fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כל מה שרציתם לדעת על בית הספר של הילד שלכם

לראשונה העלה השבוע משרד החינוך את האתר "שקיפות בחינוך", הכולל נתונים סטטיסטיים מפורטים על כל בתי הספר העל יסודיים ברחבי הארץ בשנים תשע"ד-תשע"ו. זכרון יעקב - בתיכון המושבה מגמת ירידה בזכאות לבגרות אך נתונים גבוהים מהממוצע הארצי, בתיכון הממלכתי דתי 100 אחוזי הצלחה במשך שנתיים. פרדס חנה - בחקלאי מגמת ירידה בזכאות ובתיכון אלישבע נתונים גבוהים מהממוצע הארצי. באתר תמצאו עוד שלל נתונים במגוון קטגוריות. הכניסה חופשית
נשירה כמעט אפסית. תיכון המושבה (צילום: נירית שפאץ)

השבוע העלה משרד החינוך את האתר "שקיפות בחינוך", הכולל לראשונה את נתוני "התמונה החינוכית" של כל הרשויות המקומיות ברחבי הארץ וכל בתי הספר העל יסודיים בשנים האחרונות עד שנת תשע"ו. לראשונה, נתוני בתי הספר ברמה הארצית וברמת הרשות נגישים לכל הציבור באתר ic.education.gov.il.

"התמונה החינוכית" כוללת 21 מדדים המחולקים לארבעה אשכולות: ערכים ואקלים חינוכי, למידה והישגים, התמדה ונשירה והצוות החינוכי. מאפיינים נוספים: השכלת המורים, שיעור התלמידים המאובחנים, מספר כיתות האתג"ר והמב"ר, שיעור תלמידי החינוך המיוחד, שיעור התלמידים העולים, ההשקעות התקציביות של המשרד ברמה הארצית, המחוזית, הרשותית והבית ספרית.

פרדס חנה כרכור

נתוני האתר על התיכון החקלאי ברנקו וייס בפרדס חנה כרכור, בו לומדים רוב בני הנוער ביישוב, מעוררים מספר שאלות. עלות כיתה בבית הספר היא כ-585 אלף שקלים, פחות מהממוצע במגזר היהודי בארץ (660 אלף שקלים). עלות ממוצעת של תלמיד בבית הספר היא כ-21,700 שקלים, כשהממוצע הארצי למגזר היהודי בארץ היא יותר מ-25 אלף שקלים. מספר התלמידים בכל כיתה בחקלאי עומד על 29.3, גבוה במעט מהמספר בכיתות של המגזר היהודי – 27.6.

נשירה כמעט אפסית. תיכון המושבה (צילום: נירית שפאץ)
נשירה כמעט אפסית. תיכון המושבה (צילום: נירית שפאץ)

תמונת הזכאות לבגרות בתיכון החקלאי לא נראית מעודדת: בשנת תשע"ד עמד שיעור הזכאות על 54 אחוז, בתשע"ה – 61.3 אחוז ובתשע"ו 48.6 אחוז מתלמידי החקלאי היו זכאים לתעודת בגרות. יש לציין כי הנתונים כוללים את כיתות החינוך המיוחד. לגבי הזכאות לבגרות מצטיינת, בתשע"ד שיעור הזכאות עמד על 5.7 אחוזים, בתשע"ה – 1.8 אחוזים ובתשע"ו – 4.2 אחוזים. בכל המדדים האלה, התיכון נמצא באופן עקבי מתחת לממוצע הארצי שעמד בתשע"ו על 66.2 אחוז זכאות לבגרות ו-7.5 אחוז זכאות לבגרות מצטיינת. המדד הארצי כולל גם הוא את כיתות החינוך המיוחד, אך יש לומר כי שיעור תלמידי החינוך המיוחד בתוך החקלאי בפרדס חנה כרכור גבוה באופן עקבי מהשיעור הממוצע הארצי ועמד בתשע"ו על 9.6 אחוזים (4.3 אחוזים בממוצע הארצי).

לעומת זאת, שיעור הנשירה בחקלאי נמצא במגמת ירידה. בעוד שבתשע"ד נשרו מבית הספר 1.6 אחוזים מהתלמידים, בתשע"ה נשר רק אחוז אחד, פחות מהממוצע הארצי. המגמה נמשכה בתשע"ו, בה נשרו רק 0.7 אחוזים. ניתן להסיק כי החקלאי מצליח טוב יותר ויותר להכיל את תלמידיו ולגרום להם להתמיד בבית הספר, אך מצליח פחות להובילם להישגים.

בתיכון הדתי לבנות אלישבע (מכללת אמונה) בפרדס חנה כרכור, הסיפור אחר לגמרי. עלות כיתה ממוצעת מתקרבת ל-539 אלף שקלים, עלות תלמיד ממוצעת היא כ-25,500 שקלים וממוצע התלמידים בכיתה הוא 22.6. בכל המדדים האלה בית הספר נמצא במצב טוב יותר מהממוצע הארצי. שיעור הנשירה באלישבע נמוך באופן עקבי מהממוצע הארצי וירד מאחוז אחד בתשע"ד לחצי אחוז בתשע"ה ולאפס אחוז בתשע"ו.

ירידה בנשירה. החקלאי ברנקו וייס (צילום: טליה שפירא)
ירידה בנשירה. החקלאי ברנקו וייס (צילום: טליה שפירא)

מבחינת זכאות לתעודת בגרות, בתשע"ד עמד שיעור הזכאות על 67.4 אחוז, בתשע"ה – 85.7 אחוז ובתשע"ו חלה ירידה ל-77.6 אחוז, אך עדיין מדובר שיעור גבוה מהממוצע הארצי העומד על כ-66 אחוז. שיעור הזכאות לבגרות מצטיינת באלישבע עמד על 11.6 אחוז בתשע"ד, עלה ל-14.3 אחוז בתשע"ה וירד ל-4.5 אחוז בתשע"ו. יש לציין כי שיעור תלמידי החינוך המיוחד באלישבע עומד על אחוז אחד בלבד.

ממועצת פרדס חנה כרכור נמסר: "קידום מערכת החינוך המקומית מצוי בראש סדר העדיפויות, ובהתאם לכך נתח התקציב הגבוה ביותר מתקציבה השנתי של הרשות מופנה למטרה זו. במקביל להשקעת משאבים תקציביים, פועלת הרשות יחד עם משרד החינוך להרחבת המענים הפדגוגיים להמשך ביסוסה של  מערכת חינוך ערכית, הישגית התומכת בתלמידיה על צרכיהם האישיים המגוונים. המידע המוצג עדכני לשנת תשע"ו, ואנחנו לומדים את הנתונים על מנת להמשיך ולהתמודד עם האתגרים העומדים בפנינו בעקביות, ביסודיות תוך ראייה ארוכת טווח, הנגזרת מתוכנית האב היישובית".

אפס נשירה. תיכון הממלכתי דתי זכרון (צילום: מירי טלומק)
אפס נשירה. תיכון הממלכתי דתי זכרון (צילום: מירי טלומק)

זכרון יעקב

שיעורי הזכאות לבגרות ולבגרות מצטיינת בתיכון המושבה בזכרון יעקב נמצאים במגמת ירידה, אך עדיין גבוהים מהממוצע הארצי. בתשע"ד עמד שיעור הזכאות על 89.6  אחוז, בתשע"ה – 85.8 אחוז ובתשע"ו חלה ירידה ל-83 אחוז. לגבי הזכאות לבגרות מצטיינת, בתשע"ד עמד שיעור הזכאות על 13.7 אחוז, בתשע"ה ירד שיעור הזכאות ל-8 אחוזים ובתשע"ו חלה עלייה ל-13.5 אחוז. יש לציין כי שיעור התלמידים בחינוך מיוחד בבית הספר עלה בתשע"ו ל-5 אחוזים ועבר במעט את הממוצע הארצי.

אחוזי הנשירה מתיכון המושבה נמוכים ביותר ועמדו בשנים תשע"ה-תשע"ו על 0.2 אחוזים בלבד. הצפיפות בכיתות גבוהה: המספר הממוצע של תלמידים בכיתה עומד על 31.5, גבוה מהממוצע הארצי במגזר היהודי. ההשקעות התקציביות לכיתות ולתלמידים נמוכות מהממוצע הארצי במגזר היהודי: התקציב הממוצע לכיתה הוא 608,259 שקלים ולתלמיד – 19,310 שקלים.

אפס נשירה. ממלכתי דתי לבנות אלישבע (צילום: דוברות פרדס חנה כרכור)
אפס נשירה. ממלכתי דתי לבנות אלישבע (צילום: דוברות פרדס חנה כרכור)

תיכון הממלכתי דתי זכרון יעקב הצטיין בשנים תשע"ד ותשע"ה עם 100 אחוז זכאים לבגרות. בתשע"ו ירד שיעור הזכאים ל-90.3, אך עדיין מדובר בשיעור הגבוה בהרבה מהממוצע הארצי. לבגרות מצטיינת היו זכאים בשנת תשע"ד 20 אחוז מהתלמידים בתיכון, בתשע"ה – 33.3 אחוז ובתשע"ו חלה ירידה דרסטית ל-3.2 אחוזים בלבד.

שיעורי הנשירה בתיכון הממלכתי דתי נמוכים מאוד וירדו עד אפס בתשע"ו. במקביל, שיעור תלמידי החינוך המיוחד עולה בהתמדה והגיע ל-10 אחוזים בתשע"ו.

ההשקעה התקציבית בכיתה היא כמעט 556 אלף שקלים וההשקעה בתלמיד –  25,689 שקלים, נתונים נמוכים מהממוצע הארצי, אך התלמידים נהנים מכיתות קטנות מהממוצע הארצי במגזר היהודי: 22.7 תלמידים בכיתה.

ממועצת זכרון יעקב נמסר: "אנו רואים בחינוך תחום ראשון במעלה ועושה מאמצים רבים, יחד עם הצוות החינוכי בבתי הספר, על מנת להוביל את תלמידיה למצוינות. חשוב לציין כי בתי הספר של המושבה הם בין בתי הספר המובילים במדינה. אף על פי כן, אנו מודעים לתנודת הנתונים בשלוש שנים האחרונות והנושא נמצא בראש סדר העדיפויות לצורך שינוי ושיפור".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות