fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מביטות לשלום בעיניים

העיניים כראי הנפש. מהאירוע. צילום: נוגה דוברת
העיניים כראי הנפש. מהאירוע. צילום: נוגה דוברת

בסוף השבוע שעבר הופתעו עוברים ושבים ברחבת המרכז המסחרי גן שמואל, בשעות 18:00-20:00, לראות מחזה שמזכיר סרטוני ניסויים חברתיים על כוחו של קשר עין שהופצו לאחרונה ברשת: נשים, ולפעמים גם גברים וילדים, ישבו על כסאות זו מול זו כשהן שקועות בהסתכלות ישירה זו בעיני זו.

האחראיות לאירוע הן נשות הארגון "נשים עושות שלום", שקראו לאירוע "מביטות לשלום בעיניים". רחל קסל, מהרכזות האזוריות של הארגון ותושבת פרדס חנה, מספרת: "מיצגי אמנות שבהם אנשים יושבים אחד מול השני ויוצרים קשר עין בלי דיבור נעשו בארץ ובעולם, במטרה לשקף מצב פוטנציאלי אפשרי של אנשים של מבט בגובה העיניים, ולא מתוך עמדות של רוב ומיעוט. יצרנו קשר בנושא עם מנהל המרכז המסחרי גן שמואל, והוא הסכים שזה יתקיים שם. הרעיון הוא שאנשים יושבים אחד מול השני ומביטים בעיניים בצורה מתחלפת, גם אנשים שנקבע מראש שיישבו וגם אנשים שעוברים ורוצים להצטרף".

ליוזמת האירוע, גל מון ציפורי, תושבת פרדס חנה, יש ניסיון בתחום: היא הנחתה בביתה סדנאות שבהן נשים מביטות זו בעיני זו. היא מספרת: "סטודנטיות במכללת ספיר עשו מיצג 'מביטות לשלום בעיניים'. המסר 'אני רואה אותך' פותח את הלב. את רואה אדם בלי כל ההגדרות והמסכות, וכולנו רוצים שיראו אותנו. אני ואורנה אשכנזי ארגנו והפקנו את זה".

העיניים כראי הנפש. מהאירוע. צילום: נוגה דוברת
העיניים כראי הנפש. מהאירוע. צילום: נוגה דוברת

מבט ישיר בעיניים נותן תחושה שאי אפשר לברוח מהאדם שמולך. רחל קסל מסכימה ומוסיפה: "מצד שני, הדרך הזאת של תקשורת לא מכריחה את האדם לדבר, ומי שלא יודע מה לומר, יכול ליצור כך קשר. זה מסר חשוב לחברה שלנו היום, שכל כך רגילה לוויכוחים. באירוע ישבו דתיות מול חילוניות, ערביות מול יהודיות, גברים פה ושם, ילדים ערבים שעברו והצטרפו ספונטנית לפעילות. היה גם קצת מגע פיזי, החזיקו ידיים ונתנו חיבוק אחר כך, והיו שהמשיכו אחר כך בשיחה ובקשר. כ-20-30 אנשים השתתפו בסך הכול, והיו גם שעמדו והסתכלו מהצד. עכשיו יש כבר יוזמות לעשות דברים דומים גם במקומות אחרים".

איך הגיבו רגשית לפעילות? –"היו נשים שזה מאוד ריגש אותן. יש שמתחברות לתחושה הפנימית שהעיניים של האדם מולך הן המראה של הנפש. בין הילדים שהשתתפו, היו שהתחילו לצחוק או לדמוע. מהצופים מהצד לא שמעתי בכלל תגובות שליליות. אם אנשים הופתעו, זה היה רק לטובה".

קסל מספרת שהיעד הבא של הארגון הוא צעדת שלום שתתקיים באוקטובר. "יהיו מספר צעדות בישראל ובעולם, והן יסתיימו בצעדה מרכזית בירושלים. המטרה: קריאה לקידום הסכם שלום. בארגון חברות נשים מרחבי הארץ, מכל המגזרים. אנחנו לא קשורות באף מפלגה פוליטית, ולא כולן בהכרח בוחרות במפלגות שמאל. אנחנו קוראות גם לשיתוף נשים בכל דרגי המשא ומתן, בהתאם להחלטת האו"ם".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות