fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פרפרים בבטן

היא הגיעה לעיר מריף הדולפינים שבאילת ועשתה חיל בחינוך סביבתי בשרון. קבלו את מעין בוניץ'-קפח, בעלת עסק להקמת גינות מושכות פרפרים וגידול פרפרים בבית, שמגשימה חלום ומשיקה, בימים אלה, את ספרה הראשון: "הרפתקאות בערוגת הכרוב"
לוחשת לדולפינים. מעין מעין בוניץ'-קפח צילום: עצמי

למעין בוניץ'-קפח סיפור חיים לא שגרתי. היא נולדה ובגרה באילת, שרתה בצבא וטיילה בחו"ל – די בנאלי עד כאן, אך כשחזרה, חיה במשך שנה וחצי בחוות האלפקות במצפה רמון שם עברה כברת דרך משמעותית תוך טיפול בבעלי חיים ומשם המשיכה לשמונה שנים של עבודה בריף הדולפינים, אילת.

בוניץ', 41, אימא לשלוש בנות, הגיעה לנתניה לפני חמש שנים עם בעלה, אלכס. "לפני שבע שנים, שבוע אחרי שעזבתי את העבודה בריף הדולפינים פגשתי בתל אביב את בעלי אלכס ואחרי שנה עברנו לגור בנתניה מתוך בחירה פרקטית. מאז שהגענו לכאן קרו לנו רק דברים טובים. אנחנו אוהבים את העיר וברור לנו שכאן הבסיס שלנו".

כשהגיעו לנתניה, התחיל אלכס לעבוד בחברת מעליות ומעיין ניהלה מרכז לחינוך סביבתי לחמישים בתי ספר בשרון: "הקמתי יחד עם מדריכים בבתי הספר גינות ירק וגינות מושכות פרפרים. בנתניה היו לנו 17 בתי ספר בהם הקמנו גינות ירק עם ילדים שלמדו גינון אקולוגי. במקביל הקמנו ביחד עם מחלקת השכונות בעירית נתניה גינות קהילתיות גם למבוגרים".

הספר, שיצא לאור בחודש יוני הקרוב בסיוע הדסטארט – תמיכה להמונים, הוא חלום ילדות שלה שמתגשם וגם המניע לעיסוק העכשווי שלה. בבניין המגורים בו היא גרה בצפון העיר הקימה בוניץ' גינת ירקות מושכת פרפרים ובחופשת הלידה היא גידלה בביתה 200 פרפרים.

מעיין מסבירה: אילו צמחים מושכים פרפרים לגינה? צילום: עצמי
מעיין מסבירה: אילו צמחים מושכים פרפרים לגינה? צילום: עצמי

מסע בחווה

התקופה בה עבדה בחוות האלפקות במצפה רמון זכורה לבוניץ' כתקופה המשמעותית בחייה. התקופה שנתנה לה את הכיוון בחיים: "החיים במדבר עם בעלי חיים יצרו אצלי משיכה חזקה לטבע, משהו שאני לא יכולה להתנגד לו. בחווה חייתי חיים לא קלים. הייתי אחראית עדר, על ההמלטות, על הטיפול בבעלי חיים ועל הטיפול בפצועים. לא אחת נשארתי לישון לבד בחווה באמצע המדבר".

בחווה היא הדריכה קבוצות אורחים וליוותה טיולי שטח על גמלים, סוסים ולאמות לאורך מצוק מצפה רמון. החיים בחווה היו בבחינת הרפתקה אבל לא מקום להקים בו בית. היא עזבה את החווה, למדה רפואה אלטרנטיבית וחזרה הביתה לאילת מתוך כוונה לעבוד כמטפלת בבריכות הטיפוליות בריף הדולפינים: "אנשי הנהלה מהריף, שהכירו אותי מחוות האלפקות, רצו אותי כמאמנת דולפינים וכך במשך חצי שנה הייתי מאמנת אותם, מאכילה אותם ושוחה איתם, כאשר הפרויקט העיקרי שלקחתי בו חלק, היה לטפל בדולפינים שלא התאקלמו בריף והיה צריך להחזיר לים השחור. לימדנו אותם להסתגל לתנאים של טיסה. זה היה תהליך קשה ולבסוף הם הגיעו למקום שבו טוב להם ושיש סיכוי שיקימו בו להקה משלהם ויתרבו".

למה הדולפינים מרתקים אותנו?

"כשהתחלתי לעבוד עם הדולפינים, ידעתי על המשיכה הגדולה של אנשים אליהם, שמעתי הרבה מיתוסים, אבל רק אחרי כמה זמן, התחלתי לחוות דברים מיוחדים בעצמי. ההיכרות האישית עם הדולפינים היא קסומה ומעוררת יראת כבוד לבריאה וליצורים המסתוריים העצומים האלה. הם היו נכנסים לי לחלומות והייתה לי הרגשה שהם מבינים הרבה יותר ממה שאנחנו יודעים".

מלבד הטיפול בדולפינים היא עבדה כמעט בכל המחלקות בריף: היא צללה לעומקים, עבדה בניהול אירועים, במכירות ובמשך שלוש שנים ניהלה את "סתלבט על המים" -מערכת בריכות טיפוליות: "ריף הדולפינים עבר תנופת פיתוח והיה לי חשוב להיות חלק מהתהליך ולשמור על הייחודיות והקסם של המקום למרות הפיתוח".

זה סיפור על פרפר

אחרי שילדה את בתה השלישית היא כתבה את ספר הילדים 'הרפתקאות בערוגת הכרוב' שרק עכשיו יוצא לאור. הספר מספר על ילדות שיש להן גינת ירק ובה יש פרפרים, כאשר הן שומעות שרוצים להרוס את הגינה ולהקים מגרש חניה במקום הן מתחילות לתכנן כיצד להציל את הגינה והפרפרים.

לוחשת לדולפינים. מעין מעין בוניץ'-קפח צילום: עצמי
לוחשת לדולפינים. מעין מעין בוניץ'-קפח צילום: עצמי

"לצורך כתיבת הספר למדתי ביסודיות על פרפרים. נדהמתי מהעובדה שמתוך מאה ביצים שמטילה הנקבה, רק שלוש עד חמש ביצים מגיעות להיות פרפרים בוגרים. וזאת מהסיבה שהזחלים והביצים של הפרפר הם הבסיס לשרשרת המזון של חרקים שונים. יחד עם תהליכי בניה מואצים וזיהום אויר הם מתקשים לשרוד ולכן, ישנם פרפרים שנמצאים בסכנת הכחדה. פרפרים חשובים מאד למערכת האקולוגית, הם אהודים על הציבור וקל מאוד להביא אותם לגינה. אני אוהבת אותם. ברור לי שהם זקוקים לעזרה והחלטתי שאני הולכת לעשות עם זה משהו".

כך פתחה בוניץ' את העסק החדש שלה שבו היא מציעה הדרכה, ליווי ויעוץ להקמת גינות מושכות פרפרים. היא מלמדת איזה צמחים יש לשתול כדי שהפרפרים יבואו, בהתייחס לסוגי הפרפרים שחיים באזור שלנו: "כל פרפר עובר שלבי גלגול מהביצה, דרך זחל, גולם ופרפר. הזחלים אוכלים את העלים והבוגרים שותים את הצוף של אותם הפרחים. הפרפרים יבואו לפרחים רק אם יש בסביבה גם צמחים מתאימים למאכל לזחלים שלהם ואת זה צריך ללמוד. כל המאביקים נמצאים בסכנת הכחדה ובהם דבורים, חרקים ופרפרים, דבר המסכן את בטחון המזון שלנו. כי אם לא תהיה האבקה לא תהיה הפריה ולא יהיו פירות שהם המזון שלנו".

יש פרפרים בעיר?

"כן. כשיש צמחיה גם אם מעטה יש פרפרים. קל למשוך את פרפרים לגינות שבסביבתנו כמו: לבנין הכרוב, זנב סנונית ועוד. קל מאד לגדל פרפרים בבית וזה מרתק את הילדים ומחנך אותם להיות סביבתיים. בחופשת הלידה שלי גידלתי 200 פרפרים בבית. זה התחיל כאשר בנותיי יצאו לחצר ומצאו במקרה עלים עליהם הטילו הפרפרים ביצים ולקחנו אותם לגידול מוגן בתוך הבית".

מה מלמדים בסדנה?

"הכרת השטח המיועד או הגינה הקיימת, מיפוי של האזור המיועד לגינה – אילו פרפרים חיים באזור באופן טבעי, אילו צמחים דרושים כדי למשוך אותם ולשמר אותם בקרבת הגינה, איך לתכנן נכון את מיקום הצמחים וצורת הגינה כדי ליצור סביבה נעימה ומזמנת לפרפרים".

במה תורמים הפרפרים לילדים?

"ילדים ובעלי חיים זה חיבור טבעי ומידי. מחקרים מלמדים, שילדים שיש להם קשר לבעלי חיים – גדלים בריאים יותר – רגשית ופיזית. בנוסף, הם גם לומדים חמלה, אחריות ודאגה לזולת ויש ערך מוסף נפלא, שהוא ידע מדעי של ממש. יחד עם הלמידה, באה גם הפליאה. ילדים מוקסמים מהטבע. הם נדהמים מהיופי ולא לוקחים שום דבר כמובן מאליו. אנחנו יכולים לראות את העולם דרך העיניים שלהם – אם נחווה את הטבע ביחד איתם".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות