fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תושבי פרדס חנה: "די לניצול תנאי העסקה של הסייעות בחינוך המיוחד"

היום אחר הצהריים התקיימה הפגנה רבת משתתפים ברחבת בניין מועצת פרדס חנה למען שיפור תנאי העסקתם של המשלבות לילדים בעלי בעלי צרכים מיוחדים
הפגנה בפרדס חנה
הפגנה בפרדס חנה (צילום: נירית פאץ)

היום אחר הצהריים (שלישי) התקיימה הפגנה גדולה ורבת משתתפים ברחבת בניין מועצת פרדס חנה- כרכור למען שיפור תנאי העסקתם של המשלבות (סייעות) לילדים בעלי בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגיל. מאות תושבים הגיעו לתמוך במשלבות ובילדים על מנת שיוכלו להמשיך ולקבל את התמיכה הנפשית והפיזית בסבלנות רבה ולקבל הדרכה בדרכם להצלחה כבוגרים. המשלבות הן חונכים וחונכות המעניקים טיפול אישי לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות.

ההפגנה היא חלק מהמאבק שמנהלות המשלבות בעקבות ההודעה על כך שהחל משנת הלימודים הקרובה הן מחויבות לעבוד כעובדות מועצה שכירות בתנאים מינימליים. לדבריהן, הן נופלות בין הכיסאות, כשההסתדרות ומרכז השלטון המקומי כופים עליהן הסכם קיבוצי בתנאים גרועים ביותר, ובמועצה לא נמצאו פתרונות לשיפור תנאיהן במסגרת ההסכם הקיים.

"היום הם הילדים שלנו שאנו מעניקים להם הזדמנות להשתלב בחברה, מחר הם המתבגרים והמבוגרים שיחיו חיים עצמאיים, יתפרנסו בכבוד בכוחות עצמם ואנו כל התושבים נזכה לראותם בהצלחתם בחיי היום יום. ההצלחה של ילדנו היא ההצלחה של כל אחד ואחת מכם", הסבירו מארגני ההפגנה.

הפגנה בפרדס חנה
הזדמנות לתת לילדים להשתלב בחברה. הפגנה בפרדס חנה (צילום: נירית פאץ)

מלכה מאלי כץ משלבת בפרדס חנה כרכור: "פנינו להסתדרות, למשרד החינוך ולגזבר המועצה. אין הידברות ממשית, כל גוף זורק אותנו לגוף אחר ואף אחד לא לוקח אחריות. אנחנו רוצות שיעלו לנו את השכר מ-23 שקלים בשעה לסכום סביר יותר, שישלמו לנו עבור 12 חודשים מלאים בשנה, שתהיה שמירה על רצף ותק לשכר וקביעת דרגת השכר בהתאם להצגת תעודות, שכר לשעה כפי שנקבע על ידי משרד החינוך וקרן השתלמות".

עפרה שריד, משלבת ביישוב מתארת: "הקרב הגדול שלנו הוא מול השלטון הארצי והסתדרות העובדים, ושום דבר משמעותי לא זז. במקביל, אנחנו מנסים לקבל מראש המועצה פתרון יצירתי ל-53 המשלבות העובדות בפרדס חנה כרכור. אני כבר לא יכולה להרשות לעצמי לעשות את העבודה הזאת, וזאת עבודה עם שליחות. אני לא רוצה להתנתק מהילד שאני מלווה אותו וממשפחתו. אפשר לתמוך ולהעצים המון. אני רוצה שיהיו אנשים טובים בתחום".

הגר פרי יגור מסיעת יחד עם העבודה במועצה, שמלווה את מאבק המשלבות המקומי וגם נכחה בהפגנה מסרה: "זו אותה המנגינה שאנחנו רגילים לשמוע – ראש המועצה מוביל מדיניות שכותרתה זה לא באחריות המועצה. בהתנערות זו, הוא וחברי הקואליציה פוגעים ב-53 סייעות השילוב וב-53 הילדים הזקוקים להן.  זוהי התנהלות אטומה וקשיחות לב ואלחם בה עד להשגת המטרה".

מצוקת הילדים וההורים
את השלכות הרעת תנאי המשלבות על ילדי השילוב ומשפחותיהם קשה לאדם מהצד לדמיין. חני לוי, תושבת פרדס חנה, היא אם ליהונתן בן ה-5 שעפרה שריד מלווה אותו כמשלבת מגיל 3 בשל סכרת נעורים.

לוי מתארת: "עפרה היא סייעת רפואית שעברה הדרכה בשניידר וגם אצלנו, והיא מטפלת בו בשעות שהיא איתו בגן ולפעמים גם מעבר לזה. הקשר שנוצר איתה הוא משפחתי ממש. מדובר באחריות על חיים של ילד, שצריך לתת לו אינסולין בכמות הנכונה ולהשגיח על מה שהוא אוכל. עבודתה לא פשוטה. היא צריכה גם לומר לו שלא יוכל לאכול מעוגת יום ההולדת ולמצוא דרך לדבר אל לבו. היום הוא מאוד מכבד אותה ומקשיב לה. לא כל אחת יכולה להגיע לקשר כזה עם ילד. אם נישאר בלי משלבת, אני לא יודעת מי יסכים לעבוד בשכר כזה, ועובדות מזדמנות לא יוכלו להגיע לאחריות והקביעות הנדרשות".

יחתמו על הסכם קיבוצי
ממועצת פרדס חנה כרכור נמסר בתגובה: "ראשית נדגיש כי אנו מעריכים את עבודתן המסורה של המשלבות ותרומתן לקהילה ולפרט אינה מוטלת בספק. אין חולק על כך שהמועצה עומדת בכל התנאים וההסכמים הקיבוציים להם היא כפופה והיא פועלת כחוק. חשוב להזכיר כי הסייעות פנו עצמן לרשות בבקשה לשנות תנאי העסקתן מקבלן משנה לעובדות מועצה, כאשר העסקתן כעובדות מועצה מתבצעת בהתאם להסכם קיבוצי התקף בכלל השלטון המקומי, וחובה על הרשות להיצמד להסכם זה. נדגיש כי בשני האופנים (שכיר או קבלן משנה) עלות ההעסקה למועצה אינה משתנה מהותית, בשנה האחרונה עוד טרם מעורבותם של גורמים פוליטיים אלו ואחרים גזבר ומזכיר המועצה מצוי בקשר רציף עם המשלבות תוך  ניסיון למצוא פתרון משפטי וחוקי אשר יאפשר שיפור תנאי העסקתן  ובכוונת המועצה להמשיך במאמץ זה על אף המגבלות הנוכחיות".

תגובת שלמה שטרן, ראש חטיבת עובדי חינוך ודת בהסתדרות המעו"ף: "הסתדרות המעו"ף והמרכז לשלטון המקומי עומדים על סף חתימה על הסכם קיבוצי המשפר את שכרן ותנאי עבודתן של ה"חונכות" (סייעות השילוב)".

הכתבה המלאה ביום שישי ב"כל הפרדס"

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות