fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אל תשליכני לעת זקנה: מנהלי מוסדות גריאטריים מפגינים נגד משרד הבריאות בשהם

מההפגנה (צילום: נירית שפאץ)
מההפגנה (צילום: נירית שפאץ)

היום נערך כנס ארצי של משרד הבריאות בנושא הגריאטריה במרכז שהם פרדס חנה. את פני הבכירים ואנשי המקצוע שהגיעו לכנס קידמה הפגנה שנערכה מול הבניין בו נערך. בין המפגינים היו מנהלי מוסדות אשפוז גריאטריים מרחבי הארץ, ביניהם מנהל נווה הורים בירושלים, אביטוב זלקין, מנהל המוסד גולדן קייר בנס ציונה, צביקה זמיר, מנהלת נווה אורנים בגדרה, נסטיה קינל, ואחרים, והצטרפו אליהם כוח מקצועי: אחיות, פיזיותרפיסטים, מטפלים סיעודיים ועוד. בעלי התפקידים שהוזמנו לכנס בחרו להחרים אותו ולהפגין בחוץ, לנוכח העובדה שמשרד הבריאות מביא, לטענת המפגינים, את הענף לידי קריסה ופוגע אנושות במתן השירות לאלפי קשישים סיעודיים. המפגינים הודיעו כי יחרימו וינתקו מגע עם כנסי משרד הבריאות עד להידברות ישירה עימם בנושא הכשרת כוח אדם מקצועי נוסף ותוספת תקציבים למתן השירות לקשישים הסיעודיים.

בענף האשפוז הגריאטרי המדינה היא הרוכשת הישירה של 70% מתפוסת הענף (כ-15,000 מאושפזים גריאטריים), בהוצאה שנתית של כ- 2 מיליארד שקלים. המדינה עורכת את מכרז האשפוז הסיעודי, קובעת ומכתיבה את תעריפי הקוד הסיעודי של ענף האשפוז והסיעוד, אותם היא משלמת מתקציבה, קובעת את תנאי המכרז ודרישות האשפוז הסיעודי ומעניקה את הרישוי למוסדות. לדברי המפגינים, המדינה משלמת פחות מהעלות האמיתית של התפעול ומתן השירותים. "המדינה דורשת מהמוסדות לעמוד בדרישות תמחור ונותנת תמחור חסר", הם אומרים. "הנפגעים, קשישים סיעודיים, חלשים ואינם יכולים לצאת להפגנה".

לאחרונה פנו עשרות מוסדות אשפוז סיעודי, המאוגדים בתוך ארגון א.ב.א, איגוד בתי האבות והדיור המוגן בישראל, למשרד הבריאות עם דו"חות בלתי תלויים של רואי חשבון, מהם עלה שקיים פער בין מחיר האשפוז הסיעודי אותו משרד הבריאות מוכן לשלם, 473 שקלים ליום עבור מטופל, לבין המחיר בפועל, העומד על 543 שקלים ליום. "למרות הפצרות חוזרות ונשנות מצד מנהלי הבתים, משרד הבריאות מסרב בתוקף לחשוף את נוסחת החישוב של עלויות האשפוז כפי שהוא מוכן לשלם. ביקשנו להקים ועדה ציבורית של אנשי מקצוע בלתי תלויים, כלכלנים ואנשים שעבדו בעבר בתחום האשפוז הסיעודי, שיקבעו את העלות האמיתית של הדרישות הרגולטוריות שמשרד הבריאות מבקש ממוסדות האשפוז לפעול לפיהן. משרד הבריאות התנגד לזה", טוענים בארגון א.ב.א.

בנוסף, בשל מצוקת כוח אדם, מבקשים במוסדות האשפוז מזה זמן אישור להעסיק באופן חוקי מטפלים זרים, בדומה למה שנעשה באשפוז בקהילה, אך המדינה לא אישרה העסקת עובדים זרים במוסדות, ומשרד הבריאות לא הצטרף לקריאה. "יש לזה השלכות חמורות על איכות הטיפול", מסבירה נסטיה קינל. "אין לנו ברירה אלא להעסיק עובדים פחות מקצועיים, או להעסיק פחות מטפלים. דיירים עלולים להיפגע. התמחור החסר יוצר גם מחסור בציוד ובאוכל. אנחנו צריכים לחסוך מהאוכל של הדיירים?"

מנהל האגף לגריאטריה במשרד הבריאות, ד"ר אהרן כהן, עצר לשוחח עם המפגינים ואמר: "אני מאמין שהשעה בשלה ויש אוזן קשבת, ואני מקווה שכל הדרישות שלכם ושלנו יקבלו מענה. אנחנו עובדים על זה". כהן טען כי אין כיום מחסור באחיות, ואחד המפגינים השיב לו על כך: "אחיות מגיעות מבתי חולים כדי לגבות אותנו, אנשים עובדים משמרות כפולות, אחות אחת צריכה לטפל ב-36 אנשים. כל זה מעיד בבירור על חסר. זה לא מעניין אתכם במשרד הבריאות".

נעמה יקיר-כץ, בתו של קשיש סיעודי שהשתתפה בהפגנה, פנתה לכהן: "אנחנו מחכים כבר חודשים למשרד הבריאות עבור אבא שלי, מלח הארץ, שהקריב את גופו ונפשו למען המדינה. אנחנו מביאים את כל האישורים הנדרשים ממיטב הרופאים המומחים, ואין עם מי לדבר, הגריאטרית המחוזית מתעלמת מפניותינו. יש עוד עשרות אלפי אנשים כמו אבא שלי, שבסוף חייהם, בחולי ובזקנה, נאלצים להידפק על דלתות בצורה מבישה. אלה פני המדינה שלנו?"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "נושא תמחור מכרז הקודים נדון בבג"צ בשנת 2018 ונקבע כי התמחור ראלי-  העתירה נדחתה. התקיימו פגישות בין אגף תקציבים, האגף לגריאטריה ונציגי מוסדות  גריאטריים ברשות א.ב.א. בפגישות אלו הועלו טענות שנבדקו וניתן מענה בהתאם ליכולות המשרד הכולל התאמות אפשריות לבקשות שהועלו. נקבעו פגישות המשך. נושא עובדים זרים נדון בבג"צ שהוגש ע"י אירגון אב"א. כיום אפשרי העסקת עובדים זרים בבתים של קשישים סיעודיים ולא במוסדות אשפוז גריאטריים. משרד הבריאות מודע לקשיים בהעסקת כוחות עזר במוסדות הסיעודיים ולכן מקדם את הצעדים הבאים: הכשרה תאורטית ומעשית לכוחות עזר ליצירת גוף ידע והפחתת שחיקה, במימון המשרד (נמצא בשלבים אחרונים לפני יציאה למכרז ביצוע); מתן מענקי התמדה לכוחות עזר ולמוסדות (בדיונים אחרונים מול אגף תקציבים); והבאה של 1000 עובדים פלסטינאים, מהלך שנמצא בשלבים סופיים מול מת"ש (משרד הפנים)".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות