fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נתניה: תושבת העיר לקתה בשבץ מוחי וניצלה הודות לזריקה

חייה של תושבת העיר שלקתה באירוע מוחי, ניצלו הודות לטיפול המהיר שקיבלה באמצעות זריקה המהווה פריצת דרך בטיפולים
ד"ר שושנה הדר (צילום: בית חולים לניאדו)
ד"ר שושנה הדר (צילום: בית חולים לניאדו)

תושבת נתניה הגיעה בשבוע שעבר לבית החולים לניאדו עם שבץ מוחי וטופלה בזריקת tPA דרך הווריד – זריקה שהצילה את חייה.

"אני מרגישה חובה לספר את מה שקרה לי לציבור רחב ככל שאפשר. הזריקה הזו היא מצילת חיים. הייתי בבית ופתאום התחלתי להרגיש שרגל מתחילה להירדם לי, ואחרי כמה דקות גם היד נרדמה לי והתחיל לכאוב לי הראש. הבנתי שמשהו לא כשורה והלכתי לרופא המשפחה שלי. לאחר בדיקה זריזה הוא שלח אותי לבית החולים לניאדו עם חשש לאירוע מוחי. ברגע שהגעתי למיון של בית החולים לניאדו הופניתי לד"ר שושנה הדר. בשלב הזה כבר היה לי קשה לדבר ולהרכיב משפטים. ד"ר הדר טיפלה בי בזריזות, הבחינה שמדובר באירוע מוחי ושיש לטפל כמה שיותר מהר. קיבלתי את הטיפול דרך הווריד ואושפזתי בטיפול נמרץ. בזכות הזיהוי המוקדם של האירוע המוחי והטיפול המיומן והמסור שקיבלתי שוחררתי לביתי לאחר ארבעה ימים וחזרתי לתפקוד עצמאי, כשאני מרגישה מצוין. אני אזכור את דר שושנה הדר כל החיים".

השבץ המוחי עלה בשנים האחרונות לכותרות, בעקבות פריצת דרך טיפולית להמסת קריש דם במוח. הטיפול מתאפשר רק אם הוא ניתן בתוך ארבע וחצי השעות הראשונות של האירוע.

"הטיפול ב-tPA בישראל קיים מזה שמונה שנים. משנת 2011 הטיפול זמין גם בבית חולים לניאדו. העיקרון הוא 'זמן הוא מוח', כלומר, ככל שהזמן מתקדם מתחילת האירוע, חלק מרקמת המוח שניתן להציל מצטמצם", אומרת ד"ר שושנה הדר מנהלת השירות  הנוירולוגי של ביה"ח לניאדו.

מכון הרנטגן בבית החולים רכש לאחרונה טכנולוגיה נוספת לאפיון רקמת המוח במצב האוטם ההתחלתי. המכשיר מסייע למיין את החולים לאלה שהטיפול מתאים עבורם ולאחרים שהטיפול אינו מתאים עבורם בגלל סכנה לדמם.

"בחודש אוגוסט הגיע לביה"ח חולה כזה ובצענו לראשונה אבחון באמצעות טכנולוגיה זאת. האבחון אפשר מתן טיפול טרומבוליטי מוצלח לאותו מטופל. כך, אדם שהגיע ללא יכולת של תקשורת מילולית וללא ניידות, השתחרר מבית החולים כאשר הוא הולך ללא תמיכה ומצליח להתבטא בצורה סבירה. חשוב להעלות את המודעות של התושבים לטיפולים המתבצעים בבית החולים הקרוב למגוריהם כדי שזמנם לא יתבזבז בנסיעה וכך להציל כמה שיותר רקמה מוחית".

איך מזהים שבץ מוחי?
"סימני הזהרה נפוצים לאירוע מוחי הם: הופעה פתאומית של הפרעה בראייה בעין אחת או בשתיהן, בלבול, קושי בדיבור או בהבנה, חולשה או הרדמות של הפנים, הזרוע או הרגל, או הפרעה פתאומית בשיווי משקל או בקואורדינציה. עם הופעת הסימנים, חיוני להגיע באופן מיידי לבית חולים עם תשתית מתאימה למתן טיפול".

בלניאדו מדגישים כי בזמן אירוע מוחי כל דקה היא קריטית לחומרת הנזק אשר עלול להיגרם לרקמת המוח. חדר המיון וצוות "שבץ מוחי" ערוכים לטיפול ולקבלת החולים 24 שעות ביממה. "לרופא אין אתגר וסיפוק גדול יותר מהצלת מטופל ושמירה על איכות החיים שלו", אומרת ד"ר הדר.

ד"ר שושנה הדר (צילום: בית חולים לניאדו)
ד"ר שושנה הדר (צילום: בית חולים לניאדו)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות