fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה שטוב למונגולים

מסתבר שלא חייבים להשתעבד למשכנתא כדי להשיג קורת גג מעל הראש. נאור בירינגר מפרדס חנה, מציע פתרון דיור הרפתקני במחיר שפוי: היורט, אוהל עגול בעל שלד מעץ שנולד במונגוליה לפני אלפי שנים ובשנתיים האחרונות הפך לבתיהם של לא מעט ישראלים
נאור בירינגר
נאור בירינגר (צילום: נירית שפאץ)

עליית מחירי הדיור ומצוקת השכירות והמשכנתה הם נושאים 'חמים' בארץ יותר מאי פעם. נאור בירינגר, בן 37 מפרדס חנה, מציע פתרון דיור ייחודי שהולך ותופס תאוצה בארץ בשנים האחרונות. ביוני שעבר עזבו מורן ואשתו את כורזים שבגליל ועברו לפרדס חנה. לאחר שרכש ניסיון באדריכלות ועיצוב נוף, ייבוא ומסחר, החליט נאור לשלב את הכל יחד, והחודש פתחו בני הזוג בפרדס חנה את 'Live Green – פתרונות בנייה ומגורים לאיכות חיים', עסק שנועד לספק פתרונות מגורים כלכליים לאנשים ומשפחות שלא יכולים לרכוש בית: מגורים באוהל שהוא בית – היורט, אוהל עגול ויציב בעל שלד עץ וחלון-גג, המחובר לרצפה.

העסק של בירינגר מייבא יורטים מסורתיים מסין ומייצר יורטים בישראל. הוא בא מהזווית של בנייה ירוקה, ובעתיד בכוונתו להתפתח גם לבנייה ירוקה שכוללת לא רק יורטים, אך כרגע הוא מתרכז בהם. "עברנו לפרדס חנה בידיעה שגם כאן, בשרון הצפוני, יש בזה צורך", הוא מספר.

"מוצאו של היורט הוא ממונגוליה, והוא נקרא בתחילה אוהל מונגולי, אבל למעשה, הוא ממש לא אוהל", מסביר בירינגר, "יש לו מבנה מעץ, יש שכבת בידוד, גודלו 20-100 מ"ר ואפשר לחלק אותו כמו בית לכל דבר ולהכניס בו שירותים, סלון, מזגן, מטבח וכל מה שצריך בבית. לפני שקונים ומקימים יורט בארץ, חשוב לדעת ולברר את החוקים בנוגע למבנים, ובעיקרון, יורט מונגולי דורש אישורים כחוק, בתלוי בגודל ובייעוד".

היורט החל "לטפטף" לישראל בשנים האחרונות, והעובדה שביכולתו של אוהל זה לעמוד בתנאי האקלים המונגולי הקיצוניים, מבטיחה שעם התאמות קלות יוכל להתאים בקלות לאקלים הישראלי.הצבע החיצוני והפנימי של היורט הוא בדרך כלל לבן, ובשילוב עם החלל העגול ונטול הפינות, דגם המעוינים של שלד העץ וחלון הגג העגול הניתן לפתיחה וסגירה, נוצרת בו אווירה מיוחדת במינה שמשרה רוגע ונעימות. בילינגר מספר שהאקוסטיקה בו היא מעולה.את היורטים שהוא מייבא מסין פיתח בילינגר יחד עם חברת בית קטנה העובדת איתו משם. הוא הגביה את הקירות לגובה של 170 ס"מ, כי הישראלים גבוהים יותר, ועליהם יושב הגג המשופע.

בירור בנוגע למחירים לא מותיר ספק: העסק עדיין זול בהרבה מרכישת בית, ואם ברשותכם שטח אדמה ואינכם חייבים קירות מוצקים סביבכם, הדבר חסכוני ביותר. "יורט מיובא בקוטר 6 מטרים על שטח של 28 מ"ר, כולל מע"מ, עולה 21,000 שקלים (750 שקלים למ"ר), ויורט מתוצרת מקומית עולה 28,000 שקלים (1,000 שקלים למ"ר). המחיר לא כולל רצפה וחיבורים לתשתיות.

"הרצפה ומחירה תלויים בלקוח ובייעוד המבנה. אפשר להשתמש ברצפת דק, גלריה, דיקט, בטון מוחלק, חצץ שמעליו ניתן לפרוש שטיחים, דשא סינתטי ועוד. בכל מקרה, הרצפה צריכה להיות על במה מוגבהת, כדי להסיט את מימי הגשמים מהיורט לאדמה שסביבו. ניתן להצמיד כמה יורטים וליצור בית של ממש. בסך הכל, יורט יעלה בין 1000 ל-1500 שקלים למטר כולל הכל. בנייה רגילה עולה כ-4000 שקלים למטר".

ליורטים יש ביקוש לא רק למגורים אלא גם לעסקים, וקהל היעד משתנה בהתאם. "במגזר הפרטי, הקהל הוא זוגות צעירים, רווקים, בני נוער שהוריהם בונים להם יורט בחצר כחדר, זוגות ששוכרים שטח אדמה ובונים בו יורט, עם או בלי תשתיות. במגזר העסקי יש ביקוש ליורטים לקליניקות של מטפלים אלטרנטיביים, פסיכולוגים, סטודיו, מחול ועוד".

נאור בירינגר
נאור בירינגר (צילום: נירית שפאץ)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות