fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הפגנה נגד תכנית הבניה של מרכז מסחרי במזרח כרכור

שלט בהפגנה (צילום: נירית שפאץ)
שלט בהפגנה (צילום: נירית שפאץ)

בגן בילבי שבמזרח כרכור התקיימה השבוע הפגנה גדולה של תושבים נגד התכנית לבנות ליד הגינה הציבורית מרכז מסחרי בן שלוש קומות ועל שטח של 2500 מ"ר. השטח המיועד לבנייה גודר ביולי האחרון ולתושבים נודע רק אז על התכנית לבניית המרכז, לדבריהם בלי שהתכנית פורסמה כיאות לפני כן ובלי שניתנה להם האפשרות להתנגד לה, והם נזעקו בניסיון לעצור את התכנית.

בערר שהגישו מאות תושבים מהשכונה לוועדת הערר המחוזית בחיפה נטען כי הפרויקט לא עולה בקנה אחד עם אופייה המיוחד של השכונה, וכי הוא יהפוך את החיים בה לבלתי נסבלים. "כמות כלי הרכב שינועו בתוך השכונה תוכפל ו/או תשולש מבלי שנלקח בחשבון כי תוואי השטח הקיים, דרכי גישה (כניסה ויציאה), מקומות חנייה קיימים, אין בהם להכיל נפח בסדר גודל כזה, דבר אשר יחשוף את תושבי השכונה בפני סכנה בטיחותית מעין כמותה, הולדה כדי סכנת חיים ממשית, ורעש בלתי פוסק לאורך כל שעות היום". כמו כן, טוענים המתנגדים, "עפ"י התב"ע, התנאים לקבלת זכות לבניית קומה שלישית הינם, בין השאר, מתן פתרונות חנייה ואקוסטיקה ושילוב המרכז עם השצ"פ שסביב. עפ"י חוות דעת מקצועיות של אדריכלית תכנון ובנייה, וכן של מהנדס תחבורה המצורפים לערר, תנאים אלו לא קוימו במלואם, ולא ניתן שיקול דעת מקצועי הלוקח בחשבון את משמעות התוכנית והשפעתה על תושבי השכונה, לדוגמא, מספר החניות המתוכננות הוא מתחת לתקן המינימאלי בעוד שאושרה בניה מעבר לאישור המקסימלי. התוכנית עתידה לפגוע משמעותית באורח החיים שלנו, תיצור מפגע תחבורתי ממדרגה ראשונה המסכן את חיינו וחיי ילדינו, תיצור מפגע תברואתי אשר יהפוך את חיינו לבלתי נסבלים, וכן מפגע אקוסטי אשר יגרום למטרדי רעש סביבתי במשך כל ימות השבוע".

מההפגנה (צילום: נירית שפאץ)
מההפגנה (צילום: נירית שפאץ)

ההפגנה השבוע נערכה ממש ליד השטח המיועד לבנייה, והשתתפו בה מאות תושבים, כולל מספר מועמדים לבחירות המקומיות. עבור ועד הפעולה של השכונה, משמעות ההפגנה חרגה מעבר למאבק בתכנית הבנייה הספציפית במקום, שכן הם נפגשו באנשים שניהלו ומנהלים מאבקים דומים בתכניות בניה ברחבי היישוב – כגון מקרה של מבנה ציבורי שקיבל הקלות להוספת קומות לדירות מגורים ליד גן הגיבורים, תכנית לבניית בית אבות מאחורי בית אורן, תכנית לבניית בתי קומות בוואדי ועוד – והתרשמו כי מדובר בבעיה כללית,ולכן הייתה סיסמת ההפגנה "היום זה אצלנו, מחר אצלכם". תמר רוזנברג, המובילה את המאבק, פנתה בהפגנה למשתתפים: "מכלל הסיפורים שנחשפנו אליהם, עולה תבנית שיטתית של התנהלות לא תקינה בין קבלנים לבין הועדה לתכנון ובניה, שביחד הם פועלים בדרכים עקלקלות ומשנים לנו את צביון המושבה. הם לעיתים מטים את החוק בהתאם לאינטרסים זרים, בהסתכלות צרה, ללא חשיבה לטווח ארוך, בלי לקחת אחריות, בלי לממש את חובתם לדאוג לכל התנאים ההכרחיים לפני מתן אישורי הבניה… האפקט המצטבר של בניה ללא תשתיות, כבישים, מדרכות, חניות, מערכות ביוב, ללא בניית מוסדות חינוך מספיקים, פארקים, מתנ"סים, מרכזי תרבות, היעדר כל אלו יהפוך את המושבה שלנו לעיר צפופה, עמוסה, מלוכלכת ומכוערת".

ממועצת פרדס חנה כרכור נמסר בשבוע שעבר: "המרכז המסחרי החדש מוקם במטרה לשרת את תושבי שכונת אחוזה ירוקה וסביבותיה, כאשר תכנון המבנה והיקפיו תואמים את מאפייני הסביבה. נדגיש כי השימוש המסחרי לשטח זה מגולם במקור בתב"ע השכונה וייעוד קרקע זה הופיע באופן גלוי ובשקיפות מלאה בתכניות השכונה. בניגוד לנטען התכנית פורסמה על פי הנדרש וההיתר ניתן על פי פרשנות מדוקדקת להוראות התכנית. בהמשך לכך, פתרונות החנייה במסגרת המרכז המסחרי תואמים את היקף השטחים המלא המבוקש, כולל הכשרתו של חניון תת-קרקעי. בהמשך לכך, הקמתו של מרכז מסחרי שכונתי, כמקובל באזורים רבים בישוב, היא נדבך מרכזי נוסף בשיפור איכות חיי התושבים המאפשר הנגשתם של מגוון שירותים לתושבי השכונה וסביבותיה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות