fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שמועה שהחלה בפייסבוק הסתיימה בשוד אבטיחים

אי אפשר היה להתעלם מהמחזה ההזוי: מאות אנשים פשטו ביום שלישי על שדה האבטיחים של משפחת פיין מפרדס חנה והחלו לקחת מכל הבא ליד ובדרך גם השחיתו את הציוד והפרי. בעלת השדה, הדס אדרי פיין: "נחצה פה גבול. יש אנשים שמתקשרים להתנצל ומציעים עכשיו לשלם"
נזק של כ-120 אלף שקלים. אבטיחים הרוסים בשדה של משק פיין (צילום: פרטי)

ביום שלישי שעבר אחרי הצהריים, ראו אנשים רבים שנסעו בכביש הראשי מפרדס חנה לבנימינה מחזה מוזר: עוד ועוד אנשים עצרו את רכביהם בצד הדרך, נכנסו לשדה האבטיחים שנמצא בצד הכביש והתחילו לאסוף ממנו אבטיחים בהמוניהם. הישראלי המכוער הרים את ראשו כשחלק מהאנשים השחיתו אבטיחים ופגעו בצנרת ההשקיה. כל שלט או כל הודעה קודמת מצד בעלי השדה, לא הזמינו את העוברים ושבים לקחת אבטיחים באופן חופשי ממנו; הדבר היחיד ש"הזמין" את האנשים לעשות זאת היה העובדה שראו אחרים עושים זאת וגם שמישהו כתב לפני כן בפייסבוק שזה בסדר. עד שבעלי השטח הבינה מה קורה, הם מצאו את עצמם עם שדה הרוס ונזק כלכלי עצום.

נזק של כ-120 אלף שקלים. אבטיחים הרוסים בשדה של משק פיין (צילום: פרטי)
נזק של כ-120 אלף שקלים. אבטיחים הרוסים בשדה של משק פיין (צילום: פרטי)

בעלת השדה, הדס אדרי פיין ממשק פיין, מתארת את מה שעבר עליה באותו יום: "ביום שלישי ב-15:00 תפסנו בשדה אדם שניסה לקחת אבטיחים. כשאמרנו לו להפסיק, הוא קרא לנו 'קמצנים, תראו כמה אבטיחים יש לכם ומה אני לוקח'", ועזב את השטח. אחר כך בא עוד מישהו, וכשעצרנו בעדו, הוא אמר: 'אתם, כל החקלאים, גוזלים את אדמת המדינה. האדמה לא שלכם, היא של המדינה'. אחרי שהלך, נסענו משם. לא תפסנו שזה עומד להיות מקרה חריג, כי זו לא הפעם הראשונה שאנחנו תופסים גנבים בחלקה שלנו. ב-17:30, כשהייתי בחדרה, התקשרה אליי חברה ואמרה: 'מה קורה בחלקה שלכם? יש שם איזה 200 איש'. הגעתי לחלקה בסביבות 18:15, נכנסתי פנימה וראיתי המון אנשים. ביקשתי מהם לצאת, וחלקם נכנסו לאוטו, נסעו ונכנסו לשדה מצד אחר שלו. אחרים שמכירים אותי, היו מאוד נבוכים. היו שם כל כך הרבה אנשים שאי אפשר היה להשתלט על זה. כשהגעתי השדה כבר היה הרוס. אנשים הזיזו את צינורות ההשקיה, שברו את שעון המים, האבטיחים היו חסרים או שבורים. הייתה מן השתוללות. אנשים עלו על האבטיחים עם הרכבים, פתחו סימן משולש כדי לבדוק אם אבטיח הוא טוב או לא. היו אבטיחים מנותצים ופתוחים. אני לא יודעת מאיפה כל האנשים באו. מישהי מפרדס חנה סיפרה לי שברחוב שלה עמד אחר כך מישהו וחילק אבטיחים. על חשבון מי הוא לארג'? היו אנשים שהעמיסו 30 ו-40 אבטיחים. ראיתי שהגיעו גם באסטיונרים לקטוף אבטיחים ולמכור אותם. הם לא גידלו אותם, לא השקו, רק באו, עבדו חצי שעה ומכרו אבטיחים. חוסר אכפתיות, אטימות, חוסר כבוד לזולת, לעבודה שלו, לפרנסה שלו, לרכוש שלו. כבר לא היה טעם להזמין משטרה, זה היה אבוד".

מה גרם למאות אנשים תושבי האזור להחליט פתאום ששדה הוא הפקר? הכל החל משמועה שהופצה בקבוצות הפייסבוק המקומיות, לפיה השדה הוא הפקר. אבל מיהו מקור השמועה? אדרי פיין לא יודעת בביטחון מי היה הראשון. "הגעתי למישהו שכתב 'מהיצרן לצרכן, בואו לקטוף ישירות מהטבע'. כשפניתי אליו, הוא אמר: 'חשבתי שמשק פיין מחלק גם אבטיחים, כי ידעתי שהוא מחלק עגבניות'. חלוקת העגבניות הייתה לפני שנה, אז הזמנתי את הקהל לקטוף עגבניות חינם, כי בגלל הייצוא לא השתלם לי לקטוף אותן. פרסמתי אז בפייסבוק ובטלוויזיה שיש קטיף, נתתי את הטלפון שלי וכיוונתי אנשים למקום. זה נעשה בצורה מסודרת. אין קשר בין זה לבין קטיף אבטיחים עכשיו".

אדרי פיין מעריכה שחלק מהאנשים הגיבו גם לכך שהפועלים שעובדים אצלה סיימו ביום שלישי לעבוד בצהריים, ואנשים ראו אותם עולים לאוטובוס עם אבטיחים והסיקו שמותר לקטוף. "אבל אלה היו פועלים שלי, שאישרתי להם לקחת אבטיחים. אדם אמור לדעת שהשדה הוא שטח פרטי, וגם אם הוא רואה 2000 איש קוטפים, אם אין אישור – לא נכנסים".

כאמור, אדרי פיין מספרת על מציאות של גניבות חקלאיות רבות שהיא מתמודדת איתן דרך קבע. לפעמים היא גם מממנת שומרים, בתקופות קטיף אינטנסיביות, כדי שלא ייגרם נזק. מה שהיה חריג הפעם הוא הממדים, וזה שכולם נכנסו לאותה חלקה. "נחצה פה גבול. מאז שזה עלה לכותרות יצרו איתי קשר אנשים שלקחו אבטיחים כי שמעו מחברים טובים שאפשר והוטעו. לא הבינו שזה יכול להיות לא אמיתי. ברגע שראו את זה כתוב במדיה, פייסבוק, לא עצרו לרגע לחשוב. רק מנהל קבוצת פייסבוק אחת נמנע מלפרסם את ההודעה ללא אישורי. האנשים שפרסמו את זה מיד מחקו את הפוסטים והתנצלו. בשבת תפסנו אנשים בחלקה אחרת שלנו שטענו שחשבו שאפשר לקטוף. מישהו בא יום אחר כך ואמר: 'מה, לא נשאר כלום?'. אמרתי לו 'שאתן לך את הכסף חזרה?'. יש אנשים שמתקשרים להתנצל ומציעים עכשיו לשלם, אבל כרגע זה לא בר ביצוע. היו נשים שפרצו בבכי בטלפון".

אדרי פיין אומדת את הנזק שנגרם לה בכ-120 אלף שקלים. "אין ביטוחים. אני יכולה רק לקוות שהאבטיחים שגידלתי בחלקות אחרות ומה שהספקתי לקטוף מהחלקה הזאת לפני כן, יכסה איכשהו את הנזק".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות