fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נתניה : קרינה אלקטרומגנטית ביותר מ-45 מוסדות חינוך

כך עולה מדו"ח של עמותת אזרחים למען הסביבה, שבדק את כמות הקרינה במוסדות חינוך ברחבי הארץ
קרינה במוסדות חינוך (צילום באדיבות: עמותת אזרחים למען הסביבה )
קרינה במוסדות חינוך (צילום באדיבות: עמותת אזרחים למען הסביבה )

דו"ח של עמותת אזרחים למען הסביבה, אשר בדק את כמות הקרינה במוסדות חינוך ברחבי הארץ עולה כי יש בנתניה יותר מ-45 מוסדות חינוך קיימת חריגה בקרינה האלקטרומגנטית.

בעמותה אומרים כי חוק הקרינה הבלתי מייננת, התשס"ו-2006 ותקנות הקרינה הבלתי מייננת, התשס"ט– 2009 מסדירים את הנושא אולם אין בהם התייחסות פרטנית למוסדות חינוך, הם לא קובעים חובה לבדוק את רמות הקרינה הבלתי מייננת (קרינת סלולר וקרינה מחשמל) במוסדות אלה ולא נקבעו בהם ערכי סף לחשיפה למקורות קרינה בלתי מייננת ממקורות חשמל ורדיו. קיימות דרישות והנחיות, סותרות ובלתי אחידות, לבצע מדידות כאלה רק בחוזרי מנכ"ל של משרד החינוך ומסמכי מדיניות והמלצות שלו ושל המשרד להגנת הסביבה.

הרשויות המקומיות הן האחראיות על ביצוע בדיקות כאלה, אבל הן כמעט ולא עושות את זה. בשנתיים האחרונות נעשו בדיקות ביוזמת המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך רק ב-7אחוז ממוסדות החינוך במדינה, ולמעלה ממחציתם גילו חריגות מבהילות מהערכים המומלצים לקרינה מחשמל, חלקן בתוך הכיתות עצמן אבל גם בתוך המסדרונות, חדרי המורים והמזכירויות.

"הבדיקות של קרינה סלולרית היו "תקינות" אבל התקן לגבי קרינה סלולרית אינו לוקח בחשבון את כל מקורות הקרינה הסלולרית (כמו הקרינה ממכשיר הטלפון עצמו למשל) ואת כל סוגי ההשפעה על הגוף, ולכן אין ספק שאין משמעות למושג "תקינות", במקרה הזה.

קרינה במוסדות חינוך (צילום באדיבות: עמותת אזרחים למען הסביבה )
קרינה במוסדות חינוך (צילום באדיבות: עמותת אזרחים למען הסביבה )

לדברי עו"ד גמילה הרדל ואכים, מעמותת אזרחים למען הסביבה, עורכת הדו"ח: "הדבר הכי בולט שנתקלנו בו במהלך הכנת הדו"ח ,היה חוסר הבהירות הקיים בהנחיות בנושא. אנחנו רגילים לראות בלבול וחוסר תיאום בין הרשויות בתחומים אחרים, אבל בנושא הקרינה במוסדות חינוך המשימה לרכז את ההנחיות היתה כמעט בלתי אפשרית, אפילו עבור עורכי דין מתנדבים בעמותה. לכן אני לא מתפלאת שהרשויות המקומיות לא עושות מדידות במצב הקיים. בהעדר חוק מחייב שיכיל הוראות מפורשות ואחידות לגבי מוסדות החינוך, המצב לא ישתנה".

"בעיה נוספת היא מה עושים לאחר שהתגלתה הבעיה ואיך מבטיחים שהיא תטופל. חלק מהליקויים מצריכים תיקון יסודי של תשתיות. בדוח הכנו טבלה מפורטת שתאפשר לכל הורה לחפש לפי ישוב או בית ספר ולדעת אם היתה חריגה או לא, אבל על ההורים לפנות ולבדוק בעצמם מול הרשות המקומית אם אכן הבעיה טופלה ונעשתה בדיקה חוזרת כדי לוודא שרמת הקרינה ירדה".

ליאורה אמיתי, עמותת אזרחים למען הסביבה: "אנחנו עובדים על הנושא הזה יותר מחצי שנה, ומלבד הצוות המקצועי שלנו, היו מעורבים בפרוייקט עשרות סטודנטים, חלקם סטודנטים למשפטים מהמרכז האקדמי כרמל ומאוניברסיטת בר אילן, שבדקו את כל אתרי הרשויות, ועוד סטודנטית חוקרת, שמה שרון אלוש שלומדת לתואר שני במדעי הסביבה באונ' ת"א – כולם גילו עיניין רב בנושא שמדאיג מאד כיוון שהוא משליך על כל אחד ואחת מאתנו. אנחנו חשופים לגורם מאד מזיק, שהוא שקוף, ואין לנו מושג אף פעם – מה מידת הנזק".

בנתניה נערכו כנדרש מדידות בכל בתי הספר

הנתונים הועברו לבחינת הגורמים המקצועיים באגף איכות הסביבה, ומבדיקתם עולה כי מדובר בעמותה שאינה מוכרת ואינה מהווה גורם רשמי או בר סמכא בנושא חשוב זה. ולעצם העניין, לא ברורים לנו מה מקור ומהות הממצאים שהתקבלו ואין להסתמך על ממצאים שאינם עדכניים ואינם מבוססים על המצב כיום ועל המידע הקיים כיום ברשות.

כמו כן, הטענות המפורטות בדו"ח העמותה בדבר טיפול בקרינה כמפורט בחוזרי מנכ"ל משרד החינוך אינן רלוונטיות, שכן חוזרי מנכ"ל משרד החינוך השונים אינם מחייבים את המשרד להגנת הסביבה ככל הנוגע לנושא הקרינה.

שכן ההנחיות של חוזרי מנכ"ל משרד החינוך בנושא קרינה אינן מבוססות על הנחיות של המשרד להגנת הסביבה או ארגון הבריאות העולמי- כך שכל טענה בנושא יש להפנות למשרדי הממשלה ולא לרשות המקומית. נדגיש כי מדידות קרינה שנעשו מטעם עיריית נתניה בכל מוסדות החינוך בעיר בוצעו ע"י גורמים מוסמכים ועל פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, המבוססות על ארגון הבריאות העולמי, כאשר בנושא קרינה סלולארית- ההמלצות של המשרד להגנת הסביבה מחמירות אף בהרבה מהמלצות ארגון הבריאות העולמי. נדגיש שוב כי המשרד להגנת הסביבה הוא הגורם המוסמך בנושא קרינה ולא משרד החינוך.

עוד נבהיר כי הטענה שהמדידות לא בוחנות כנדרש את רמות קרינת RF שמקורה מהרשת הסלולארית אינה נכונה, שכן המדידה נעשית בתוך בי"ס ומתייחסת לכלל קרינת ה-RF בסביבה, כלומר מכל הרשתות הסלולריות בסביבת ביה"ס הנבדק.

בנתניה נערכו כנדרש מדידות בכל בתיה"ס, גם בתחום הRF מהרשת הסלולארית וגם בתחום הELF שמקורה מרשת החשמל. אנו נוהגים בשקיפות ובאחריות ובהתאם לכך- הדוחות המלאים מפורסמים באתר העירוני וזמינים לעיון הציבור.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות