fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אני לא יודע מי יזעק עכשיו את זעקת הצפון"

השבוע פורקה בוטקת השמירה בכניסה לביתו במושב אבן מנחם, המאבטחים יגידו שלום, והוא יתפנה סוף-סוף למשחק כדורגל עם בנו. הוא מתרגש, יש לו פרפרים בבטן, הוא יודע שיתגעגע ומודאג מה יעלה בגורל הפריפריה הצפונית, שעכשיו כבר לא יהיה לה נציג בממשלה. שר התמ"ת היוצא שלום שמחון מחזיר את המפתחות, עוזב את הפוליטיקה . ראיון פרידה מיוחד
אני גר במקום הכי מדהים. שמחון (צילום: אושרי כהן)

יום שני בבוקר. בחדשות שומעים שהממשלה ה-19 יוצאת לדרך. ב-15:00 יתקיים טקס ההשבעה. בשעה 08:30 בבוקר אנחנו בדרכנו למושב אבן מנחם בגליל. מושב מדהים עם נוף ציורי, ממש "שווייץ הקטנה". אנחנו מאחרים. התרגשות קלה וגם פרפרים בבטן, בכל זאת, חשבתם על זה שבמשך 17 שנים גר במושב הזה, שהוא לגמרי לא תל אביב, הרחק מאוד מאור הזרקורים שר בממשלת ישראל?

משאיר לבנט תוכנית לפיתוח 11 אזורי תעשייה בפריפריה. שמחון (צילום: אושרי כהן)

אחרי שיטוטים והכוונות, אנו מגיעים לשער הגדול. כאן מתגורר שר התמ"ת שלום שמחון. בחוץ: בוטקה, שומרים, מצלמות אבטחה ובידוק ביטחוני יסודי. המאבטחים עצובים, הם צריכים לעזוב.

אחרי כמה דקות, פותח לנו את הדלת השר שמחון בכבודו ובעצמו. חיוך רחב על פניו. "איפה אתם? חיכיתי". בשבילו תשע בבוקר זה כבר אמצע היום. אחרי הכל, במשך 17 שנים, היה יוצא מהבית מדי יום בחמש בבוקר, כדי להגיע בשבע וחצי למשרד בירושלים. השר שמחון היה ייצוג משמעותי ומכובד לפריפריה הצפונית של ישראל, בממשלה היוצאת, מהסוג שלא נזכה לראות בממשלה החדשה. אבל עכשיו הוא מתפנה לעצמו, למשפחה, לגליל, לחיים שאחרי הפוליטיקה. הוא מאוד רציונלי, עונה בכנות, הוא באמת רגוע ומוכן לשלב הבא.

כולם תותחים, אחד אחד

"לפני חודשיים אמי נפטרה. הגיע לנחם אותי התעשיין סטף ורטהיימר. הוא כבר מבוגר, אמר לי: 'אתה יודע, אני כבר בקושי מגיע לנחם אנשים. אבל באתי במיוחד כדי להגיד לך שזה שאתה ואשתך ממשיכים לגור פה, זה לא דבר מובן מאליו. אני גאה שאתה פה". וזה בהחלט כבוד. משפחת שמחון היא משפחה מוכרת. שלום שמחון, בן 54, נשוי למנהלת מחוז הצפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון, ולהם שני ילדים בוגרים.

"אני גר במקום מדהים". שמחון (צילום: אושרי כהן)

על השולחן מונח העמוד הראשון של "ידיעות האחרונות" – תמונה של כל השרים החדשים. הוא מכין אספרסו קצר ונראה די רגוע. מתכונן לרגע שאחרי. "היום בערב, השומרים עוזבים, מפרקים את עמדת השמירה, אני נפרד מהמאבטחים, מהמכונית, מהמצלמות. לא יפתחו לי יותר את דלת הרכב, לא אצטרך לדווח על כל מקום שאלך". ביום שישי (היום), אני סוף-סוף אתפנה למשחק כדורגל עם בני. אלה דברים שלא עשיתי שנים, ואני באמת מחכה לזה. אני מחכה להסתובב כאן במושב, ללכת לחברים באופן ספונטני. אבל עם כל זה, אני מאמין שכשאחזור מההשבעה בכנסת, תהיה לי גם צביטה קטנה בלב".

לשר התמ"ת החדש נפתלי בנט הכין חוברת מקיפה. "הכנתי לבנט חוברת חפיפה עם 240 עמודים. עשיתי כל מה שצריך, הוא מקבל ממני משרד מדוגם, אני משאיר לו את אחד המשרדים החשובים ביותר בממשלה שמופקד על ביצוע המדיניות החברתית-כלכלית של המדינה. יש במשרד התמ"ת שדרת ניהול מצוינת וכיום אין בו שום מינוי פוליטי, כולם תותחים, אחד אחד. אני משאיר לבנט תוכנית לפיתוח 11 אזורי תעשייה בפריפריה, עבודה מסודרת על יישום תוכנית שיווין בנטל, קליטה של חרדים לעבודה, תשתית של הקמת מעונות יום, תוכניות חומש בתחום הטכנולוגי.


"השקעתי משאבים רבים באגף סחר חוץ. ישראל היא אחת היצואניות הגדולות. הייתי שר מאוד פעיל, זו עבודה אינטנסיבית שמרכזת את כל המשק הישראלי. לחשוב שלפני שנתיים משרד התמ"ת כלל לא היה משרד מבוקש, אני הצלחתי למתג אותו כאחד המשרדים החשובים ביותר וזה מחמיא לי מאוד. אמרתי לחברי הקרוב, גדעון סער, כיום שר הפנים, שכשאני אצא מהמשרד הזה הוא יהיה מבוקש, וכך היה. קיבלתי מתנה גדולה מאוד לסיום הקריירה שלי והיא שאני יכול לפרוש בהנאה גדולה".

שמחון מונה לראשונה לחבר כנסת, כשהיה בן 35, והוא מעודד מכך שכיום רוב חברי הכנסת הם צעירים. "אנחנו נמצאים בחילוף דורות. אגב, אני כלל לא חושב שזה בריא שהחרדים בחוץ. גם אני הייתי צעיר, נמרץ, היו לי פרפרים בבטן, פילסתי את הדרך בציפורניים. אבל בניגוד לממשלות קודמות, בממשלה הזו אין ייצוג לפריפריה. אין שר אחד מאזור הצפון, להוציא את מאיר כהן מדימונה (יש עתיד) שמונה לשר, השר הכי צפוני מתגורר היום בנתניה. תהיה לזה השפעה, אני לא יודע מתי שוב יתמנה שר צפוני. אני לא יודע מי יזעק עכשיו את זעקת הצפון, אנחנו בחוץ".

הכתבה המורחבת עם השר היוצא שלום שמחון תפורסם מחר (שישי) בגיליון החג של צפון -1

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות