fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אני נוטה להאמין שרומן זדורוב הוא רוצחה של תאיר ראדה"

יותר משנה חלפה מאז שרוני סודאי מהיישוב קציר פשט את מדי המשטרה אחרי 30 שנות שירות ועבר למגזר הפרטי. בראיון ל"כל הפרדס" הוא מדבר על חלקו בתפיסת האופנובנק, אסון הכרמל בו איבד את החבר ליאור בוקר, האמונה כי רומן זדורוב הוא רוצח תאיר ראדה ועל ההחלטה לשמש קב"ט בחברה מובילה העוסקת בגידול קנביס רפואי והפצתו
"אסון הכרמל ואובדן חבריי הקרובים הם עבורי אחד הזיכרונות האיומים". סודאי
"אסון הכרמל ואובדן חבריי הקרובים הם עבורי אחד הזיכרונות האיומים". סודאי

לפני יותר משנה פשט רוני סודאי מהיישוב קציר את מדי המשטרה אחרי יותר מ-30 שנות שירות, ומהר מאוד נשאב שוב למתכונת עבודה זהה – במגזר הפרטי. היום הוא בעלי העסק "רוני סודאי – מעגלי אבטחה", שנותן מגוון שירותים בתחום חקירות פרטיות, שירותי קב"ט לרשויות ולחברות ועורך תוכניות אבטחה לבתי עסק גדולים הטעונים רישוי משטרה, כמו אולמות אירועים, בתי מלון, אתרי בנייה ועוד.

סודאי, בן 51, נשוי ואב לשלושה, הגיע לשורות המשטרה באופן טבעי. "כשהשתחררתי מהצבא, אחרי שלוש שנות סדיר ושנת קבע, היה לי ברור שאתגייס למשטרה, זה התחום בו נועדתי לעסוק". את דרכו החל במחלק בילוש ומודיעין של מחוז תל אביב, שם עבד בשנים 1996-1988. "זכיתי לצבור בתקופה ההיא זיכרונות מהיפים והמרתקים בחיי. זו הייתה תקופה מאתגרת ומספקת שבה ניהלתי פרשיות מורכבות והתמודדתי עם קבלת החלטות בזמן אמת. אהבתי את המערכת ואת אופי העבודה וקיבלתי עשרות מכתבי הערכה והוקרה על מעצרים מתוחכמים שהביאו לחשיפת פרשיות מורכבות בתחום עבירות רכוש, סמים ואלימות. החבר'ה ממחלק הבילוש והמודיעין היו מגובשים מאוד, והקשר החברי ביניהם קיים גם היום, אחרי כל השנים שחלפו מאז".

אחת הפרשיות הידועות והזכורות בתודעה הישראלית מאז היא פרשת האופנובנק רוני לייבוביץ'. סודאי מספר: "כל תשומת הלב של כלל יחידות הבילוש והמודיעין של מחוז תל אביב התמקדה בניסיון לזהות, לאתר ולעצור את האופנובנק, שפעל במקצועיות רבה וטישטש כל סימן בשטח שהיה עשוי לזהותו. המשימה הייתה כרוכה בין היתר בניתוח פסיכולוגי ובניסיון לצפות את המהלך הבא שלו ואת הבנק שיסומן על ידו כמטרה לשוד הבא. בספר שכתב לאחר מכן ייחד האופנובנק פרק שלם לאירוע בו הייתי מעורב אישית, וציין כי בעיצומם של מעשי השוד, כששימשתי בתפקיד ראש צוות במחלק בילוש ומודיעין דן, נתקלתי בחשוד רכוב על אופנוע באזור שכוח אל בחוף תל ברוך, שענה היטב לתיאור חשוד שביצע שוד שעה קלה קודם לכן בהרצליה. החשוד נעצר ונוצר הרושם כי המשטרה הצליחה לפתור את התעלומה, אלא ששוד נוסף אירע ימים ספורים לאחר מעצרו, והבנו שהאופנובנק האמיתי עדיין חי ובועט. את מעצרו של האופנובנק האמיתי כחודש לאחר מכן, בתום מצוד נרחב ובסיוע מסוק, ביצעה יחידת הבילוש שלי, ולא כפי שפורסם אז באמצעי התקשורת".

"אסון הכרמל ואובדן חבריי הקרובים הם עבורי אחד הזיכרונות האיומים". סודאי
"אסון הכרמל ואובדן חבריי הקרובים הם עבורי אחד הזיכרונות האיומים". סודאי

ב-1996, עם נישואיו, עבר סודאי להתגורר בקציר, יצא לקורס קצינים ושימש בין היתר קצין במחלק בילוש בתחנת חדרה. "נחשפתי שם לאנשים מדהימים. סגנון העבודה היה שונה מאשר בתל אביב, אבל מאתגר ומספק לא פחות, ועם פרשיות שנוהלו במקצועיות ודבקות רבה. זו הייתה תקופת הפיגועים, אירועי שנות ה-2000 המוקדמות, אינתיפאדה, אירועי פח"ע רבים ושוחקים. היינו חייבים להיות דרוכים   24 שעות ביממה כדי לסכל ניסיונות פגיעה באזרחים. בין יתר תפקידיי שימשתי מפקד אזור פרדס חנה-כרכור, גבעת עדה והמושבים בסביבה. זה היה אחד התפקידים המשמעותיים שעיצבו את ראשית דרכי במסלול הקצונה, ונדרשתי בו להתמודד באופן כמעט עצמאי עם תופעת עבירות הרכוש והגניבות החקלאיות ועם פשיעת רחוב ואלימות. בתקופה ההיא עוד לא הוקמה גדר ההפרדה, ומספר השוהים הבלתי חוקיים שהיה מעורב בפשיעה היה גבוה לאין ערוך. בנסיבות האלה, נדרשה מידה רבה של יצירתיות ושיתוף פעולה עם גורמי ביטחון שכנים שהביאו להישגים לא מעטים בצמצום הפשיעה באזור. לצד העבודה האינטנסיבית סיימתי את לימודי האקדמיים, תואר ראשון במינהל עסקים ומדעי המדינה, יחסים בינלאומיים וקרימינולוגיה ותואר שני בלימודי משפט באוניברסיטת בר אילן".

בהמשך הדרך באה שורה של תפקידים ברמה המחוזית. "הייתי ממונה על מפקדה משימתית באזור ואדי ערה לסיכול אירועי פח"ע ואחראי לטיפול והנחיות בנושא אישי ציבור מאוימים, כמו חברי כנסת, ראשי ערים ורשויות, פרקליטים ועוד אישי ציבור מפורסמים שהיו נתונים לאיומים ולניסיונות התנקשות בחייהם. שימשתי קב"ט מחוזי, תפקיד רגיש ומחייב העוסק בין היתר באבטחת מידע וסינון ביטחוני של אנשי משטרה. אחד מתפקידי הליבה בהם שימשתי היה קצין מבצעים מחוזי, בתקופה שבה חווה המחוז הצפוני לא מעט טלטלות, בין השאר אירועי הפרות סדר בקנה מידה גדול, אירועי אוקטובר, הנחת צינור הגז ואסון השריפה בכרמל".

על אסון השריפה בכרמל הוא מייחד את הדיבור: "איבדתי שם את אחד מחבריי הקרובים ביותר, ליאור בוקר ז"ל, שהיה קצין אג"מ במחוז. באירוע הזה, כבדרך שגרה באירועים ומבצעים גדולים, הייתי צמוד אליו, וכשהאש התקרבה בקצב ובעוצמה אדירה, היה עלינו לנטוש ולאתר חלופה להקמת חדר פיקוד קדמי לניהול האירוע. ליאור הקדים אותי מעט עם רכבו ואני השתרכתי אחריו לאחר שאספתי את אמצעי השליטה והקשר. בשלב מסוים, כשרכבו עוד היה איתי בקשר עין, הגיח מולי רכב כיבוי והפנה אותי לחזור על עקבותיי, כי הוחלט להגדיר את הדרך המתפתלת כציר חירום בלבד. כל ניסיונותיי לשכנעו עלו בתוהו, ובשיחה עם ליאור הוחלט שאמתין בשלב זה עם הכוחות בחלק הציר העליון. להערכתי, דקות ספורות לאחר מכן, יחד עם אוטובוס סוהרי השב"ס, הוא נקלע לאסון  בו קיפח את חייו. אירועי אסון הכרמל שנמשכו מספר ימים, כמו גם אובדן החיים של חבריי הקרובים, היו עבורי אחד הזיכרונות האיומים והקשים ביותר שחתמו את מסלול שירותי".

תפקידו האחרון במשטרה היה קצין אג"מ בתחנת העמקים ומפקד מגמת הסיור והמבצעים בבית הספר ללימודי משטרה משם פרש לדרכו האזרחית. "כשפרשתי מהמשטרה לא ידעתי בדיוק במה אעסוק, אך באופן די טבעי נשאבתי לתחומי העיסוק שאותם חייתי כל שנותיי במשטרה, אותם אהבתי ובהם רכשתי ניסיון מקצועי וידע רב. עוד במהלך חופשתי הוצע לי לשמש קב"ט בחברה מובילה העוסקת בגידול קנביס רפואי ובהפצתו. תחום הקנביס נצרב בתודעתי במהלך השנים כסם בלתי חוקי האסור לשימוש, ולמרות זאת נעניתי להצעה בחיוב, וכיום, לנוכח ההצלחה הרבה של הצמח בתחום הרפואי והיכולת שלו להקנות איכות חיים לסובלים ממחלות קשות ולעיתים אף לילדים ולחולים סופניים, אני מבין שעשיתי בחירה נכונה שיש בה לא מעט אתגר ושליחות".

אבטחת חברת הקנביס היא לא הכל: "בנוסף, אני עוסק בביצוע חקירות פרטיות במגוון נושאים, התאמת מבדקי פוליגרף וביצוע סריקות לגילוי האזנות סתר. אני מחזיק ברישיון חוקר פרטי מאז 1989 וחבר בארגון החוקרים הפרטיים הארצי. כבר הצלחתי לרשום לא מעט הישגים עבור לקוחותיי. אחת החקירות הבולטות נמשכה מספר שבועות והתמקדה בניסיון לחשוף סדרה מתמשכת של גניבות מוצרים בעלי ערך רב מאחד המפעלים הפועלים באזור. בתום חקירה מאומצת ובשילוב מעקבים סמויים ואמצעים טכניים, זוהה החשוד שפעל בשיתוף עם אחדים מעובדי החברה, ולא נותר לו אלא להודות בביצוע העבירות. אני עורך גם חקירות אישות וחקירות כלכליות, הנדרשות בין היתר בטרם חלוקת רכוש בין בני זוג העומדים להיפרד, כשלאחד הצדדים אין בדרך כלל כל מושג באשר לנכסים הכספיים והאחרים שנוהלו משך השנים על ידי בן זוגו. בסך הכל, אני חש סיפוק רב מהעשייה בתחומים משמעותיים בתקופת זמן קצרה יחסית, נהנה מהעשייה ומתוצאותיה, שמח על הזכות לקדם נושאים בתחומים שונים ועל ההזדמנות שאפשרה לי לפתוח פרק חדש ומאתגר בחיי האזרחיים".

יש פרשה מפורסמת שיש לך השגות עליה?

"בעקבות פרשת הרצח המחריד של תאיר ראדה והרשעתו של רומן זדורוב כמי שעומד מאחרי המעשה הנורא הזה, עלו מגוון דעות בציבור שחלקן מעלות תמיהה רבה על עצם הרשעתו, ויש הטוענים כי זדורוב חף מכל פשע. בעקבות הפרטים שנחשפתי להם, שיחות עם אנשים שניהלו את החקירה מקרוב והעדויות שהצטברו בתיק הזה, אני נוטה להאמין שרומן זדורוב הוא אכן האיש שעומד מאחורי הרצח, למרות כל הספקות שהועלו ועוד יועלו בנושא".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות