלוג שמקרב במקום להיכנס לעוד ויכוח או ריב. מארשל אומר שכל קונפליקט הוא הזדמנות לחיבור וזה אחד המשפטים המשמעותיים ביותר עבורי.

"זה הדבר העיקרי שאני גם הכי משתדלת ליישם בבית. קונפליקט לא חייב להיות ויכוח או ריב קולני. זה יכול להיות משהו מאוד שקט שמעצבן אותי או מכאיב לי ובהתאם אני אומרת את מה שאני רגילה, באוטומט שלי לשלוף. היום, כשאני יודעת לומר מה אני מרגישה ומה חשוב לי, התקשורת שלי עם האנשים הקרובים אלי אחרת. אם לפני שלמדתי תקשורת מקרבת הייתי מתנתקת או צועקת, היום אני יודעת להבין את עצמי טוב יותר ועל ידי כך גם את האחרים".

מסתכלים על החיים אחרת

בטרם הגיעו הזוג קולר לגליל, הם גרו תקופה מסוימת בהולנד שם עוד עבדה שרון בהייטק ואופיר עסק גם הוא בתחום התוכנה. עבדנו שם במשרדי ההנהלה של נייק וזו הייתה חוויה מאוד מיוחדת. רצינו להתפתח כלכלית, אבל היום כשאני מתרגשת מהבן שלי שצועד עם חברים מהכיתה במיודפת לכותל המערבי בירושלים, אני מבינה שההחלטה לחזור, לפרוש מהייטק ולהתמסר למשפחה, הייתה נכונה".

אגב, לאחרונה גם אופיר פרש מחיי ההיטק והחל לתור אחר כיוונים חדשים בחיים. "הוא רוצה לדעת 'מה יעשה כשיהיה גדול' ואני תומכת בו לחלוטין".

ספרי על מקרה שהטיפול בו הצליח באמצעות השיטה המקרבת.

"באה אלי אמא לילד מתבגר שהיה מאוד שקוע בתחביבים שלו, ילד שאובחן בגיל מאוד צעיר עם הפרעת קשב וריכוז, והתקשה בלימודים. הוא הלך להמון שיעורים פרטיים ונראה היה שזה לא עוזר. היא הייתה מיואשת. אחרי שתי שיחות ליווי היא הצליחה להגיע אל הילד שלה, לדבר אתו על הקשיים שלו ושלה, להתקרב אליו ולשמוע מה מעיק עליו. בניתי ביניהם קרבה".

איך השיטה מסייעת לך בחיי היום יום עם המשפחה, עם אופיר?

"זה עוזר לי בכל רגע בחיים ועל הרבה מהם אני מספרת בדף שלי בפייסבוק. כשאני מתחילה להרגיש שמשהו מבעבע בי, איזה כעס או תסכול, יש לי את הכלים של לבדוק למה זה עולה עכשיו ולבדוק מה חשוב לי ואת זה להעביר הלאה.

אני יודעת היום מה לעשות עם ציפיות שיש לי מהילדים ומבעלי ולהבין שהן שלי ונובעות מאמונות שיש לי, שהן לאו דווקא ממש שלי, אלא לעתים אמונות שסיגלתי לעצמי. אני יכולה לומר שאני רואה בבית שלי את השינוי הגדול בשיח בעקבות התקשורת המקרבת ואני מאחלת את זה לכמה שיותר אנשים".

אופיר סבא אבי שרון סבתא רינה
אופיר סבא אבי שרון סבתא רינה

מי דמות להשראה עבורך?

"כבר שניים רבות שהדמות שלי להשראה היא רחל האן, המחנכת הראשונה ומנהלת זומר לשעבר. היא אישה מאוד מיוחדת, מלאת לב, פתוחה לדברים חדשים, מתעניינת באמת בכל אדם באשר הוא, רואה אנשים, לומדת מכל אדם כל מה שאפשר, מתבוננת, עושה ובעשייה מעוררת השתאות והתפעלות. למדתי ממנה ולשמחתי עדיין לומדת המון.

"בכיוון אחר ואולי קצת דומה כשאני חושבת על זה, סבתא שלי. אולי אפילו שתיהן. כן, יש לי עדיין שתי סבתות, כל אחת מהן אישה מיוחדת בפני עצמה.

סבתא רינה גרה בתל אביב ויש לנו קשר שאני מאחלת לכל שתי נשים. אנחנו לומדות אחת מהשנייה, נהנות לשבת ביחד על כוס קפה, היא מעדכנת אותי בענייני תרבות ולאחרונה לקחה אותי למופע מחול ואני מעדכנת אותה בענייני אוכל ובריאות. אנחנו נהנות מכל שיחה שיש לנו והיא בהחלט מעוררת השראה בפתיחות שלה, באיך שהיא רואה את העולם ונהנית לגמוע אמנות, פילוסופיה, וגם ריקודי עם".

אז בואו נדבר על זה

לסדנאות של שרון מגיעים אנשים שמחפשים שינוי בדרך שבה הם מתקשרים עם הקרובים אליהם. הסדנאות נחלקות בין סדנאות כלליות, לכל מי שרוצה ללמוד את יסודות התקשורת המקרבת ובין סדנאות ממוקדות יותר לקהלים ספציפיים, הורים למתבגרים, אמהות למתבגרות וכדומה.

"לא מזמן משתתפת בסדנה אמרה לי שאחת השאלות הכי משמעותיות ששאלתי אותה באחד המפגשים ביא – האם מה שעשית עד היום הביא אותך לאן שרצית? לחיבור עם הקרובים אליך? ואז היא הסכימה ללמוד משהו חדש. מבחינתי זו המהות. שינוי שלעתים הוא מאוד קטן אבל מביא לחיבור מאוד גדול".

הסדנאות בנויות מ-6 מפגשים, בני שעתיים וחצי, בהם לומדים את היסודות ומתרגלים הרבה מאוד. "זו שפה חדשה ואני מאמינה שחייבים לתרגל אותה בסדנה עצמה כדי לדייק ולדבר אותה גם בבית. בסדנה המשתתפים מכירים יותר את עצמם ונעזרים בסיטואציות שהם מביאים מהבית כדי להבין יותר את הקרובים אליהם. זה חיבור לעצמי וחיבור לאחר, זוהי תקשורת".

היא עושה גם ליווי אישי לכאלו שפחות מתאימה להם הקבוצה או שרוצים להתמקד במשהו ספציפי. זה קורה במרחב הפיזי שלה בצפון או בתל אביב וגם דרך המחשב בשיחות וידאו.

את לא נתפסת כעוף מוזר בקיבוץ?  

"אני חיה בקהילה שחיה התפתחות אישית בהרבה דרכים וגם התפתחות רוחנית למי שזה מתאים. אני בהחלט רואה בתקשורת מקרבת כלי להתפתחות ולכן בסביבה שלי זה לא שונה בנוף.

"מהרגע שנולד הבן הראשון שלי הייתי בחיפוש אחר מה מתאים לי ונכון לי בתור אמא, בתור שרון. עברתי בכל מיני מקומות, חינוך ביתי, ולדורף, אני מרבה לשאול ולחפש את הדרך. המשפחה שלי כבר רגילה לשמוע אותי מספרת על מה שאני חוקרת ומוצאת, הם מתעניינים, מי יותר, מי פחות, אבל מאוד מעריכים את החיפוש".

מה היעד הבא?

"אני מקווה מאוד להגיע לבתי ספר. לתלמידים ולמורים ולתת גם להם את המתנה הזו במסגרת שיעורים ממוסדים. אני חושבת שבית ספר שנותן לתלמידים הזדמנות לרכוש כלים לתקשורת זה בית ספר לחיים".

יש לך טיפ ליישום של תקשורת מקרבת?

"אני חושבת שהתרגיל הכי חשוב להורים הוא לבחון מה חשוב להם בקשר עם הילדים שלהם. לפעמים אנחנו בתור הורים מאוד טרודים ביום יום, להסיע, לעבוד, לג'נגל את שלל המשימות ושוכחים מה חשוב לנו בהורות שלנו. אם יש משהו אחד שהייתי ממליצה להורים להיזכר בו, זה בדיוק זה. אחרי שבוחנים את זה אפשר להסתכל בכל יום על סיטואציה אחת ולבדוק מה היה שם, עובדתית, בלי שיפוט או ביקורת על מה שהיה. זה מאוד מחדד את האירוע ונותן לנו הזדמנות להסתכל עליו אחרת. מבחינתי זה מביא להקשבה שהייתי רוצה להביא לעוד סיטואציות שיש בהן קונפליקט, כי הרבה מהקונפליקטים נוצרים משיפוט, פרשנות וביקורת שיש לנו בראש".

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות