fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מי רוצה ציון גבוה במיצ"ב?

להצליח וליהנות. מימין: משה ריין עם חופית כהן, מורה בכיתה א' בבית ספר מורשה
להצליח וליהנות. מימין: משה ריין עם חופית כהן, מורה בכיתה א' בבית ספר מורשה

מתחילת שנת הלימודים הנוכחית החל פרויקט מיוחד המתקיים פעם בשבוע בבית הספר מורשה בכרכור: המומחה לחינוך מתמטי משה ריין מגיע לבית הספר פעם בשבוע, מלמד את התלמידים ומדריך את המורות ללמד בכיתות ה' וכיתות א' חשבון בדרך שונה. "לפרויקט הזה יש שתי מטרות", מרחיב ריין. "עם כיתות ה אנחנו עושים פרויקט שבו אנחנו מאתגרים את הילדים להשיג הישגים גבוהים מהממוצע הארצי במיצ"ב. לצורך זה היו לנו גם מפגשים עם ההורים, מעבר להכשרת הצוות. הסברנו להורים על התכנית והיה לנו ערב שבו הורים וילדים התמודדו יחד עם בעיות ואתגרים בחשבון. במקביל עובד יחד עם שתי מורות א', כשחלק מהזמן אני מלמד בכיתה וחלק מהזמן המורות מלמדות, והכוונה היא לגרום לילדים להבין, לאהוב חשבון ולדעת לפתור".

כיצד מלמדים מתמטיקה בדרך מהנה וגם קלה לתפיסה?

ריין מסביר: "המתמטיקה נלמדת בשלושה שלבים. בשלב הראשון, המוחשי, התלמידים 'רואים' את המתמטיקה באמצעות אביזרים בביה"ס ובסביבתם. בשלב השני, את מה שהם רואים הם מתרגמים לסמלים של ציור: התפוחים הופכים לעיגולים, האנשים לאיקוני סמיילי, או מה שבוחרים. רק לאחר מכן, בשלב השלישי, פותרים את התרגיל, החלק הטכני".

להצליח וליהנות. מימין: משה ריין עם חופית כהן, מורה בכיתה א' בבית ספר מורשה
להצליח וליהנות. מימין: משה ריין עם חופית כהן, מורה בכיתה א' בבית ספר מורשה

זה מקביל לתהליך ההיסטורי של התפתחות הכתב וסימני החשבון בסמלים. –"נכון, ככה החשבון התפתח. בהתחלה אמרו ששני ילדים ועוד שלושה ילדים שווה חמישה ילדים, שני פילים ועוד שלושה הפילים שווה חמישה פילים, ומשם עברו להפשטה: תמיד 2+3=5".

מה ההבדל בתהליך בין כיתות ה' לכיתות א'? –"התהליך הוא אותו תהליך, אלא שבכיתה ה' זה יותר ממוקד מטרה, ויש יותר משמעות להספק חומר. בכיתה א' אנחנו עובדים יותר על החוויה והיכולת לעשות השלכות לחוויה המתמטית. מלמדים את הילדים לספור בשיטות שונות ולספור בלי לכתוב. הם מקבלים כלים שמאפשרים להם לראות את המתמטיקה בחשיבה הרבה יותר רחבה".

ב-11 השנים האחרונות עוסק ריין בחינוך מתמטי, ומנסה לחבר את הילדים ליופי שבמתמטיקה. "היפה שבתחום היא רמת ההפשטה והיכולת לתפוס את ההיגיון ולהרחיב אותו להמון משמעויות", הוא מסביר, "ומהצד השני, זה מקצוע מאוד ממוקד. המתמטיקה נמצאת בכל מקום בעולמנו, יוצאת מתחום ספרי הלימוד והמחברות לכל תחום שאנחנו נוגעים בו, וכך נהיית הרבה יותר נגישה. נתתי הרצאה בטד, איך ללמד את לוח הכפל ב-3 דקות ולשבור את השיא של גיניס. בשיטה הזאת לימדה המורה של כיתה ה' במורשה, שהדרכתי אותה, וכל ילדי כיתה ה' שולטים בלוח הכפל".

ריין ימשיך בפרויקט בבית הספר מורשה יום בשבוע עד סוף שנת הלימודים. "אני מקווה שיהיו הישגים, וזה יאפשר לתכנית לצמוח בשנה הבאה לעוד שכבות גיל בבית הספר. המורות שמלמדות השנה יוכלו להמשיך בשנה הבאה בשיטה בלי הדרכה, כך שבית הספר ימשיך ללמד מתמטיקה בשיטה אחרת באופן עצמאי".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות