fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לראשונה בית המשפט נשען על חוק הלאום, כשדחה תביעת ילדים ערבים מכרמיאל

בקשת תושבי כרמיאל מביהמ"ש להורות לעיריה להשיב להם את תשלומיהם עבור נסיעות למוסדות לימוד ערביים מחוץ לעיר, נמחקה מהטעם של שמירת צביונה היהודי של העיר.
עיריית כרמיאל | צילום מדף הפייסבוק של העיריה

בית משפט השלום בקריות השתמש בחוק הלאום, כדי להכשיר מחיקת תביעה של שני אחים ערבים מכרמיאל, שתבעו את העירייה על החזרי הוצאות של נסיעות לבתי ספר שאליהם הם נאלצים לנסוע, מאחר שאין בתחומה של כרמיאל בית ספר ערבי.

האחים ביקשו מהעירייה להחזיר להם 25 אלף שקל שהוציאו על נסיעות לבתי הספר בהם הם לומדים.

התביעה נמחקה כשבין יתר הטעמים שעליהם התבססה מחיקת התביעה, באה לידי ביטוי פגיעה בצביונה היהודי של העיר בהתאם לחוק הלאום.

לראשונה בית משפט במדינת ישראל נסמך על חוק הלאום המגדיר "התיישבות יהודית" כערך לאומי.

בהחלטתו כתב השופט: "כרמיאל, עיר יהודית, שנבנתה ונועדה לבסס את ההתיישבות היהודית בגליל"

וקבע ש"התיישבות יהודית" היא ערך לאומי ותעדף את "שימור הצביון היהודי של העיר כרמיאל" על פני זכותם של האזרחים הערבים לשוויון.

הוסיף וכתב השופט: "שהקמת בית ספר שהלימודים בו יתנהלו בשפה הערבית, או מימון ההסעות לתלמידים הערבים תושבי כרמיאל, עלולים לשנות את המאזן הדמוגרפי בעיר".

עוד נאמר בהחלטה: "סעיף 7 לחוק היסוד: ישראל, מדינת הלאום של העם היהודי קובע: המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי ותפעל לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה"

מהנאמר לעיל ניתן להבין, שאחד משיקוליו של השופט היה למנוע הגדלת האוכלוסיה הערבית בכרמיאל, בעקבות פתרון נושא הקמת בתי ספר ששפת הלימוד בהם היא ערבית שתעביר מסר שיגרום למשפחות ערביות נוספות לגור בעיר.

מסיים השופט ואומר: פיתוח ההתיישבות היהודית וביסוסה, הינו ערך לאומי המעוגן בחוק יסוד ויש בו כדי להוות שיקול ראוי ודומיננטי במערכת השיקולים העירונית, כולל לעניין הקמת בית ספר וקביעת מדיניות במימון הסעות אל מחוץ לעיר"

תגובת פרקליט התובעים

פרקליט התובעים עו"ד ניזאר בכרי: " פסק הדין חורג מכל גבול, התביעה יכולה היתה להידחות על סמך הטעמים האחרים, כגון היעדר סמכות חוקית, ולא היתה סיבה להסתמך על סעיף 7 בחוק הלאום המגדיר "התיישבות יהודית" כערך לאומי ותעדף את "שימור הצביון היהודי של העיר כרמיאל" על פני זכותם של התלמידים החפצים ללמוד בשפה הערבית".

הוסיף עו"ד בכרי: " היות ומתנהל שיח בין האוכלוסיה הערבית בעיר בשיתוף עמותת עדאלה(המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל) לעיריית כרמיאל ומשרד החינוך בנושא הלימודים בשפה הערבית בכרמיאל.

ביקשנו מבית המשפט להקפיא הדיון בתביעה ולא לפסוק בנושא, מה שאמנם התבצע בתחילה, אולם בסופו של דבר המייצג של עיריית כרמיאל סירב להמשיך בהקפאה ובית המשפט פסק בתיק"

עו"ד בכרי והמשפחה ישקלו את צעדיהם לעתיד בנושא ויתכן שפסק הדין יזרז הגשת תביעה ע"י עמותת עדאלה וכל משפחות התלמידים החפצים ללמוד בשפה הערבית, נגד עיריית כרמיאל ומשרד החינוך".

בכל מקרה ב-22 בדצמבר בג"ץ אמור לדון ולהחליט ב-15 עתירות לביטולו של חוק הלאום בהרכב של 11 שופטים, כשעל המשיבים להגיש את תגובתם לעתירות בימים אלה, לאחר שורה ארוכה של דחיות.

 

הישארו מעודכנים בחדשות נהריה וצפון 1 ובפייסבוק שלנו!

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות