fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קרון רכבת שהוביל יהודים אל מחנות ההשמדה, הוצב בנתניה

ישמש "אנדרטה חיה" ומרכז לימודי לזכר שואת העם היהודי. ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר: זה חוב מוסרי והצדעה לאותם מיליוני חללים, קורבנות השואה"
להעמקת הידע בזכר השואה. קרון ההשמדה (צילום: רן אליהו)

בסיומו של מבצע מורכב ורגיש הוצב במתחם "יד לבנים" בנתניה קרון רכבת גרמני-אותנטי שנבנה בגרמניה בתחילת המאה העשרים ושימש לפינוי של יהודים אל מחנות ההשמדה על ידי הנאצים. קרונות הרכבת בשירות הצורר הנאצי שימשו להובלת מיליוני יהודים ברחבי אירופה אל מותם במחנות ההשמדה, בדרך כלל בתפוסה של עד 100 איש לקרון, שנדחסו בו ללא תנאים מינימאליים כגון אוורור, מזון או מים. הנסיעה בו ארכה בדרך כלל כיממה עד שתיים בסיומה הורדו הנוסעים במהירות ופונו להריגה כאשר כ- 1.5 מיליון מתוכם נפטרו כבר במהלך המסע הנורא.

להעמקת הידע בזכר השואה. קרון ההשמדה (צילום: רן אליהו)

הקרון, המכונה "munchen12-246" אותר בשנת 2013 ידי היזם והמומחה לשימור אתרים רוני דותן וטטיאנה רוזה, המתמחה בהנצחת השואה, ורחל פרידמן מנתניה שהוריה, נעמי ויוסף פרידמן, הינם ניצולי שואה – השלושה פעלו להבאתו ארצה בהתנדבות ומתוך אמונה כי הצבת קרון זה תעמיק את הידע ותסייע בשימור זיכרון נספי השואה.

למפעל הנצחה חשוב זה נרתמה ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, ששמעה מדותן כי אותר קרון משא בגרמניה. פיירברג, הרואה חשיבות רבה בהנצחת נושא השואה, החליטה להתגייס להבאת הקרון לנתניה- כעדות נצח להשמדתם של כשישה מיליון יהודים בידי הנאצים. לאחר הקשר הראשוני שנוצר עם דותן, החליטה עיריית נתניה לאמץ פרויקט חשוב זה ולהשקיע את כל המשאבים הנדרשים לטובת רכישת הקרון, שיפוצו והבאתו ארצה. כמו כן, באמצעות "קרן נתניה" גוייסו תרומות לטובת הנושא. לאחר ניהול משא ומתן עיקש מול הגורמים בגרמניה, באמצעות עיריית נתניה, נחתם לפני כחצי שנה ההסכם.

"עיריית נתניה רואה חשיבות רבה בהובלת פרויקטים לתיעוד והנצחת זכרם של מיליוני היהודים שנספו בשואה" מסרה פיירברג-איכר והוסיפה "לעולם לא נשכח את אותם מיליוני נפשות זכות, שעל לא עוול בכפם נרצחו באכזריות על ידי הצורר הנאצי. מפעלי ההנצחה שהוקמו בעירנו נתניה – מהווים חוב מוסרי והצדעה לאותם מיליוני חללים, קורבנות השואה. אני מודה לכל השותפים למיזם הייחודי, שהינו בבחינת זיכרון לעד לאלו שנפלו ומהווה אלמנט חינוכי חשוב".

דותן: "במהלך המחקר המשפחתי שלי בנושא השואה הגעתי למוזיאון בברלין, בו הועברו אליי מסמכים אודות בני משפחתי שכלל לא ידעתי שנספו בשואה. באמצעות טטיאנה רוזה איתרנו את כל המסמכים המתעדים את מנגנון השמדתם. בנקודה זו החלטתי שמשלב זה בחיי אני עובד למען הנשמה. בזכות ראש העיר נתניה, עמותות ואנשים טובים, כמו משפחת פרידמן שנרתמו למיזם זה, הובא הקרון. המילה 'תודה' קטנה מדי כדי להביע את הערכתי".

הקרון הובל מנמל אשדוד על ידי עשרות אופנועים מקרב "עמותת האופנועים", משטרת ישראל ועיריית נתניה, לצד "בית יד לבנים" שוכנים גם אתר ההנצחה הארצי לחללי חיל החימוש (החיל המאומץ על ידי העיר נתניה) אנדרטת חטיבת אלכסנדרוני שהוקמה במקום בו שכנה מפקדת החטיבה בתקופת מלחמת העצמאות, האנדרטה לציון ניצחון הצבא האדום על גרמניה הנאצית (שנחנכה על ידי פוטין) והאנדרטה לנפגעי הטרור המהוה יד ושם לנפגעי הטרור. באופן זה מדגיש מיקומו של הקרון (במתחם "יד לבנים") את "מסלול הזיכרון" ותחנות ההנצחה שבין שואה לתקומה.

מטרתו של הקרון להיות אנדרטה "חיה" ומרכז חינוכי לזכר השואה, שיציג גם תיעוד אודות תושבי נתניה שניצלו ממאורעות השואה. בנוסף, לטובת הנחלת המורשת, יערכו במקום ביקורי תלמידים, השתלמויות מורים, ימי עיון, תערוכות קבועות ומתחלפות, כאשר כל משלחות התלמידים היוצאות אל "המסע לפולין" יבקרו בו. במתחם גם יוצג מידע נרחב אודות הקרון, תהליכי ההובלה של "משלוחי היהודים" למשרפות, השימוש שעשו הגרמנים בטכנולוגיה המודרנית כדי ליישם את הפתרון הסופי, עדויות מן הקרון, עדויות של ניצולים ועוד. את השקת הקרון, לקראת חודש מרץ, ילווה יום עיון מטעם מרכז פיסג"ה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות