fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הוועדה למינוי בכירים: לפסול את אביטל בוחבוט-בורשטיין מתפקידה כמנכ"לית תאגיד המים

אביטל בוחבוט-בורשטיין | צילום: עצמי

לדברי הוועדה, מינויה של המנכ"לית פסול מיסודו ונוגע בניגוד עניינים. בורשטיין בתשובה לוועדה הדגישה כי העובדה שאביה לא נבחר מחדש מורידה מסדר היום את החשש. בית הדין לעבודה שנדרש לסוגיה: "אין חולק על כך שכיום אין ניגוד עניינים בינה ובין ראש העיר הנבחר" נעמן שפנה לוועדה: "הגיע הזמן להסיק מסקנות"

הוועדה לבחינת מנויים לפי חוק חברות ממשלתיות, החליטה בשבוע שעבר ובאופן סופי, לפסול את אביטל בורשטיין-בוחבוט, מלהמשיך ולכהן כמנכ"לית תאגיד המים "מעיינות זיו"

ראשיתו של הסיפור הוא באוגוסט האחרון, אז השיבה הוועדה לפנייתו של ראש המועצה המקומית שלומי, גבי נעמן, שביקש לפסול את בורשטיין בוחבוט מתפקידה, זאת לאור ניגוד עניינים מובהק ומאחר שאביה, שלמה בוחבוט כיהן בשעתו כראש עיריית מעלות-תרשיחא. בהחלטת הוועדה בשעתו נכתב בין היתר, כי מאחר שעיריית  מעלות-תרשיחא מחזיקה בכ-46 אחוז מכלל המניות בתאגיד, אין זה ראוי כי למנכ"ל התאגיד יהיה קשר משפחתי הדוק ואישי לראש העירייה. בנימוקיה כתבה יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס בלהה גילאור  כי המצב שבו ניצבה בורשטיין-בוחבוט, עלול לפגוע בשיקול הדעת שלה ולהביאה בפני מצב של ניגוד עניינים.

יצוין כי בהמשך להחלטת הוועדה, פנתה בורשטיין-בוחבוט אל בית הדין לעבודה בחיפה וביקשה לבטל את החלטת הוועדה ובמקביל להוציא צו זמני שימנע את פיטוריה ויאפשר את המשך העסקתה כמנכ"לית התאגיד, תוך שהיא מציינת כי אם אביה לא ייבחר לכהונה נוספת בעיריית מעלות-תרשיחא, הרי שבכך יוסר המכשול שאינו מאפשר את המשך העסקתה בתפקיד.

עם זאת, עמדתה של הוועדה נותרה כשהייתה, לאחר שנקבע כי עצם ההליך שבו נבחרה בוחבוט-בורשטיין הוא פסול מיסודו ולפיכך, בחירתו או אי בחירתו של אביה לכהונה נוספת, אין בה כדי לשנות את מהות העניין.  מיד עם פרסום תוצאות הבחירות פנתה בוחבוט-בורשטיין שוב אל הוועדה וביקשה כי תאשר את מינויה, משהוסרו כל המכשולים – לדבריה.

בתשובה לפנייתה הודיעה הוועדה שוב כי לא תדון מחדש במינוי,  מאחר שהיא מנויה וגמורה בדעתה לפסול אותו. עוד הודיעה הוועדה כי תוכל לדון שוב במינוי רק אם תתקבל בקשה לבחינה מחודשת מטעם התאגיד עצמו ולא מטעם המנכ"לית.

בדצמבר האחרון נערך דיון נוסף בעניינה של המנכ"לית בבית הדין לעבודה, אשר החזיר את הכדור למגרשו של התאגיד וביקש לדעת האם בכוונתו לבקש מהוועדה לעיין שוב במינוי, במקביל החליט בית המשפט כי עד אשר תתקבל החלטה בתאגיד, תמשיך בורשטיין-בוחבוט לכהן בתפקידה.

במהלך חודש ינואר הגיש התאגיד בקשה לוועדה ובו ביקש לבחון מחדש את המינוי השנוי במחלוקת ונימק את בקשתו באותם נימוקים שבהם השתמשה המנכ"לית שבועות ספורים קודם לכן: "מאחר שאביה לא נבחר לתקופת כהונה נוספת כראש עיריית מעלות-תרשיחא, הרי שבכך מתייתר הצורך לפסול את המינוי, שכן עילת 'ניגוד העניינים' אינה קיימת עוד".

יצוין כי בהחלטת בית הדין לעבודה בעניינה של בורשטיין-בוחבוט נכתב, בין היתר: "בנסיבות העניינים, אין מחלוקת שאין כיום ניגוד עניינים בין בורשטיין לבין ראש עיריית מעלות-תרשיחא הנבחר".

הוועדה, מצידה לא קיבלה את עמדת בית הדין וכך כתבה השופטת גילאור: "למעלה מארבע שנים כיהנה בוחבוט-בורשטיין  כמנכ"ל בפועל של התאגיד, וגם היום היא ממשיכה לשמש בתפקידה בחסות בית הדין וזאת למרות החלטה מפורשת וסופית של הוועדה שלא לאשר את מינויה.  לדעת הוועדה, החלטת בית הדין היא החלטה שגויה. בנסיבות אלה, עמדת הוועדה היא כי יש לדחות את הבקשה ולפעול להפסקת כהונתה, לאלתר, של בורשטיין-בוחבוט".

כמו כן, מהחלטתה של הוועדה עולה כי ועדת האיתור בתאגיד לא הקפידה, לכאורה, על דרישות הסף כפי שמתחייב בחוק: וכך כותבת השופטת גילאור: "מפרוטוקול הדיון,  עולה כי לא התקיים דיון בשאלת תנאי הסף הנדרשים. במודעת האיתור שפורסמה, נכתב כי נדרש ניסיון בכיר ניהולי של ארבע שנים בלבד,  וזאת בניגוד לחוק החברות הממשלתיות הקובע כי נדרש ניסיון ניהולי של כחמש שנים,  יצוין כי היועצת המשפטית של רשות המים אף התרתה בתאגיד בדבר ניסיונה הניהולי הלוקה בחסר של בורשטיין- בוחבוט, הן מבחינת משך הזמן שבו כיהנה והן מבחינת אופי התפקידים שבהם נשאה בעבר אך זה התעלם מהדברים ואפשר לדירקטוריון למנות אותה בכל זאת. כל אלה, כך על פי הוועדה, לא עלו בקנה אחד עם הוראות החוק ולפיכך, יש להעבירה מתפקידה לאלתר ולהתחיל בהליך איתור מנכ"ל חדש לתאגיד.

עם קבלת החלטתה של הוועדה, שיגר נעמן מכתב אל ראש עיריית מעלות-תרשיחא, ארקדי פומרנץ, ובו הוא מסביר כי במשך שנים התריע שוב ושוב על המינוי הפסול וכתב: "אביטל בוחבוט- בורשטיין ממשיכה להנציח את המצב בחוצפה ושומרי הסף שותקים, היא מקבלת משנה תוקף מחברי ההנהלה שעדיין מכהנים  ומשמרים אותה בתפקיד, בניגוד לחוק. עליהם מוטלת החובה להסיק מסקנות ולהתפטר, שכן היו שותפים, לכאורה לתפירת מכרז לטובתה".

פומרנץ אמר השבוע כי יפעל על פי החלטת הוועדה ובהתאם להוראות החוק.

אביטל בוחבוט-בורשטיין סירבה להתייחס לגופם של דברים אך אמרה: "העניין כולו תלוי ועומד בבית המשפט ואני אגיב רק כשהוא יאמר את דברו".

בתשובה למכתבו של נעמן, כתב מנהל מנהל המים והממונה על התאגידים, אפי דביר מכתב תשובה ובו נכתב, בין היתר "נשמטה ממכתבך העובדה שבית הדין קבע כי בורשטיין-בוחבוט ממשיך ותשמש בתפקיד ממלא מקום מנכ"ל. כל החלטה שהתקבלה בנוגע למינוי המנכ"ל, התקבלה על בסיס מקצועי בלבד, תוך שקילת השיקולים המקצועיים, הנדרשים והרלוונטיים בלבד.

תמוהה בעיניי הקלות בה אתה מעלה האשמות כה חמורות על הכתב ובתפוצה נרחבת, ככל שבידיך מידע אחר בדבר הפעלת שיקולים זרים כגון תפירת מכרז וכד', הואל נא להעבירם בהקדם למשטרת ישראל כמצופה מנבחר ציבור. ככל שאלו אינן בידיך, אני מציע כי תחזור בך מההאשמות החמורות, אשר עולות כדי הכפשת והעלבת עובד ציבור".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות